Tror detta är en låst artikel så därför kopierade jag texten. Försöker själv att hålla lite koll på vad som kommer framåt för att om jag skulle köpa en laddhybrid att då göra detta som allra senast innan Euro 6e-bis-FCM träder i kraft.
EU vill rena ännu mer – laddhybriderna hotade
Publicerad 16 jul 2024 kl 10.52Uppdaterad kl 11.52
Dålig luft som en följd av utsläpp av farliga partiklar och allt högre temperaturer som en följd av klimatkrisen. Nu försöker EU med ännu tuffare utsläppsregler komma åt både klimat- och hälsoproblemen.
I nya utsläppsregler som börjar gälla redan vid årsskiftet kan resultera i dyrare laddhybrider.
Laddhybriden har ansetts vara ett bra mellansteg i övergången till elbilar. Speciellt i Sverige där vi behöver köra längre sträckor och där laddinfrastrukturen i glesbygden inte är tillräckligt väl utbyggd.
Laddhybriderna har också fått förmånliga utsläppsvärden när bilarna testats enligt körcykeln, WLTP. Men hur mycket har de släppt ut egentligen, i verklig körning? Och varför kan bilarnas utsläppsvärden mätas med fulladdat batteri när bilägaren i praktiken kan köra sin laddhybrid utan att ladda batteriet?
Redan förra året beslutade EU att modifiera sitt regelverk för utsläpp av NOx-partiklar och koldioxid. Partiklarna är skadliga för människan medan koldioxid påverkar klimatet. Om en förbränningsmotor ska minska partikelutsläppen ökar utsläppen av koldioxid, och tvärtom.
Börjar gälla vid årsskiftet
Utsläppsreglerna enligt Euro 6e började gälla för nya typgodkännanden i september förra året och träder i kraft för alla nya bilar i september i år. Den ännu tuffare Euro 6e-bis gäller för typgodkända bilar från 1 januari 2025 och för alla nya bilar ett år senare. Och så det som beskrivits som dråpslaget mot laddhybriderna: Euro 6e-bis-FCM.
Den tuffare mätmetoden ska gälla alla bilar som typgodkänns för EU från och med 1 januari 2027 och för alla nya bilar från och med 1 januari 2028.
I höst ska EU fastställa exakt hur tuffa reglerna ska vara och sommarens uppgifter om att dålig luft orsakar luftvägssjukdomar och en för tidig död kan ses som ett första utspel i förhandlingarna med bilindustrin.
Om Euro 6e-bis-FCM införs i nuvarande form betyder det betydligt högre CO2-siffror för nya laddhybrider som därmed blir dyrare i form av högre förmånsvärden och högre beskattning.
Den europeiska bilindustrin står klämd med minskad efterfrågan på elbilar, tuff konkurres från Kina och svårt ekonomiskt klimat för bilköparna. Att flera biltillverkare viskat om att de kanske måste stänga bilfabriker i Europa är också det ett utspel inför höstens förhandlingar om utsläppsregler.
Dålig luft som en följd av utsläpp av farliga partiklar och allt högre temperaturer som en följd av klimatkrisen. Nu försöker EU med ännu tuffare utsläppsregler komma åt både klimat- och hälsoproblemen. I nya utsläppsregler som börjar gälla redan vid årsskiftet kan resultera i dyrare laddhybrider.
teknikensvarld.expressen.se