När köper Du elbil?

 

Källor: Northvolts ekonomi allt mer pressad – intensivt räddningsarbete pågår
Enligt flera källor till Di är Northvolts likviditetssituation ansträngd. Ett intensivt arbete pågår för att rädda batterijätten.
Personer med insyn i Northvolt förnekar att en rekonstruktion är aktuell – planen är fortfarande att bolaget i närtid ska presentera en ny strategiplan.

En högt uppsatt person i finansbranschen, med kopplingar till Northvolt, beskriver situationen så här:

”Jag vet att de har det väldigt tufft med finansieringen, och att det inte är jättelångt kvar till pengarna tar slut.”

En andra person i finansbranschen, med god insyn, säger:

”Sedan slutet av sommaren har situationen blivit mer akut”.

En tredje person nära Northvolt beskriver likviditetssituationen på ett liknande sätt.

”Det råder inga tvivel om att den är ansträngd.”

Detta är Northvolt
• Northvolt, som har grundats av riskkapitalisten Harald Mix. Totalt räknar bolaget med att investera 70–80 miljarder kronor i fabriken i Skellefteå, vilket gör industriprojektet till ett av Sveriges största hittills.

• Största ägare är Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas Holding (Harald Mix investeringsbolag). Även Northvolts vd Peter Carlsson finns bland ägarna.

Bankkällor bedömer Northvolts möjligheter att hitta ny finansiering i marknaden som små, givet situationen. I alla fall utan nya statliga garantier.
 

”Under torsdagen besökte Arbetsmiljöverket batterifabriken Northvolt i Skellefteå på en föranmäld inspektion. Anledningen är den senaste tidens olyckor och tillbud som har skett på batterifabriken.

– Vi kommer fortsätta att ha täta besök, säger Madeleine Wahter, sektionschef på Arbetsmiljöverket region nord.”
 
Ja det ser tufft ut framåt för bl.a. VW som tillhör de enskilt största ägarna i Northvolt

 
Ja det ser tufft ut framåt för bl.a. VW som tillhör de enskilt största ägarna i Northvolt

Kommer Volkswagen att satsa på vätgas med en egen distributionskedja eller skall gasen tillverkas ombord?

bidde.png
 
Ja det ser tufft ut framåt för bl.a. VW som tillhör de enskilt största ägarna i Northvolt


Hårda bud. Tyvärr helt fel bolag att gå dåligt för Northvolts del.


 
Många negativa nyheter kring Northvolt nu. Tydligen en incident i Västerås idag.


”På fredagen inträffade en incident på Northvolts anläggning i Västerås. En behållare med det giftiga lösningsmedlet NMP välte när den fraktades på truck utomhus och började läcka. Något som VLT var först med att rapportera.”
 
Början på slutet?


”Batteritillverkaren Northvolt skriver i ett pressmeddelande att delar av fabriken i Skellefteå kommer att stängas ner tills vidare. Företaget kommer att göra stora förändringar i sin verksamhet och varslar om personalneddragningar.”
 
Början på slutet?


”Batteritillverkaren Northvolt skriver i ett pressmeddelande att delar av fabriken i Skellefteå kommer att stängas ner tills vidare. Företaget kommer att göra stora förändringar i sin verksamhet och varslar om personalneddragningar.”
I alla fall en anpassning till efterfrågan och att låta tillverkningen av komponenter ske i Kina och behålla montering.

Hanteringen av råvaror har visat på brister.
 
Början på slutet?


”Batteritillverkaren Northvolt skriver i ett pressmeddelande att delar av fabriken i Skellefteå kommer att stängas ner tills vidare. Företaget kommer att göra stora förändringar i sin verksamhet och varslar om personalneddragningar.”
Ja inte blir man direkt överraskad av det som kommit fram hittills men är naturligvis tråkigt för de som drabbas. Som det verkar så kan kanske tyvärr hela projektet gå omkull för det verkar ju inte sunt.
 

Northvolts etablering har betytt enormt mycket för Skellefteå. Vid halvårsskiftet 2024 passerade kommunen 78.000 invånare, en ökning från 72.000 när planerna på batterifabriken blev kända 2017.

Det byggs på många platser i kommunen och arbetslösheten ligger på bara 3 procent, mindre än hälften av rikssnittet. År för år har batterifabriken rekryterat allt mer personal till Skellefteå. Det har kommit folk från ett hundratal länder, vilket har gjort kommunen i norra Västerbotten till en mer internationell plats än förr.
 

Northvolts etablering har betytt enormt mycket för Skellefteå. Vid halvårsskiftet 2024 passerade kommunen 78.000 invånare, en ökning från 72.000 när planerna på batterifabriken blev kända 2017.

Det byggs på många platser i kommunen och arbetslösheten ligger på bara 3 procent, mindre än hälften av rikssnittet. År för år har batterifabriken rekryterat allt mer personal till Skellefteå. Det har kommit folk från ett hundratal länder, vilket har gjort kommunen i norra Västerbotten till en mer internationell plats än förr.

Lär ju tappa samtliga i den ökningen om det slutar med kk för Northvolt. Allt är ju beroende av en enda arbetsgivare som i sin tur är helt beroende av statliga allmosor för att hållas flytande.

 

”Vi kan inte från politiskt håll ha en diskussion om hur eller om man ska stödja alla bolag som för tillfället har det tufft”, säger Tobias Andersson vidare.

Sverigedemokraterna har länge varit det enda parti vars officiella linje är kritisk till statens ekonomiska risktagande i näringslivets gröna omställning.

”Sverigedemokraterna tycker att staten redan har tagit en stor del av risken för såväl Northvolt som ett fåtal andra projekt”, säger han.”
 
Kanske dödsstöten för europeisk elbils- industri i förlängningen.

Kineserna är för svåra och ligger långt före tex Northvolt i utvecklingen av nya batterier.
Innan Northvolt fått ordning på sina litium batterier är dom omoderna och ute.

Den globala marknaden för bilar ändras i rasande takt drivet av elbilsomställningen. Här en visualisering från 2010 till och med 2023.

 
Elon och Kineserna samt deras underleverantörer är de stora vinnarna.
Läste nyligen att rena elbilar är nästan bara tjänstebilar och privata bilköpare satsar på hybrider och rena bränslemotorer.

Jag tror många skräms av ett framtida kostsamt batteribyte och svårigheter med laddplatser och avvaktar.

EUs strafftullar på kinesiska rena elfordon men inte på hybrider och fossila fordon från Kina lär minska efterfrågan åt fel håll med tanke på utsläpp.

Hjärnsläpp???
 
Den globala marknaden för bilar ändras i rasande takt drivet av elbilsomställningen. Här en visualisering från 2010 till och med 2023.

Det gäller inte enbart att tillverka och exportera bilar utan det måste ju också finnas någon som sedan köper dessa. Hamnar och områden på rätt många platser i världen står nu fulla av speciellt kinesiska elbilar som få verkar vilja köpa. För mig som är långsiktigt tänkande så vill jag inte köpa en bil där jag redan från börjar inte har någon tro på att det sedan går att hålla liv i under många år framåt. Tillgång till service och reservdelar är något väldigt viktigt och av jag sett även för de större och mer kända kinesiska biltillverkarna som BYD och MG har jag inte blivit imponerad. Vad det gäller mindre kända kinesiska tillverkare så går konkurserna på löpande band redan och hur det är att äga en sådan bil på sikt och för andrahandsvärderna är ju lätt att räkna ut.

Därmed inte sagt att jag tror kinesiska bilar inte kommer att ta betydligt större andel framåt av bilmarknaden och det kan ju stå vilket märke som helst på bilar som är byggda i Kina. Det kommer de säkert att göra fast beroende på vilken marknad. USA har ju infört 100% import tullar på kinesiska elbilar men fri-handelshinder får ofta konsekvenser. Tror dock att det är tämligen klart att Kina kör med metoder som är betydligt mera omfattande än den stöttning som pågår inom t.ex. EU för bilindustrin mm. När jag var i Thailand tidigare i år så var så gott som alla elbilar jag såg kinesiska.

Batterier av nästan alla typer där det är varmt och det är hög luftfuktighet är ingen bra kombination och även om Thailand hade haft ett väl utbyggt laddningsnät mm så skulle jag inte satsat på en elbil med nuvarande tillgängliga batteritekniker….
 
Läste nyligen att rena elbilar är nästan bara tjänstebilar och privata bilköpare satsar på hybrider och rena bränslemotorer.

Jag tror många skräms av ett framtida kostsamt batteribyte och svårigheter med laddplatser och avvaktar.

EUs strafftullar på kinesiska rena elfordon men inte på hybrider och fossila fordon från Kina lär minska efterfrågan åt fel håll med tanke på utsläpp.

Hjärnsläpp???
Kina hotade med strafftullar för det den Tyska bilindustrin behöver så...
 
 
 
Tillbaka
Topp