När köper Du elbil?

Jag vet inte hur du tänker.
Då jag bytte bil så köpte jag en liten hybrid. Körde utan att tanka i ett halvår och det finns även gratis laddning på en del affärer.

Om man inte vill ha en liten bensindriven bil så kan man köpa en större hybrid.
Visst betalar man mer och allt beror på ens körmönster.
För din del så skulle du kunna ladda hemma och köra tur och retur till stan för kostnaden av elektriciteten. Men vintertid så skulle det vara värre.

All beror på hur man använder sin bil, var man bor och en massa andra saker.
Där har du rätt men kör du ca 6 mil per dag så drar en hybrid ca 0,5 l per mil och det gör en liten bensinare också

Där har du rätt men kör du ca 6 mil per dag så drar en hybrid ca 0,5 l per mil och det gör en liten bensinare också

Nej, jag kommer 7,5 mil på bara el.
Mildhybrid och laddhybrid är lite skillnad.

Jag hade en BMW 335 mildhybrid (laddades av motorn) 340hk och ca 0,6/mil.
På vinter och stadskörning så var den inte direkt bra.

Det finns olika hybrider.
Men…
Med tanke på hur mycket extra man får betala så är det nog oftast inte värt det extra som man betalar.
Finns en del hybrider som man kör runt 13mil på el.
Laddar du hemma så är det perfekt.

Men…
Med tanke på hur mycket extra man får betala så är det nog oftast inte värt det extra som man betalar.
om din hybrid står ca 10 tim utan laddning och du ska hem på kvällen i 20 graders kyla vad startar då el motorn eller vad
Sen dom extra hundra tusenena jag bet extra kan jag aldrig käna in, ok miljön då. fast el kostar också miljö samt tillverkning
av batterierna, Samma sak som ecco driving, vad hände jo en sak ingen använde bromsarna så mycket, broms okena kärva
ihop, nya bromsok likadant motorn stanna vid varje rödljus, start motorn fick jobba 4 ggr mer än normalt är det miljö tänk

om din hybrid står ca 10 tim utan laddning och du ska hem på kvällen i 20 graders kyla vad startar då el motorn eller vad
Sen dom extra hundra tusenena jag bet extra kan jag aldrig käna in, ok miljön då. fast el kostar också miljö samt tillverkning
av batterierna, Samma sak som ecco driving, vad hände jo en sak ingen använde bromsarna så mycket, broms okena kärva
ihop, nya bromsok likadant motorn stanna vid varje rödljus, start motorn fick jobba 4 ggr mer än normalt är det miljö tänk
Varför ska den stå 10 timmar utan laddning?

Jag håller med dig helt.
Det fungerar inte för alla.

Men…
Med bara en fas och max 5,5 kW skulle vi få problem att ladda en elbil hemma på tomten och samtidigt kunna laga mat.
Just nu kan man ladda elbilar gratis där vi handlar mat. Närmaste el-laddningstation ligger 15 km bort. 80% av den elen där är just nu fossil.

För den som vill veta mera på djupet om hur man bäst laddar LFP (Litium - Iron - Phosfate) batterier för längsta livslängd mm som börjar bli allt mera vanliga i elbilar om och som förespås att i framtiden ta över allt mera från de just nu mera vanligt förekommande NMC (Nickel - Maganese - Cobolt) batterierna.

Lägger även in motsvarande angående hur man böst/optimalt laddar av NMC batterier.

Det kommer förhoppningsvis med tiden ut ännu bättre och säkrare batterier t.ex. de omtalade ”Solid State” batterierna men som det verkar kommer det ta rätt lång tid innan vi får se dessa i bilar. De batterier vi kan förvänta oss att se ett antal år framåt bygger på antingen LFP eller NMC topologi även om naturligtvis tillverkarna förbättrar dessa stadigt och de produceras till allt lägre kostnader och naturligtvis hittar på olika namn

För den som vill veta mera på djupet om hur man bäst laddar LFP (Litium - Iron - Phosfate) batterier för längsta livslängd mm som börjar bli allt mera vanliga i elbilar om och som förespås att i framtiden ta över allt mera från de just nu mera vanligt förekommande NMC (Nickel - Maganese - Cobolt) batterierna.

Lägger även in motsvarande angående hur man böst/optimalt laddar av NMC batterier.

Det kommer förhoppningsvis med tiden ut ännu bättre och säkrare batterier t.ex. de omtalade ”Solid State” batterierna men som det verkar kommer det ta rätt lång tid innan vi får se dessa i bilar. De batterier vi kan förvänta oss att se ett antal år framåt bygger på antingen LFP eller NMC topologi även om naturligtvis tillverkarna förbättrar dessa stadigt och de produceras till allt lägre kostnader och naturligtvis hittar på olika namn
Inte så lätt att veta hur batterier laddas.
Antag att vår TV dagligen står på under max 5 timmar varje kväll. TV och satellitmottagaren drar tillsammans 0,7 kWh.
Kostnad under under ett år ca 255 Euro.
En Power Bank med ett 1 kWh batteri och en solpanel på 240 W skulle kunna eliminera denna utgift.
500 + 150 Euro för Power Bank och solpanel?
Två frågetecken
1.Måste man manuellt slå på och av sin Power Bank?
2.Hur vet man att en Power Bank slutar ladda vid 80%?

Om det är sant kommer även Elon Musk att göra som Toyota, tillverka "bilar som går på vatten"
Vad händer då med satsningen på elbilar, batterifabriker och infrastruktur?

Inte så lätt att veta hur batterier laddas.
Antag att vår TV dagligen står på under max 5 timmar varje kväll. TV och satellitmottagaren drar tillsammans 0,7 kWh.
Kostnad under under ett år ca 255 Euro.
En Power Bank med ett 1 kWh batteri och en solpanel på 240 W skulle kunna eliminera denna utgift.
500 + 150 Euro för Power Bank och solpanel?
Två frågetecken
1.Måste man manuellt slå på och av sin Power Bank?
2.Hur vet man att en Power Bank slutar ladda vid 80%?

Om det är sant kommer även Elon Musk att göra som Toyota, tillverka "bilar som går på vatten"
Vad händer då med satsningen på elbilar, batterifabriker och infrastruktur?
När det gäller t.ex. ett batteri på 1 kWh så är det relativt enkelt att byta ut och heller jämförelsevis inte så dyra att ersätta i det fall du nämner kopplat till en solpanel.

När det gäller ett elbilsbatteri nu ofta 50-100 kW så är de dyra att både byta och framför allt köpa ett nytt.

Det är därmed något mindre av vikt av hur man laddar batterierna när man tittar på kostnaderna enbart...Därmed inte sagt att man oavsett vill att behålla batteriet lagringskapacitet så högt så möjligt och så länge som möjligt.

Tyvärr så är elbilbatterierna oftast inte uppbyggda för att de skall kunna repareras och om det går så är det av oberoende firmor oftast där tillverkarna själva enbart erbjuder utbyte av ett komplett batteri som kan kosta flera hundra tusen kronor! Är en enda battericell av supermånga! kass så drar det ned hela paketet...

När det gäller t.ex. ett batteri på 1 kWh så är det relativt enkelt att byta ut och heller jämförelsevis inte så dyra att ersätta i det fall du nämner kopplat till en solpanel.

När det gäller ett elbilsbatteri nu ofta 50-100 kW så är de dyra att både byta och framför allt köpa ett nytt.

Det är därmed något mindre av vikt av hur man laddar batterierna när man tittar på kostnaderna enbart...Därmed inte sagt att man oavsett vill att behålla batteriet lagringskapacitet så högt så möjligt och så länge som möjligt.

Tyvärr så är elbilbatterierna oftast inte uppbyggda för att de skall kunna repareras och om det går så är det av oberoende firmor oftast där tillverkarna själva enbart erbjuder utbyte av ett komplett batteri som kan kosta flera hundra tusen kronor! Är en enda battericell av supermånga! kass så drar det ned hela paketet...
Nu har jag slagit till, en Power Box för 104,77 Euro från AliExpresss inklusuve gtransport. Det skal bli spännande att se vad man får för den slanten. Om inte annat en låda att utföra tester på.

PPS.png

Northvoltpartner står nära Kinas kommunistparti
Ett företag som arbetar inne på Northvolts fabriksområde har nära band till Kinas kommunistparti, skriver Dagens Nyheter.

Bedömare varnar för påtryckningar och industrispionage.
Ett av motiven för att bygga upp en batteriindustri i Europa är att minska beroendet av diktaturen Kina, som i dag står för en betydande del av världsproduktionen.

En granskning i DN visar att 574 personer sedan 2020 kommit från Kina för att arbeta på Northvolt. Av dessa arbetar minst 454 personer för bolag kopplade till kinesiska regimen. Bland de företagen finns Wuxi Lead Intelligent Equipment, som ägs av den kinesiska staten. Wuxi har själva uppgett att de aktivt arbetar för att uppnå kommunistpartiets långsiktiga mål.

Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Must, skriver i sin senaste årsrapport att man ser Kinas intresse för den gröna omställningen i Sverige.

”Att ha många kinesiska anställda hos sig, och ha nära samarbete med ett kinesiskt företag som har statligt ägande, öppnar för potentiella påtryckningar och industrispionage”, säger Oscar Almén, forskningsledare på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), till DN.

Northvolts kommunikationschef Matti Kataja säger till DN att bolaget vill bli mer oberoende av Kina, men att det i dagsläget inte är möjligt att tillverka batterier utan kinesisk kompetens.

”Det är bara att konstatera att det är en rad länder i Asien som är ledande, som har spetskompetensen inom batteriproduktion i dag. De dominerar leveranskedjorna när det handlar om batterier. Där är Kina en jätteviktig aktör”, säger han.

Northvolts lösning: Importera från Kina​

För att kunna tillverka battericeller hoppar problemtyngda Northvolt över ett kritiskt tillverkningssteg i jättefabriken i Skellefteå.
Bolaget importerar i stället färdigt material från Kina, vilket tidningen Norran var först med att rapportera.
Cellerna som nu levereras till kund riskerar därför att få en större klimatpåverkan, enligt experter som Di har talat med.

I februari i år kunde Di rapportera att den problemtyngda batterijätten Northvolt, efter flera år av haltande produktion, hade ökat produktionstakten i bolagets första fabrik i Skellefteå. Även om volymerna fortfarande var ytterst små hävdade Northvolt då att man slog nya produktionsrekord i stort sett varje vecka.

Nu kan Di rapportera att en orsak till att Northvolt över huvud taget kan producera battericeller är att bolaget hoppar över ett kritiskt steg i tillverkningsprocessen i Skellefteå och i stället importerar det färdiga materialet från Kina.

Enligt dokument från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har Northvolt importerat stora mängder så kallat katodmaterial, eller NMC-material, från Kina, vilket tidningen Norran var först med att rapportera.

Tillverkningen av katodmaterial är ett viktigt steg i cellproduktionen och något Northvolt har som ambition att göra själva i Skellefteå. Men enligt vad källor uppger för Norran har inte den del av Skellefteåfabriken som ska tillverka katodmaterialet lyckats nå tillräckligt hög kvalitet.

Northvolts kommunikationschef Matti Kataja uppger för Di att Northvolt i dag endast använder inköpt katodmaterial i de celler som levereras till kund. Bolaget räknar också med att behöva fortsätta importera större mängder ”under en övergångsperiod” – men Matti Kataja uppger också att teknisk validering av egenproducerat material pågår.

”Samtidigt som vi ökar vår egen produktion av aktivt material finns det ett behov av att köpa in externt material för vår cellutveckling”, skriver Matti Kataja i ett mejl.

Northvolts lösning: Importera från Kina​

För att kunna tillverka battericeller hoppar problemtyngda Northvolt över ett kritiskt tillverkningssteg i jättefabriken i Skellefteå.
Bolaget importerar i stället färdigt material från Kina, vilket tidningen Norran var först med att rapportera.
Cellerna som nu levereras till kund riskerar därför att få en större klimatpåverkan, enligt experter som Di har talat med.

I februari i år kunde Di rapportera att den problemtyngda batterijätten Northvolt, efter flera år av haltande produktion, hade ökat produktionstakten i bolagets första fabrik i Skellefteå. Även om volymerna fortfarande var ytterst små hävdade Northvolt då att man slog nya produktionsrekord i stort sett varje vecka.

Nu kan Di rapportera att en orsak till att Northvolt över huvud taget kan producera battericeller är att bolaget hoppar över ett kritiskt steg i tillverkningsprocessen i Skellefteå och i stället importerar det färdiga materialet från Kina.

Enligt dokument från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har Northvolt importerat stora mängder så kallat katodmaterial, eller NMC-material, från Kina, vilket tidningen Norran var först med att rapportera.

Tillverkningen av katodmaterial är ett viktigt steg i cellproduktionen och något Northvolt har som ambition att göra själva i Skellefteå. Men enligt vad källor uppger för Norran har inte den del av Skellefteåfabriken som ska tillverka katodmaterialet lyckats nå tillräckligt hög kvalitet.

Northvolts kommunikationschef Matti Kataja uppger för Di att Northvolt i dag endast använder inköpt katodmaterial i de celler som levereras till kund. Bolaget räknar också med att behöva fortsätta importera större mängder ”under en övergångsperiod” – men Matti Kataja uppger också att teknisk validering av egenproducerat material pågår.

”Samtidigt som vi ökar vår egen produktion av aktivt material finns det ett behov av att köpa in externt material för vår cellutveckling”, skriver Matti Kataja i ett mejl.
Finns inte många anläggningar som inte köper sina maskiner från Kina.
Även om dom skriver avtal med en tysk leverantör köper dom i sin tur från Kina.
Det gäller sågverk, bilindustrin, pappersindustrin, kemisk industri och vindkraftverk.
Dom är helt dominerande på nästan allt.

Var med frugan på Bilkompani i Kalmar och kollade på Ladd-hybrider av VW Passat och Tiguan men vi tyckte båda bättre om nya Skoda Kodiac och tog en testkörning av deras demobil som ladd-hybrid. Den var fin att köra och ska enligt papperna gå att köra bortåt 10 mil på el och det var inga problem med att hålla 120 km/h på bara el på E22’an motorväg. Bensinmotorn kickade in med väldigt lite fördröjning vid kick-down och nör man växlade till S (sport läget) så hördes det bara svagt när bensinmotorn också kom in parallellt.

Men…tror jag kommer köra vidare med min VW Passat Alltrack i ett antal år ytterligare. Håller dock ögonen på vad nu EU ska hitta på för galenskaper mot ladd-hybrider som det är varslat om redan? Personligen gillar jag heller inte att det är NMC (Nickel - Manganese - Cobolt) batterier i ladd-hydriderna som i flertalet rena elbilar för de håller inte måttet säkerhetsmässigt!

Var med frugan på Bilkompani i Kalmar och kollade på Ladd-hybrider av VW Passat och Tiguan men vi tyckte båda bättre om nya Skoda Kodiac och tog en testkörning av deras demobil som ladd-hybrid. Den var fin att köra och ska enligt papperna gå att köra bortåt 10 mil på el och det var inga problem med att hålla 120 km/h på bara el på E22’an motorväg. Bensinmotorn kickade in med väldigt lite fördröjning vid kick-down och nör man växlade till S (sport läget) så hördes det bara svagt när bensinmotorn också kom in parallellt.

Men…tror jag kommer köra vidare med min VW Passat Alltrack i ett antal år ytterligare. Håller dock ögonen på vad nu EU ska hitta på för galenskaper mot ladd-hybrider som det är varslat om redan? Personligen gillar jag heller inte att det är NMC (Nickel - Manganese - Cobolt) batterier i ladd-hydriderna som i flertalet rena elbilar för de håller inte måttet säkerhetsmässigt!
Jag tror inte att det kommer att bli så många fler regler. Det går dåligt för europeisk bilindustri och leverantörer. VW har överkapacitet på 500 000 bilar i Europa. Northvolt går inte bra, VW är största investerare.

Jag tror inte att det kommer att bli så många fler regler. Det går dåligt för europeisk bilindustri och leverantörer. VW har överkapacitet på 500 000 bilar i Europa. Northvolt går inte bra, VW är största investerare.
Ja jag får hoppas att du får rätt! Men miljörörelserna driver på hårt att straffa ladd-hybriderna med högre skatter mm. Om jag personligen hade en ladd-hybrid så skulle nästan all min körning vara på el då jag kan ladda hemma då jag bor i hus. Men tyvärr så är det tämligen många ladd-hybrider som köps in som tjänstebilar om vi tar Sverige som exempel som sedan körs av personer som inte har möjlighet att ladda bilarna där de bor och som då kör dem som rena fossilbilar. Miljörörelserna tittar naturligtvis enbart på det de kan hitta som negativt och är ju ute i sak att förbjuda all trafik med bilar i städer om de får som de vill. Vi får se hur starka krafter de europeiska biltillverkarna har politiskt gentemot miljörörelserna? Kan ju inte göra något annat än se vad som händer och ta beslut i enlighet med detta. Men kan som det verkar bli brytpunkter vad det gäller den årliga fordonsskatten som kan komma att skilja sig avsevärt beroende på när en ladd-hybrid blir registrerad av vad jag kunnat läsa mig till även om i nuläget det inte verkar vara spikat hur mycket dyrare och exakt från vilka tidsperioder?

Jag skulle gärna offra ca 10-15 km på räckvidden och fått LFP-batterier som är mycket stabilare och säkrare än NMC- batterier med dagens tillgängliga alternativ . Vill inte parkera en bil med NMC-batterier i mitt garage oavsett om det är en ladd-hydrid eller en ren elbil. Börjar det brinna så brinner bilen och garaget upp och sedan också huset. Brand som brinner med en temperatur av ca 2700 grader och som inte går att släcka utan bara kyla med enorma mängder vatten. LFP förutspås ta över allt mera då de börjar allt mera närma sig NMC i lagringskapacitet och förmåga att laddas snabbt. Men hoppas på ännu bättre batterier och skulle önska en mera modullär uppbyggnad så att det går att ta isär batterier och lättare byta ut dåliga celler eller moduler. Tyvärr har utvecklingen gåt åt det helt motsatta hållet med batterier där tillverkarna endast erbjuder utbyten av kompletta batterier vilket på en elbil kan kosta mer än vad hela bilen är värderad till...

Tillbaka
Topp