Är marijuana den framtida grödan?

Hej

Ska militären vakta fälten dygnet runt för att hindra befolkningen ifrån att ta till sig lite för eget bruk?

Nja, själv är jag skeptisk till att detta skulle vara någon lösning på böndernas problem, kanske skulle drogproblemen öka, men visst skulle det gå att tjäna pengar på detta om det blev lagligt att odla.

Mvh isan lover

Varför skulle militären vakta böndernas odlingar?

Självklart skall alla ha rätten att bestämma över sina liv, fattas bara annat. Men marijuana är ibland en inkörsport till tyngre droger för personer med en svag karaktär. Jag har sett flera exempel på bekanta som har gått ner sig i träsket, dom började med att röka på. Därför menar jag att man måste vara försiktig med detta, det finns tyvärr individer som inte klarar av att hantera sådant.
Vågar inte tänka på vad det skulle kosta skattebetalarna i sjukvårdskostnader:eek:om det nu skulle legaliseras i Sverige.

Vågar inte tänka på vad det skulle kosta skattebetalarna i sjukvårdskostnader:eek:om det nu skulle legaliseras i Sverige.
Det är ju fortsatt medicinsk marijuana det handlar om inte att alla skall få röka en holk fritt.
Som det är nu i tex Sverige så är det en olaglig drog, därför kan det heller inte användas av läkemedelsbolagen för att framställa mediciner med substanser ifrån plantorna då det är olagligt.
Eller är det fel?

Det är ju fortsatt medicinsk marijuana det handlar om inte att alla skall få röka en holk fritt.
Som det är nu i tex Sverige så är det en olaglig drog, därför kan det heller inte användas av läkemedelsbolagen för att framställa mediciner med substanser ifrån plantorna då det är olagligt.
Eller är det fel?

Visst kan de framställa mediciner av marijuana och sälja dessa men först efter att medicinen blivit godkänd av läkemedelsverket.

Med tanke på hur många hippies som idag åker till Thailand och röker på (förutom de inhemska användarna) så tror jag faktiskt inte att det skulle bli mer droger på gatorna. Snarare att det blir billigare i så fall.

Vill Thailand bli av med tyngre droger behövs det nog en rejäl polisinsats/militärinsats.

Största problemet lär väl bli när alla får för sig att försöka börja odla, röker sin egna produkt och går ner i viloläge :p

Vi
Visst kan de framställa mediciner av marijuana och sälja dessa men först efter att medicinen blivit godkänd av läkemedelsverket.
Då är ju medicinsk marijuana tillåtet i Sverige med då, varför är dom inte med på listan som tillåter det?
Jag ser nu när jag googlade att du har rätt och enligt dagensindustri så har 2 personer fått licens för medicinsk marijuana i Sverige.

Så vad är skillnaden, Thailand öppnar upp nu med för att tillåta det.
Största diskussionen jag läst i media sista dagarna har vart om internationella storföretag också skall få rätt till den Thailändska marknaden eller ej.

Men så ser jag på Svenska dagbladet att det är olagligt att framställa grödan i Sverige.
Så man ger licens men får inte odla fram huvudingrediensen ;)

Inte lätt att bli klok på det här, har läkemedelsverket gett ut licens så måste dom ju ha godtagit att det har en medicinsk effekt men gud förbjude om ni försöker producera den i landet. Lite moment 22?

Största problemet jag ser med drogen är väl att folk blir så tröga.
Är ju inte direkt så att dom som röker marijuana är mer brottsbenägna.
Dom blir mer försoffade.
Hade man bytt ut alkohol mot marijuana tex så hade nog våldsbrotten skjunkt drastiskt.
Men produktiviteten bland brukarna hade väl sjunkt i samma takt ;)

Skall nog vara rätt hård kontroll på det, iallafall som det verkar av det som stått i Bangkokpost.
Inte bara för vem som helst att börja odla och sälja, det kommer inte vara lagligt.
Känns lite som att folk börjar kommentera utan att ens läst vad det handlar om ;)
Folk har ju ofta väldigt starka åsikter om saker dom inte förstått, ser man ju inte minst politiskt..

Medicinsk cannabis tror jag på och som du säger folk blir inte aggressiva av att röka brass om dom nu skulle göra det lite mer än förut, alkohol är en betydligt värre drog på många sätt.

Thailand har nog absolut bra förutsättningar som cannabis producent.
Sen om dom lyckas kontrollera det på ett bra sätt återstår att se men deras intention är givetvis att göra det utan att hela befolkningen ska börja röka på.
Men idag är ju straffen för cannabis sjuka här och inte fn får det folk att avstå iaf så en lite liberalare hållning vore nog inte fel.

Största problemet jag ser med drogen är väl att folk blir så tröga.
Är ju inte direkt så att dom som röker marijuana är mer brottsbenägna.
Dom blir mer försoffade.
Hade man bytt ut alkohol mot marijuana tex så hade nog våldsbrotten skjunkt drastiskt.
Men produktiviteten bland brukarna hade väl sjunkt i samma takt ;)
Ja man blir ju inte direkt smart av att röka på men betydligt beskedligare än på fyllan.
Bästa är ju att avstå droger helt.

Vet inte va du dillar om?
Lösa böndernas problem.
Vaktande militärer?
Det handlar inte om att alla skall få odla marijuana fritt och man skall kunna röka på hur som helst.
Handlar om marijuana som medicin vid sjukdommar som man kommit fram till att det hjälper emot och att det hjälper att lindra sidoeffekter som cancerbehandling ger.

Marijuana could be legal by year's end

Hej

Inte riktigt så som det har framställs i media, flera har gått ut med att detta skulle kunna vara en gröda som skulle kunna förbättra böndernas situation, när man lägger fram det så oroar det mig.

“Marijuana is Thailand’s future cash crop,” Commerce Minister Sontirat Sontijirawong told reporters last month. Jet Sirathraanon, chairman of the National Legislative Assembly’s standing committee of public health, told Agence France-Presse when the legalization bill was introduced, “I’m doing this because it’s an opportunity for Thai people. Thailand has the best marijuana in the world.”

Läser man vad den ansvariga ministern säger så tolkar jag det annorlunda än vad du nu gör, det som nämns här är ”cash crop” som även används för ris, cassava, sockerrör och annat som odlas, dessutom säger ministern att det skulle vara en möjlighet för Thailändarna, då låter det ju inte som en kontrollerad odling som ska berika några få.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Det här med att använda droger i medicinskt syfte, kan man tycka vad man vill om.
Har en bekant vars tonåring har diagnos ADHD, som alla vet är dom hyperaktiva. Han får idag ett läkemedel som är amfetaminbaserat, konstigt nog motverkar detta det hyperaktiva, vilket man normalt blir av amfetamin. Pga denna medicin kan han idag leva ett hyfsat normalt liv. Kan inte påstå att jag skulle vilja se att dom tog bort denna drogbaserade medicin, hans liv har blivit mycket bättre, och föräldrarna har fått andrum efter år med problem och utredningar.

Hej

Inte riktigt så som det har framställs i media, flera har gått ut med att detta skulle kunna vara en gröda som skulle kunna förbättra böndernas situation, när man lägger fram det så oroar det mig.

“Marijuana is Thailand’s future cash crop,” Commerce Minister Sontirat Sontijirawong told reporters last month. Jet Sirathraanon, chairman of the National Legislative Assembly’s standing committee of public health, told Agence France-Presse when the legalization bill was introduced, “I’m doing this because it’s an opportunity for Thai people. Thailand has the best marijuana in the world.”

Läser man vad den ansvariga ministern säger så tolkar jag det annorlunda än vad du nu gör, det som nämns här är ”cash crop” som även används för ris, cassava, sockerrör och annat som odlas, dessutom säger ministern att det skulle vara en möjlighet för Thailändarna, då låter det ju inte som en kontrollerad odling som ska berika några få.

Mvh isan lover
Det låter ju inte som...
Men IL, tänk till lite innan du tolkar, tror du att dom som styr är helt korkade?

Det här med att använda droger i medicinskt syfte, kan man tycka vad man vill om.
Har en bekant vars tonåring har diagnos ADHD, som alla vet är dom hyperaktiva. Han får idag ett läkemedel som är amfetaminbaserat, konstigt nog motverkar detta det hyperaktiva, vilket man normalt blir av amfetamin. Pga denna medicin kan han idag leva ett hyfsat normalt liv. Kan inte påstå att jag skulle vilja se att dom tog bort denna drogbaserade medicin, hans liv har blivit mycket bättre, och föräldrarna har fått andrum efter år med problem och utredningar.

Hej

Helt klart finns det områden där droger kan göra nytta och då ska det självklart användas där.

Men i dom länder och stater där man har legaliserat marijuana har det ju även blivit vanligt med s.k coffeshops, läkare som skriver ut droger på recept till beroende, samt att antalet brukare ökar, så det finns nog risker också beroende på hur man väljer att utforma en legalisering, odling och användandet.

Mvh isan lover

Sen är ju medicinsk cannabis ofta bara av typen cbd utan det aktiva ämnet THC och utan THC blir man inte hög av cannabis.
Men till en del sjukdomar är det tydligen cannabis olja med THC som gäller, återstår att se hur Thailand resonerar där.

Hej

Helt klart finns det områden där droger kan göra nytta och då ska det självklart användas där.

Men i dom länder och stater där man har legaliserat marijuana har det ju även blivit vanligt med s.k coffeshops, läkare som skriver ut droger på recept till beroende, samt att antalet brukare ökar, så det finns nog risker också beroende på hur man väljer att utforma en legalisering, odling och användandet.

Mvh isan lover
Står det i artikeln att Thailand vill legalisera cannabis eller står det att dom vill legalisera cannabis för medicinskt bruk?...

Sen är ju medicinsk cannabis ofta bara av typen cbd utan det aktiva ämnet THC och utan THC blir man inte hög av cannabis.
Men till en del sjukdomar är det tydligen cannabis olja med THC som gäller, återstår att se hur Thailand resonerar där.

Hej

Läser man vad dom ansvariga i Thailand med General Prsyuth i spetsen vill så är det ju att odla traditionella Thailändska sorter som man även verkar vara inne på att skydda med någon slags ensamrätt via varumärkesskydd eller liknande.

Mvh isan lover

Står det i artikeln att Thailand vill legalisera cannabis eller står det att dom vill legalisera cannabis för medicinskt bruk?...

Hej

I nuläget handlar det enligt artikeln om medicinskt bruk, men man tar även upp att det lobbas för en legalisering för personligt bruk också, samt att man redan nu trots förbud och hårda lagar tillåter s.k Full Moon partyn där man rökar gräs, har ecstasy i drinkar o.s.v.

Min egen reflektion är väl att mig veterligen har väl alla stater och länder som nu har legaliserat privat konsumtion av marijuana också började med att legalisera medicinsk användning, så kanskebör detta även i Thailands fall ett första steg på vägen, framtiden får väl visa hur det slutar.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp