Är marijuana den framtida grödan?

Är det så att han ser en ekonomi i att exportera till länder där det är legalt?:afro:

Hej

Helt säkert är det så, men samtidigt skulle jag bli väldigt förvånad över om inte den inhemska konsumtionen och acceptansen samtidigt kommer att öka också, går staten in i odling, tillverkning och export av denna drog vore det nästan konstigt om det inte skulle påverka synen på drogen även inom landets egna gränser.

Mvh isan lover

Hej

Läser man vad dom ansvariga i Thailand med General Prsyuth i spetsen vill så är det ju att odla traditionella Thailändska sorter som man även verkar vara inne på att skydda med någon slags ensamrätt via varumärkesskydd eller liknande.

Mvh isan lover
Du tror inte att det är lite för tidigt för att dra några slutsatser om hur upplägget blir?

Du tror inte att det är lite för tidigt för att dra några slutsatser om hur upplägget blir?

Hej

Det kan man naturligtvis säga, men följer Thailand dom tidigare stater och länders väg som har provat detta så är det ett första steg mot en legalisering på längre sikt, den som lever får se.

Mvh isan lover

Hej

Helt säkert är det så, men samtidigt skulle jag bli väldigt förvånad över om inte den inhemska konsumtionen och acceptansen samtidigt kommer att öka också, går staten in i odling, tillverkning och export av denna drog vore det nästan konstigt om det inte skulle påverka synen på drogen även inom landets egna gränser.

Mvh isan lover
Nä så blir det nog men dagens syn med extrema straff så är nog en legalisering och uppmjukning att föredra.
Stoppa droger är nog omöjligt oavsett men hur man minskar användandet lär man fortsätta tvista om länge, inte ens extrema straff som här fungerar ju så varför inte testa ett annat grepp.
Att det finns stora pengar att tjäna är ju klockrent och i Thailand kan man ju jämfört med ex Canada odla utomhus till mycket läger kostnader så visst kanske dom kan exportera.
Skulle det bli lagligt här så kan jag nog tänka mig att köpa lite aktier i en Thailändsk producent. Bra odds där.

Nä så blir det nog men dagens syn med extrema straff så är nog en legalisering och uppmjukning att föredra.
Stoppa droger är nog omöjligt oavsett men hur man minskar användandet lär man fortsätta tvista om länge, inte ens extrema straff som här fungerar ju så varför inte testa ett annat grepp.
Att det finns stora pengar att tjäna är ju klockrent och i Thailand kan man ju jämfört med ex Canada odla utomhus till mycket läger kostnader så visst kanske dom kan exportera.
Skulle det bli lagligt här så kan jag nog tänka mig att köpa lite aktier i en Thailändsk producent. Bra odds där.

Hej

Ja rent krasst är det så, har en jobbarkompis som har satsat på droger i Kanada, han tror mycket på detta och jag tror att han har gjort rätt.

Mvh isan lover

Hej

Ja rent krasst är det så, har en jobbarkompis som har satsat på droger i Kanada, han tror mycket på detta och jag tror att han har gjort rätt.

Mvh isan lover
Canabis aktierna i Kanada råkade väl ut för samma sak som Telia.
Upphypat som bara den innan dem släpptes och stupade rakt ner?
Har jag själv inte följt dem aktierna men en ombord som handlar med aktier sa att dom störtdök lanseringsdagen?

Har jag själv inte följt dem aktierna men en ombord som handlar med aktier sa att dom störtdök lanseringsdagen?

Hej

Hoppas min kompis köpte och sålde i rätt tid då, han har i vart fall sagt sig vara nöjd.

Mvh isan lover

Jupp dom blev överhypade och rasade sen duktigt men när Thailand väl kommer till skott vet man nog mer om cannabis marknaden, tror helt klart att Thailand har bra möjligheter att konkurrera men beror givetvis mycket på tullar mm.

Komplett vansinne om det blir verklighet. Plötsligt känner jag ingen längtan att åka till Thailand igen, särskilt inte om skiten legaliseras. :'( :mad:

Har missat denna tråd mest på grund av ointresse.
Det var marijuana för medicinskt bruk.
Finns nog värre medicinsk narkotika, typ morfin eller andra opiater.

Ingenstans läser jag att det ska rökas joint fritt.
Det är lika olagligt att leka frilansarapotek med opiumprodukter.

Nä det är ju sagt att det skall vara strikt reglerat och stora diskussionen det sista i media har varit om utländska aktörer skall få licens.
Står i artikeln jag länkade att det kommer tillåtas odlingar av små kvantiteter.
Om större industri skall tillåtas kommer vara ett beslut som får tas av kommande folkvald regering, inget som kommer tas av juntan.

Och som sagt bara i medicinskt syfte.

I Sverige är metadon tillåtet som medicin, där kan man snacka tung drog.
Eller alla benzo droger/mediciner, det många grova brottslingarna tar när brott begås, tar bort all empati och ångest och dom blir extremt känslokalla och våldsamma.
Överdoserar exanor, rohypnol, blå valium etc.

Jag ser bara problem med kontrollen av detta särskilt om odlingen kommer att ske i stor skala. Särskilt med tanke på att det finns en och annan mutkolv i landet. Hoppas dock att jag har fel.

Är precis som i tex Kanda det handlar om marijuana för medicinska skäl, inte att folk skall få sitta på coffe shops och röka på.
Fast kanske hade varit bättre än spriten, aldrig hört talas om en marijuanapåverkad som börjat ett slagsmål, däremot många alkoholpåverkade.
Jag har varit väldigt kluven i detta ,, och som du skriver , kanske är det bätrre med gräs än alkohol , Problemet nu i landet är ju Meta som folk kan bli riktigt tokiga av . Jag minns när jag själv rökte på och körde hoj på 70 talet , Ingen bakfylla , inget direkt rus utan blev mest väldigt sävlig och lugn .. Tror efter en del läsning att detta är mindre skadligt än alkohol .

Nu är det ju ett tag sen, troligt under Yinglucks tid, men kanske även senare när poliser poserade när tiotals ton cannabis brändes upp som beslagtagits i Thailand.
Då hyllades det som en framgångsrik kampanj så nog odlas det massor av cannabis i landet.
Bra inkomster, hög efterfrågan, lätt att odla och liten risk för upptäckt i glesbygder och skogar.

Den odlingen kommer ändå att ske parallellt med kontrollerade odlingar.

Det blir väl som på Koh Phangan att inga kontroller görs alls, för det skadar all business kring turismen och dess Full Moon Party.
Florerar säkert mycket lokalproducerad röka där....

Se det positivt för miljön!! Varenda djävla miljöpartist i Sverige kommer att åka till Thailand och Filipinerna för att få röka maja!! De blir bra påtända och hittar inte hem igen!! o_Oo_O;) Tack !!! :wai::wai::wai:

Du har nog missförstått lite, det är inte rökvarianten som ska odlas utan den medicinska varianten som saknar det man blir hög på, man får nog röka ett antal kilo för att bli hög på detta.

Nyttjar inte växten själv men tycker det är självklart alla sjuka ska få hjälp på alla fungerande sätt. Snart bara Sverige som inte vill fatta att vissa ingredienser i naturen kan lindra människors plåga, ser glatt på när de stora läkemedelsbolagen långsamt men säkert förlorar detta slaget.
Kommer troligen investera men ser ingen brådska i att köpa t.ex. Aurora, Aphria eller Canophy Growth när det framöver kommer stabilisera sig.
Produkten har använts i tusentals år och marknaden kommer knappast bli mindre.

/ SatanG

Nu ska även bönderna i Filippinerna bli rika på att odla cannabis till läkemedelsindustrin.

Det är på förslag på regeringsnivå.

Världsmarknadspriset faller som en sten.

Hej

Vad jag förstår är det ju något som är lätt att odla, så samtliga länder i regionen kan förmodligen göra detta precis som Thailand nu planerar, visst kan det komma att påverka priset, det är ju så det brukar sluta.

Undrar bara om inte detta kommer att spilla över på en svart marknad utan statlig kontroll, själv tror jag absolut det, vi får väl se hur det går.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp