ATM eller växlingskontor?

Om nu Super Rich är 100% penningtvätt som får verka med regimens goda minne varför skulle vi andra då bry oss överhuvudtaget?
Att Thailand har problem med korruption vet vi ju men om dom verkligen ville så skulle dom kunna minska den drastiskt. Men om dom inte vill själva varför ska vi då komma med vår fina Svensk moral och peka finger?
Bara löjligt.
Jag tycker att IL's fru gör helt rätt och tackar för tipset.
Bästa anpassningen som falang är väl att göra som Thai, le åt alla andra men bry dig bara om dig själv och dina nära.

Om nu Super Rich är 100% penningtvätt som får verka med regimens goda minne varför skulle vi andra då bry oss överhuvudtaget?
Att Thailand har problem med korruption vet vi ju men om dom verkligen ville så skulle dom kunna minska den drastiskt. Men om dom inte vill själva varför ska vi då komma med vår fina Svensk moral och peka finger?
Bara löjligt.
Jag tycker att IL's fru gör helt rätt och tackar för tipset.
Bästa anpassningen som falang är väl att göra som Thai, le åt alla andra men bry dig bara om dig själv och dina nära.

Hej

Håller med helt, visst är det charmigt med västerlänningar som tror att dom kan påverka världen när dom är utomlands, men i ett land som Thailand med alla sina kända problem är det nog slöseri med tiden.

Svensk moral, Svenska seder, Svenska regler och Svenska lagar fungerar väl skapligt i just Sverige men att ta med sig och tillämpa dom i andra länder och kulturer är jag tveksam till.

Ska berätta om vissa medlemmars syn på detta med växling av valuta för frugan och jag är nästan säker på vad svaret blir, dumma falanger dom fattar ingenting som vanligt, så brukar det ju låta när falanger kommer med pekpinnar till en Thai.

Mvh isan lover

Nej, du skrev att du aldrig sett någon, det var därför jag svarade att det finns :D
Och bara för att jäklas så kan jag väl tilläga att den är väldigt vanlig i Isaanska köket, hahahaha
Men inte så vanlig så jag har sett den användas, så jättevanlig kan den väl inte vara?
Dom gånger jag sett någon i/från Isaan laga en curryrätt så har det varit Thaimat och inte Isaanmat.

Men inte så vanlig så jag har sett den användas, så jättevanlig kan den väl inte vara?
Dom gånger jag sett någon i/från Isaan laga en curryrätt så har det varit Thaimat och inte Isaanmat.
Fråga din fru, jag hävdar JÄTTEVANLIG! :D

Fråga din fru, jag hävdar JÄTTEVANLIG! :D
Ok nämn 10 Isaanrätter där curry ingår, inte Thairätter nu?
Min fru använder aldrig curry.
Aldrig sett någin i frugans by använda curry.
Enda gångerna jag såg curry användas i byn jag bodde så var det när jag ville ha kyckling med grön curry, då laga exet det men ingen annan åt och det är ju en Thairätt.
Fråga frugan nu och nä i Thaifood säger hon?
Jag säger inte att du har fel men inte vanligt där jag hållt till.

Hej

Själv har jag dock inga planer på att gå runt och kontrollera olika tillstånd i Thailand, men det är ju upp till var och en, men jag undrar ju lite hur en sån här privat kontroll av Thailändska företags tillstånd skulle gå till?

Ska man ha som rutin att bara knalla in till alla växlingskontor, guldsmeder och olika butiker som man tänker växla eller köpa något i och begära att få se deras tillstånd?

Sen undrar man ju lite om ett tillstånd verkligen skulle göra så stor skillnad i ett land som Thailand, landet är ju ökänt för omfattande korruption, allt går ju att köpa även tillstånd, sen är ju även myndigheterna som ska urräthålla lagen och utföra kontrollerna också med största sannolikhet korrupta o.s.v.

Knallar man runt på ex.vis en turistort finns det ofta små växlingskontor utan koppling till någon bank, är det hyckleri att använda dom också eller är man bara en hycklare om man växlar hos Kinesiska guldhandlare?

Mvh isan lover

Det är inte frågan om att kontrollera några tillstånd, det är frågan om att vilja svartväxla eller Inte.

Antingen vill man stödja den korrupta svartväxlar sidan som berövar barnen skolgång och bidrar till lyxklockor eller så vill man det inte.

Genom att titta efter skylten Authorized Money Changer har man försökt göra sitt.

Enda gångerna jag såg curry användas i byn jag bodde så var det när jag ville ha kyckling med grön curry, då laga exet det men ingen annan åt och det är ju en Thairätt.
Med bästa vilja kan man ju på att det är en Isaanrätt om den finns där, liknande när en Isaantjej jag kände påstod att 7Eleven kom från Isaan och sen spridit sig till övriga Thailand.

Det är knappt ens jag vill påstå att curryrätter är Thairätter då ursprunget troligen inte är Thailand, men ok det är Thaimat....

Aldrig sett en Isaanrätt där man använder curry?
Finns väl nästan bara moskeer och böneutropare i Krabi, såg flera såna men inget tempel.
Nu är det ju så här och det vet jag, många likställer curry med traditionell curry, klassiska gröna, gula och liknande, men det finns många varianter.

Hej

Själv har jag dock inga planer på att gå runt och kontrollera olika tillstånd i Thailand, men det är ju upp till var och en, men jag undrar ju lite hur en sån här privat kontroll av Thailändska företags tillstånd skulle gå till?

Ska man ha som rutin att bara knalla in till alla växlingskontor, guldsmeder och olika butiker som man tänker växla eller köpa något i och begära att få se deras tillstånd?

Sen undrar man ju lite om ett tillstånd verkligen skulle göra så stor skillnad i ett land som Thailand, landet är ju ökänt för omfattande korruption, allt går ju att köpa även tillstånd, sen är ju även myndigheterna som ska urräthålla lagen och utföra kontrollerna också med största sannolikhet korrupta o.s.v.

Knallar man runt på ex.vis en turistort finns det ofta små växlingskontor utan koppling till någon bank, är det hyckleri att använda dom också eller är man bara en hycklare om man växlar hos Kinesiska guldhandlare?

Mvh isan lover

Alla tillstånd skall sitta väl synliga i lokalen Bara att kolla om man är int

Alla tillstånd skall sitta väl synliga i lokalen Bara att kolla om man är int
Hej

Så borde det vara men som med så mycket annat är det nog inte givet i ett land som Thailand, man förväntas ju ex.vis även ha körkort om man kör bil och mc ändå uppskattade myndigheterna att endast ca 50% av förarna hade körkort.

Mvh isan lover

Det är inte frågan om att kontrollera några tillstånd, det är frågan om att vilja svartväxla eller Inte.

Antingen vill man stödja den korrupta svartväxlar sidan som berövar barnen skolgång och bidrar till lyxklockor eller så vill man det inte.

Genom att titta efter skylten Authorized Money Changer har man försökt göra sitt.

Hej

Problemet är väl bara att kunderna inte vet om man växlar svart eller ej, bedriver man valutaväxling helt öppet och i butik så tar nog dom flesta för givet att tillstånd finns och att rörelsen agerar enligt lagen.

Sen tror jag inte heller att en skylt med texten ”Authorized Money Changer” är någon garanti för rent spel, man kan säkert få köpa en sån också om man vill precis som körkort, presskort, universitetsexamen och i princip alla tillstånd, kort och skyltar som finns landet.

Sen är väl kanske inte skyltar med tillstånd det första kunderna tittar efter, gissar att kursen på den valuta man har tänkt växla är mer intressant.

Mvh isan lover

Hej

Problemet är väl bara att kunderna inte vet om man växlar svart eller ej, bedriver man valutaväxling helt öppet och i butik så tar nog dom flesta för givet att tillstånd finns och att rörelsen agerar enligt lagen.

Sen tror jag inte heller att en skylt med texten ”Authorized Money Changer” är någon garanti för rent spel, man kan säkert få köpa en sån också om man vill precis som körkort, presskort, universitetsexamen och i princip alla tillstånd, kort och dkyltar som finns landet.

Mvh isan lover

Aldrig påstått att det är någon garanti, fast går man till an authorized money changer som inget tillstånd har så har man blivit lurad. Men man har gjort sitt bästa för att försöka göra rätt.

Går man till en svartväxlande kines med några sedlar i fönstret så har man gjort ett medvetet val att stödja korruption, beröva fattiga barn på landsbygden skolgång samt bidra till ytterligare en lyxklocka. Allt för att själv tillskansa sig några futtiga Baht.

Det är här är det personliga ansvaret, samvetet och moralen sätts på prov...

Aldrig påstått att det är någon garanti, fast går man till an authorized money changer som inget tillstånd har så har man blivit lurad. Men man har gjort sitt bästa för att försöka göra rätt.

Går man till en svartväxlande kines med några sedlar i fönstret så har man gjort ett medvetet val att stödja korruption, beröva fattiga barn på landsbygden skolgång samt bidra till ytterligare en lyxklocka. Allt för att själv tillskansa sig några futtiga Baht.

Här är det det personliga ansvaret, samvetet och moralen sätts på prov...

Hej

Förstår ditt resonemang, men tror inte att det är lika lätt i praktiken, även under förutsättning att alla tillstånd finns och att ägaren gör rätt för sig och betalar skatt o.s.v, så finns det ju inga som helst garantier för att pengarna skulle ha använts till fattiga barns skolgång och liknande, just nu är det väl mer sannolikt att ökade skatteintäkter skulle ha kunnnat leda till ytterligare militära inköp och fler generaler.

Mvh isan lover

Hej

Förstår ditt resonemang, men tror inte att det är lika lätt i praktiken, även under förutsättning att alla tillstånd finns och att ägaren gör rätt för sig och betalar skatt o.s.v, så finns det ju inga som helst garantier för att pengarna skulle ha använts till fattiga barns skolgång och liknande, just nu är det väl mer sannolikt att ökade skatteintäkter skulle ha kunnnat leda till ytterligare militära inköp och fler generaler.

Mvh isan lover

I praktiken är det mycket lätt att försöka göra rätt. Tror man på systemet med att alla skall bidra till de offentliga utgifterna genom skatt och att staten sedan administrerar systemet och finansierar skolgång, sjukvård, försvar mm genom skatteintäkter så går man till en auktoriserad valutaväxlare.

Visst skulle man önska att man skulle kunna stoppa all penningtvätt, skatteflykt och andra orättvisor. Oftast tänker man väl att alla andra gör ju det och vad kan man bli klippt för en hundring så är det ju inte mitt problem, alla fattar ju att något är skumt och då borde ju farbror staten rycka in.

Alla förstår vi nog att det ganska ofta förekommer mygel och oftast väljer vi att inte se det.

Jag tycker det är samma sak att ge tiggarna utanför Coop en slant då jag tror att tiggarna inte får del av pengen, jag kan ju se hur organiserat det är i Sthlm. Köper jag mat till dem blir de arga, de vill ha pengar för att bli mätta. Nu ger jag inte tiggarna några pengar, dock väljer jag nog att titta bort ibland då jag väljer att spendera pengarna som blir över till annat.

Lite samma sak med miljön, oftast tänker jag mig för, men ibland tar man bilen av lathet eller flyget istället för tåget etc. ...

Det är ju på grund av såna som oss det kan fortsätta!

Eftersom denna tråd handlar om Växling kan ni läsa det jag vill svara här i https://thaisnack.se/threads/curry.13181/

Tillbaka
Topp