Avgift 600 Sek i ATM med Svenskt Visakort

Pengarna gick till TH banken förstår du väl;)

Jag har aldrig fått några Thailändska avgifter specade på mitt svenska kontoutdrag. Tvärtom så specas de ofta inte alls som till exempel de 300 som Bangkok bank tar för att förmedla till andra banker.

OP sa ju specifikt att det drogs 2 gånger 600 kronor. Det finns inga Thailändska banker som debiterar i svenska kronor! Detta måste ju Swedbank kunna förklara om det nu stämmer vilket jag tvivlar på.

Swedbank har ju bland marknadens dyraste kort för kontant uttag. Läste att de tar 3% + 1.5% i valutapåslag sen kommer ju thaibankens utgifter som tillägg, allt tas ju ut via Swedbank. Det borde dock inte bli 600 SEK om det var ett ATM uttag. Men närmare 300 SEK. Vill till att ha läst det finstilta ...

Kanske kan vara så att de begärde att thailändska banken skulle växla och kanske rök ännu mer pengar på det. Kanske blev dubbla växlingsavgifter då.

Ett uttag på 20.000 Baht kostar 5.571Sek.
Avgift 220 Baht = 58.36Sek.
Inga andra avgifter !

Detta kunde jag läsa på ATMs skärm.

Och kortet de använde var ett Mastercard utställt av Södra Dalarnas Sparbank.

Precis och det är ej heller sant....återkommer ska hämta Tirak från jobbet

De tog ut 20.000Baht och fick betala 5.571Sek + en "liten" avgift på 220Baht, men de hade räknat att de skulle få samma kurs som de hade hitta på nätet.
De fick ATM kursen 3.49 5.730
På nätet 3.95
Då tyckte de att det var en avgift de fick betala som blev mellanskillnaden på c:a 667sek

Sen försvann det ytterligare c:a 100Sek i någon avgift

De tog ut 20.000Baht och fick betala 5.571Sek + en "liten" avgift på 220Baht, men de hade räknat att de skulle få samma kurs som de hade hitta på nätet.
De fick ATM kursen 3.49 5.730
På nätet 3.95
Då tyckte de att det var en avgift de fick betala som blev mellanskillnaden på c:a 667sek

Sen försvann det ytterligare c:a 100Sek i någon avgift
Verkar som de låtit thaibanken växla?

Klassiskt misstag. Nu har de lärt sig;)

Tillbaka
Topp