Avgift 600 Sek i ATM med Svenskt Visakort

Det är ju otroligt vanligt att man numera får beloppet i sitt korts valuta och inte i landets valuta. Då får man alltid sämre kurs. Så acceptera inte det utan låg Visa/MC växla, alltid bättre! Samma sak i ATM!
Man måste nästan alltid säga till i butiker att man vill betala i lokal valuta. Annars blir man blåst.
På ATMer gäller det att läsa noga. Lätt för ovana att bli förvirrade vid frågan "Continue without conversion?".

Senast redigerad av en moderator:
Man måste nästan alltid säga till i butiker att man vill betala i lokal valuta. Annars blir man blåst.
På ATMer gäller det att läsa noga. Lätt för ovana att bli förvirrade vid frågan "Continue without conversion?".
Var det en butik dom tog ut pengar, Din grej att man blir förvirrad vid frågan " Continur sithout conversion"
vad ska man då begära då i stället

Var det en butik dom tog ut pengar, Din grej att man blir förvirrad vid frågan " Continur sithout conversion"
vad ska man då begära då i stället
Du dominerar som vanligt, Boa. Dig kan man lita på;)

När du handlar i butik med kort ska du be att få betala i lokal valuta. Då växlar Mastercard eller Visa till en bra kurs. Detta hade dock inget med det aktuella fallet att göra, det var bara ett tips.

När det gäller uttag från ATM gäller det för rookies att läsa noggrant på skärmen, annars kan man lätt ta fel på frågorna och åka på att thaibanken sköter växlingen (dyrt).

Men det löser ju du, Boa:afro:

Du dominerar som vanligt, Boa. Dig kan man lita på;)

När du handlar i butik med kort ska du be att få betala i lokal valuta. Då växlar Mastercard eller Visa till en bra kurs. Detta hade dock inget med det aktuella fallet att göra, det var bara ett tips.

När det gäller uttag från ATM gäller det för rookies att läsa noggrant på skärmen, annars kan man lätt ta fel på frågorna och åka på att thaibanken sköter växlingen (dyrt).

Men det löser ju du, Boa:afro:
Avgift 600 sek i ATM med svenskt visakort var Ts start nu skriver du om handla i butik, Skriv om hur
man ska göra när man tar ut pengar på en ATM i Thai för att få bästa kurs. Inte bara fabulera

Avgift 600 sek i ATM med svenskt visakort var Ts start nu skriver du om handla i butik, Skriv om hur
man ska göra när man tar ut pengar på en ATM i Thai för att få bästa kurs. Inte bara fabulera
Prata med dig är ju ungefär som att prata med svenska kocken i mupparna....

Bästa sättet att ta ut pengar från en ATM är att ge kortet och pinkoden till mig så fixar jag det åt dig. Kanske mot en liten avgift;)

Ärligt talat så har jag inte uppmärksammat att man kan välja hur man vill att växlingen skall ske vid uttag i automat. Vid köp i butik så frågar dom ju oftast. Tar inte ut pengar så ofta i automat på mitt svenska kort. Oftast gör vi en banköverföring från Sverige till Thailand för att sedan ta ut pengar med thailändskt kort.

Jag måste läsa mer noggrant vid nästa tillfälle.

Det kommer en fråga på skärmen som lyder!!
"continue without conversion" yes or now?
Tryck då på Yes!!
Då får du kortutgivarens kurs, men var uppmärksam för ibland så vänder de på frågan för att du ska trycka fel.

Tillbaka
Topp