SEK --> THB valutakurser (samlingstråd)

och nu försvagas tydligen Bathen mot kronan igen eller så stärks kronan , fn vet ...
Tur man inte festar här nere , får nog maten att räcka till

Dollarn är ju världsvaluta än så länge i alla fall dit alla tar skydd när det blåser än så länge. Lite synd för oss (sek) som skall följa euron i alla fall något sådär.
Man kan tro vad som helst när det gäller valutor men jag har en aning att Sveriges riksbank har tömt sitt vapenlager, eller som vice chefen sa att verktygen är slut (fast han trodde att nu blir inte kronan starkare i alla fall) Drömma kan man ju.
Jag själv skulle behöva växla pengar snart för bygget börjar snart. Klarar mig kanske till mars innan jag måste växla.
Ni ser den egna fickan är närmast.
Det var sist i maj jag växlade till något sådär hyfsad kurs och hoppas att till mars har vi kommit en bit över fyra kronor.

Vad jag hoppas är att de stora drakarna börjar trigga upp kronan så jag sparar pengar annars får jag bita i det sura äpplet som det heter.

Jag har hållit på med valutahandel på hobbynivå länge och kan säga att inget, absolut inget är så oförutsägbart som valutahandel. Det är bara känslor som styr.
Få se vad för känslor Trump framkallar, vilken samling människor han har omgärdat sig, blir spännannde att följa men som Phonta skrev vi skall inte skriva om politik här.

Helt klart för att jävlas med folk, ni ser ju hur det steg brant för en liten stund så att insiders hade tid att växla, sedan brant ner.....:xmas_smiley:

Det har kommit upp frågor om nackdelen av minusräntan i SWE, här ett klipp från tidningen affärsvärlden som begräftar det många har trott länge. Varför skulle man inte straffa vanligt folk de är ju fler så det blir enklare att få ihop ekonomin utan att det skadar den viktiga delen av befolkningen.
Klippet nedan;

"Låga räntor har fått värdet på aktier och fastigheter att stiga kraftigt, vilket gynnar dem som har tillgångar att investera och missgynnar pensionärer och löntagare. Det skriver före detta vice riksbankschefen Lars Nyberg och tidigare riksdagsledamoten Carl B Hamilton (L) (även suppleant i Riksbanksfullmätige) i en debattartikel i Dagens Industri.

De har tre invändningar mot minusräntan:

När räntan är negativ ökar successivt risken för att pensionsfonder och pensionsbolag inte kommer att kunna leverera de pensioner som förespeglats.

Låga räntor har fått värdet på aktier och fastigheter att stiga kraftigt, vilket gynnar dem som har tillgångar att investera och missgynnar pensionärer och löntagare.

Stigande fastighetspriser har tvingat hushållen att betala mer för sina bostäder samtidigt som de låga räntorna gjort det möjligt att ta höga lån utan att knäcka hushållsbudgeten. Att detta ökat riskerna i hushållens balansräkningar är uppenbart. Inte minst Riksbanken har protesterat och diskussionen fortgår.

Riksbanken har menat att den negativa räntan behövs för att få upp inflationen, men frågan är om en inflation på 1 till 1,5 procent verkligen är så besvärande att den uppväger nackdelarna av en negativ ränta.

Riksbanken förefaller att något envist ha bundit sig vid inflationsmålet 2 procent utan att med eftertanke pröva hur det ska tillämpas.

"Slutsatsen av allt detta är att nackdelarna med en negativ reporänta växer och med tiden blir allt tydligare, medan fördelarna framstår som alltmer tveksamma. En negativ ränta kan vara rätt som en tillfällig avvikelse. Men den tidrymd vi nu överblickar - cirka tre år - kan knappast kallas tillfällig", skriver de."

Sådär skall slipstenen dras.

• Like
Reactions: jp
Förresten det är ju minusräntan som har gjort svenska kronan mindre värt som kanske någon här märkt här i Thailand.
Ser lite mörkt på återhämtningen av kronans värde när jag lyssnar på Ingves.
Om nu kronan förstärks tänker de dumpa den igen låter det som.
Det är ju kul att en del får det bra.

Förresten det är ju minusräntan som har gjort svenska kronan mindre värt som kanske någon här märkt här i Thailand.
Ser lite mörkt på återhämtningen av kronans värde när jag lyssnar på Ingves.
Om nu kronan förstärks tänker de dumpa den igen låter det som.
Det är ju kul att en del får det bra.
Kronan har ju stärkts sedan riksbankens besked i veckan.
Screenshot_20161223-134354.png

Det normala ligger väl på ca 4.5 ungefär eller högre och än är det långt dit. Du kan vara nästan säker på att räntan sänks om återhämtningen går för fort enligt riksbanken.

Och den kommer att förstärkas om inte Ingves går in och sänker räntan ytterligare som det lät på honom.
Och i veckan togs beslutet att inte sänka och med oenigheten som rådde när beslutet togs så trodde analytikerna att dom vart klara med räntesänkningen.

Tillbaka
Topp