Rätt och fel Avgift till fem Nationalparker höjs med 100% för utlänningar.

Har nyligen varit på Koh Samet, även om du har Thai KK, ID nummer, Tax nummer så är det farang pris som gäller, samma vid Khao Yai. Vid Kao Yai försökte tjejen förklara att jag desutom betalar en massa skatt etc i Thailand, men blankt nej. För ett par år sedan var det inga problem med Thai KK, men inte idag.
Hur är det om man tar speed boat direkt till stranden eller som vissa hotell har egna färjor.
Kommer någon till båten och tar betalt eller är det bara om man går via piren?
Var själv på Koh Samet i början av året men minns inte om jag betala extra sist men såg det nya systemet med betalningskassa vid piren.

Hur är det om man tar speed boat direkt till stranden eller som vissa hotell har egna färjor.
Kommer någon till båten och tar betalt eller är det bara om man går via piren?
Var själv på Koh Samet i början av året men minns inte om jag betala extra sist men såg det nya systemet med betalningskassa vid piren.
Dom har patruller som ofta möter även speedbåtar men mest på de stora stränderna tror jag. vet inte hur det funkar ner till de mindre stränderna längre ner på ön
Sist jag var där funkade inte Thai KK längre som det gjort förut

Dom har patruller som ofta möter även speedbåtar men mest på de stora stränderna tror jag. vet inte hur det funkar ner till de mindre stränderna längre ner på ön
Sist jag var där funkade inte Thai KK längre som det gjort förut
Hej

Det stämmer som du säger, dessa patruller gör även kontroller till fots längs stränderna på ön och dom möter upp så många ankommande speedboats dom hinner, dom åker även ut till dom mindre öarna och utflyktsmålen också och gör kontroller, där kan dom som har betalat på huvudön råka ut för en överraskning om dom inte längre har kvar det pyttelilla kvitto dom tidigare fick när dom först anlände till Koh Samet och det kan ju vara flera dagar sedan.
Har dom inte kvar sitt kvitto kan dom råka ut för att dom här patrullerna kräver att man betalar entrén till nationalparken en gång till. Då kan det bli en katt och råtta lek mellan turisten och patrullen på den lilla ön.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer som du säger, dessa patruller gör även kontroller till fots längs stränderna på ön och dom möter upp så många ankommande speedboats dom hinner, dom åker även ut till dom mindre öarna och utflyktsmålen också och gör kontroller, där kan dom som har betalat på huvudön råka ut för en överraskning om dom inte längre har kvar det pyttelilla kvitto dom tidigare fick när dom först anlände till Koh Samet och det kan ju vara flera dagar sedan.
Har dom inte kvar sitt kvitto kan dom råka ut för att dom här patrullerna kräver att man betalar entrén till nationalparken en gång till. Då kan det bli en katt och råtta lek mellan turisten och patrullen på den lilla ön.

Mvh isan lover
Hur vet du det, det är ju nu under pandemin dom har ändrat så man inte kommer in på thaikörkort till thaipris längre, det skriver dom ju båda som varit där nyligen, att innan gick det men inte nu.
Har du varit där under pandemin?

Hur vet du det, det är ju nu under pandemin dom har ändrat så man inte kommer in på thaikörkort till thaipris längre, det skriver dom ju båda som varit där nyligen, att innan gick det men inte nu.
Hej

Ja handlar det bara vad som skett under pandemin så är mina uppgifter inte relevanta, mina erfarenheter är från åren före pandemin, men jag är personligen ganska säker på att den ändring som gjorde att körkort inte längre ska anses vara tillräckligt för att slippa avgifterna gjordes långt före pandemin.

10-20 år tillbaka i tiden röckte det i princip med Thaikörkort för att komma in till Thaipris överallt t.ex på museum, nationalparker o.s.v, men problem uppstod när körkortsmyndigheten började ge turister möjlighet att ta ut körkort, antalet falanger med körkort ökade då snabbt och på många ställen slutade man då godkänna körkort för att få Thaipris.

Mvh isan lover

Hej

Ja handlar det bara vad som skett under pandemin så är mina uppgifter inte relevanta, mina erfarenheter är från åren före pandemin, men jag är personligen ganska säker på att den ändring som gjorde att körkort inte längre ska anses vara tillräckligt för att slippa avgifterna gjordes långt före pandemin.

10-20 år tillbaka i tiden röckte det i princip med Thaikörkort för att komma in till Thaipris överallt t.ex på museum, nationalparker o.s.v, men problem uppstod när körkortsmyndigheten började ge turister möjlighet att ta ut körkort, antalet falanger med körkort ökade då snabbt och på många ställen slutade man då godkänna körkort för att få Thaipris.

Mvh isan lover
Jag har varit på Koh Samet många gånger under åren, har mindre än en timma till färjan och det har alltid räckt med Thaikörkort innan, även när militären slog upp sitt biljettskjul vid korsningen innan white sand.
Var där bla med farsan och styvmorsan då dom fick betala turistpris och jag Thaipris.
Innan det fanns betalskjul vid korsningen där betalade jag aldrig avgift och blev vare sig jagad av patrullbåtar eller kollad på stranden.

Nu under pandemin har dom satt upp betalstation på piren som man måste ta sig igenom och kanske dom har blivit striktare, jag reflekterade inte över det när jag var där under pandemin för jag jagade mest en 4 åring som ville springa iväg och frugan skötte betalningen så vet inte vad jag betala sist.

Sen allt annat som inte är nationalparker har jag fortsatt kommit in på med Thaipris här nere på turistorterna men det finns väldigt många ställen som kör dubbel prisättning, finns ju en tråd om det och jag tror jag skrivit en lista där på ställen som kör med dubbel prissättning i Pattaya.

Senast ändrad:
Hej

Det här kan man läsa i ämnet på Hua Hin Today, men i Hua Hin dubblas inte priserna.

För skattebetalande utlänningar som bor och arbetar i Thailand och för utlänningar som har valt att göra Thailand till sitt hem, är bruket med dubbla priser ännu mer frustrerande.
Expats som inte anser sig vara turister men som ändå debiteras högre priser för att besöka nationalparker och andra attraktioner. Ibland kan en utlänning som visar sitt arbetstillstånd, körkort, rosa ID-kort eller någon annan form av dokumentation som bevisar att de är bosatta i Thailand debiteras samma avgift som thailändska medborgare.
Men det är inte alltid fallet och trots att till exempel visat arbetstillstånd debiteras expats ofta fortfarande taxan för utlänningar.

National parks near Hua Hin not included in new entry fee price hike for foreigners​

By Online Reporter
October 8, 2022

Khao-Daeng-in-Sam-Roi-Yot--696x392.jpeg

The view from top of Khao Daeng view point in Khao Sam Roi Yot National Park.

The national parks located near Hua Hin are not included in a new pricing structure that now sees entry fees double for foreigners.

1665300524983.png

Mvh isan lover

Jag har varit på Koh Samet många gånger under åren, har mindre än en timma till färjan och det har alltid räckt med Thaikörkort innan, även när militären slog upp sitt biljettskjul vid korsningen innan white sand.
Var där bla med farsan och styvmorsan då dom fick betala turistpris och jag Thaipris.
Innan det fanns betalskjul vid korsningen där betalade jag aldrig avgift och blev vare sig jagad av patrullbåtar eller kollad på stranden.

Nu under pandemin har dom satt upp betalstation på piren som man måste ta sig igenom och kanske dom har blivit striktare, jag reflekterade inte över det när jag var där under pandemin för jag jagade mest en 4 åring som ville springa iväg och frugan skötte betalningen så vet inte vad jag betala sist.

Sen allt annat som inte är nationalparker har jag fortsatt kommit in på med Thaipris här nere på turistorterna men det finns väldigt många ställen som kör dubbel prisättning, finns ju en tråd om det och jag tror jag skrivit en lista där på ställen som kör med dubbel prissättning.
Hej

Jag var ju på Koh Samet med familjen vintern 2018-2019 och då förekom allt det du aldrig har vare sig sett eller råkat ut för, likadant åren före detta också under högsäsong, jag har ju besökt ön återkommande ifrån 80-talet till åren före pandemin och har på så sätt kunnat följa utvecklingen under åren.

Men som vanligt är ju Thailand som man brukar säga Thailand och inget kan tas för givet oavsett regler och lagar m.m, det blir lite hursomhelst beroende på vem man möter, var och hur o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Jag var ju på Koh Samet med familjen vintern 2018-2019 och då förekom allt det du aldrig har vare sig sett eller råkat ut för, likadant åren före detta också under högsäsong, jag har ju besökt ön återkommande ifrån 80-talet till åren före pandemin och har på så sätt kunnat följa utvecklingen under åren.

Men som vanligt är ju Thailand som man brukar säga Thailand och inget kan tas för givet oavsett regler och lagar m.m, det blir lite hursomhelst beroende på vem man möter, var och hur o.s.v.

Mvh isan lover
Så du såg patrullbåtar åka runt föra en katt och råtta lek och jaga utlänningar 2018-2019 samt springa på stranden och jaga/kolla folk och du har betalat fullpris som turist sen 80 talet annars har du blivit jagad på stranden.
Ja som sagt jag har aldrig råkat ut för betala turistpris där innan och flesta gångerna aldrig betalat något, ett tag var jag där flera gånger om året, blivit mindre nu och kanske inte igen nu då.....
Jag får åka till Koh Larn.

2014 tog man bort möjligheten för utlänningar att få tillträde till nationalparker till thaipris.
Även de med arbetstillstånd klassas som foreigners.
KK duger inte.
Privata anläggningar har egna regler.

IMG_20221009_154746.jpg

Så du såg patrullbåtar åka runt föra en katt och råtta lek och jaga utlänningar 2018-2019 samt springa på stranden och jaga/kolla folk och du har betalat fullpris som turist sen 80 talet annars har du blivit jagad på stranden.
Ja som sagt jag har aldrig råkat ut för betala turistpris där innan och flesta gångerna aldrig betalat något, ett tag var jag där flera gånger om året, blivit mindre nu och kanske inte igen nu då.....
Jag får åka till Koh Larn.
Hej

Vi var ju två Swe-Thai familjer som reste tillsammans och vi såg dagligen patruller till fots som mötte upp ankommande speedboats på öns stränder, gjorde stickprovskontroller runtom på ön och frågade efter biljetten, speciellt vanligt verkade det vara om någon gick omkring med en ryggsäck eller bagage.

Vid utflykter till andra öar och snorklingsturer o.s.v hände det också att patruller kom och kollade om utlänningarna hade kvitto att visa och hade dom inte det så kunde en ny avgift krävas, några försökte ju undvika detta genom att gå runt på ön och på så vis undkomma patrullen eller uppehålla sig i vattnet under tiden kontrollen pågick.

Mvh isan lover

2014 tog man bort möjligheten för utlänningar att få tillträde till nationalparker till thaipris.
KK duger inte.

IMG_20221009_154746.jpg
Vad du lyckas googla fram behöver inte stämma med verkligheten, har varit i många nationalparker efter 2014 både på turistorter och i norr och gått in på Thaipris, enda jag kan minnas som inte accepterade det var på en nationalpark i Chiang Mai.
Har även åkt runt på öarna i krabi där dom andra i båten fick betala turistpris och jag thaipris.

Hej

Vi var ju två Swe-Thai familjer som reste tillsammans och vi såg dagligen patruller till fots som mötte upp ankommande speedboats på öns stränder, gjorde stickprovskontroller runtom på ön och frågade efter biljetten, speciellt vanligt verkade det vara om någon gick omkring med en ryggsäck eller bagage.

Vid utflykter till andra öar och snorklingsturer o.s.v hände det också att patruller kom och kollade om utlänningarna hade kvitto att visa och hade dom inte det så kunde en ny avgift krävas, några försökte ju undvika detta genom att gå runt på ön och på så vis undkomma patrullen eller uppehålla sig i vattnet under tiden kontrollen pågick.

Mvh isan lover
Och du fick betala dubbel pris som turist, trodde inte du betalade sådant, för mig läste det några inlägg tillbaks?
Men måste ju varit väldigt vanligt när du sett så mycket av det under dina få dagar där?
Jag måste haft tur som fått både Thaipris och aldrig blivit jagad på stranden.

KK duger inte.

IMG_20221009_154746.jpg
Hej

Ja 2014 verkar vara ett rimligt årtal för denna förändring, jag var i princip helt övertygad om att denna förändring genomfördes långt före pandemin, sen är det ju som vanligt så att en förändring inte får genomslag och efterlevs överallt, i Thailand gör man ju lite som man vill lokalt och indiviuellt.

Mvh isan lover

Och du fick betala dubbel pris som turist, trodde inte du betalade sådant, för mig läste det några inlägg tillbaks?
Men måste ju varit väldigt vanligt när du sett så mycket av det under dina få dagar där?
Jag måste haft tur som fått både Thaipris och aldrig blivit jagad på stranden.
Hej

Jag betalade absolut inte och det var jag tydlig med vid besöket på Koh Samet i min tråd om vistelserna i Thailand, det finns alltid knep att lösa sånt här.

Mvh isan lover

Hej

Jag betalade absolut inte och det var jag tydlig med vid besöket på Koh Samet i min tråd om vistelserna i Thailand, det finns alltid knep att lösa sånt här.

Mvh isan lover
Så då slapp du ju med då, då hade dom betalbåset vid korsningen när man kom ut ur stan och ner till white sand, satt militärer där då väl? var ju när man hade gjort lite omorganisering och där betalade jag thaipris, var första gången jag betala nåt för att stanna på ön.

Ön var delvis helt stängd under pandemin. I slutet av 2021 var jag där, stenhårda på att alla skall betala... men jag kom undan inte pga. att jag har Thai Körkort, utan på att adressen på baksidan är på ön. Annars får alla betala.

Nu sitter de på piren och tar emot. Så går inte smita förbi längre. Därtill så går väldigt få båtar direkt till stranden nu. Å där finns det ambulerande parkvakter som tar betalt.

Ända sättet att slippa avgift nu är att komma efter att de slutat jobba. Men det innebär privat speedboat, som är dyr. Så tveksamt om det är lönsamt.

Tillbaka
Topp