Rätt och fel Avgift till fem Nationalparker höjs med 100% för utlänningar.

Vad du lyckas googla fram behöver inte stämma med verkligheten, har varit i många nationalparker efter 2014 både på turistorter och i norr och gått in på Thaipris, enda jag kan minnas som inte accepterade det var på en nationalpark i Chiang Mai.
Har även åkt runt på öarna i krabi där dom andra i båten fick betala turistpris och jag thaipris.
Självklart finns det undantag till thailändska lagar ute i nationalparkerna.
De vattenfall jag besökt har jag aldrig fått thaipris trots mitt kk.
Däremot på Zoo och vattenparker.

Vad är avgiften på Koh Samet? Var ju där i januari 2020 men kommer inte ihåg. Fick för mig vi fick betala nere i hamnen och uppe vid vakten. Ofta irriterande med dessa avgifter. Tycker bara det stör. Försök ta ut det på annat sätt tex lite högre skatt på varor och tjänster. Dom bör inte glömma städa också för avgifterna dom drar in. Bra skräpigt tyvärr sist vi var där.

Vad är avgiften på Koh Samet? Var ju där i januari 2020 men kommer inte ihåg. Fick för mig vi fick betala nere i hamnen och uppe vid vakten. Ofta irriterande med dessa avgifter. Tycker bara det stör. Försök ta ut det på annat sätt tex lite högre skatt på varor och tjänster. Dom bör inte glömma städa också för avgifterna dom drar in. Bra skräpigt tyvärr sist vi var där.

Det var innan de ändrade. Då betalade man 20baht på piren till "renoveringafonden" och sedan avgiften i porten uppe i byn till Nationalparken.

Nu är låtsasavgiften 20baht borta. Men istället sitter nationalparkspersonalen på piren och tar avgiften redan där.

Det var innan de ändrade. Då betalade man 20baht på piren till "renoveringafonden" och sedan avgiften i porten uppe i byn till Nationalparken.

Nu är låtsasavgiften 20baht borta. Men istället sitter nationalparkspersonalen på piren och tar avgiften redan där.
Nu är ju du local på riktigt på ön och kan åka med riktiga lokalbåtarna men under Pandemin i alla fall så "vägrade" speed boat att köra till stränderna bara till piren och under öppettiderna. Polarn fick sitta och vänta till 07.00 eller så innan de drog iväg o han var själv. Misstänker att det hade främst att göra med att de inte vågade ta faranger utanför "covid checken" på piren.

Vet du hur det är nu?

Avgiften för nationalparken är den per dygn?

Hur är det om man tar speed boat direkt till stranden eller som vissa hotell har egna färjor.
Kommer någon till båten och tar betalt eller är det bara om man går via piren?
Var själv på Koh Samet i början av året men minns inte om jag betala extra sist men såg det nya systemet med betalningskassa vid piren.
Inte en aning, har inte råd med speedboat. Vanlig båt 45 Baht per person, och speedboat har jag hört kostar 300 Baht.

Tillbaka
Topp