Banker, lån och räntor mm

Ja men det gäller ju att planera-Inte tro att marknaden 'ar som förut.
Ligger du själv dåligt till efter att köpt för dyrt, när marknaden går ner.
ÄR väl ditt problem inte Kommunisternas problem.
Om du köpt till över pris utan att göra en ekonomisk analys, kan du ju inte skylla på andara, men det är väl enklast så.

Jag ligger rätt bra till då jag köpte huset själv och räknade bara på min inkomst och sen har även frugan jobb.

Men jag vet flera som börjar få det lite småjobbigt med ökade levnadskostnader. Om räntan går upp är ju det bara en del av levnadskostnaderna, det är summan av ökningarna som påverkar. Betala en hundring till i månaden i ränta på lånet märks inte men ska man betala en tusenlapp till för elen, en femhundring till för att åka till jobbet, lite mer för maten, lite mer för bredband och telefon osv så plockar det på mer än de flesta har i löneökningar.

Finns ju hopp om återinförd fastighetsskatt, fortsatt ökad skatt på drivmedel, gärna ökad skatt på el osv. Tror du att kassörskan på Ica får löneökning varje år som täcker de ökade kostnaderna på senare år?

Nu fick vi frågan om vi räknar med att bo kvar och det gör vi naturligtvis. Och eftersom vi bor i ett attraktivt område och värdet på huset har mer än dubblerats på 8 år så skulle vi kunna överleva att betala en dylik ersättning. Och även om det skulle gå så illa som skilsmässa finns egentligen ingen anledning att sälja omedelbart så vi sitter fortfarande lugnt i båten (eller kåken).
Det viktiga är att du har fått en lösning som du är nöjd med. Vi har alla olika uppfattningar om olika banker och räntenivåer beroende på erfarenheter och kunskaper. Själv vill jag inte ha med Swedbank att göra. När det var dags för mig att köpa mitt första hus var det brist på pengar i samhället och jag fick via Sparbanken ett lån med 14% ränta på 5 år. När 3 år gått sa man upp mitt lån och erbjöd ett lån med 16,5% ränta. Jag var tvingad att tacka ja eftersom det var omöjligt att få lån någon annanstans. Lyckligtvis var marginalskatterna höga så nettokostnaden gick att leva med men det fanns inget utrymme för lyx.

Har du tur har ditt kontor en bra chef som vill hålla sig väl med dig.

Nu. har jag SEB, Nordnet och Nordea och är nöjd med mina banker. Numera har jag bara ett litet lån på mitt fritidshus med låg ränta.

Jag ligger rätt bra till då jag köpte huset själv och räknade bara på min inkomst och sen har även frugan jobb.

Men jag vet flera som börjar få det lite småjobbigt med ökade levnadskostnader. Om räntan går upp är ju det bara en del av levnadskostnaderna, det är summan av ökningarna som påverkar. Betala en hundring till i månaden i ränta på lånet märks inte men ska man betala en tusenlapp till för elen, en femhundring till för att åka till jobbet, lite mer för maten, lite mer för bredband och telefon osv så plockar det på mer än de flesta har i löneökningar.

Finns ju hopp om återinförd fastighetsskatt, fortsatt ökad skatt på drivmedel, gärna ökad skatt på el osv. Tror du att kassörskan på Ica får löneökning varje år som täcker de ökade kostnaderna på senare år?
Ska man täcka in kostnader för bredband, telefon, alkohol, el och egna bilar i en lånebild för ett hus eller annat boende blir det komplicerat?

Var utgift på sin egen plats.
Man kan inte leva över sina tillgångar.

Ingen här behöver vara orolig. Det är bara att fråga den allvetande och allsmäktige Kurant. Han är fantastisk i sitt kunnande, nu saknar jag bara hans expertis om akvarier.
Behövs inget akvarium i Filippinerna.
Hela ögruppen kryllar av fiskar i alla färger

Sämre att bo i en förort i Sverige och sakna ett akvarium och allmänbildning samt kunskaper

Livet har olika nyanser.
Ge inte upp, plötsligt händer det.. :cool:

Ska man täcka in kostnader för bredband, telefon, alkohol, el och egna bilar i en lånebild för ett hus eller annat boende blir det komplicerat?

Var utgift på sin egen plats.
Man kan inte leva över sina tillgångar.

Klart att man får ta med sånt i beräkningarna. Driftskostnaden, schablonsumma för att leva, andra fasta utgifter som barn eller arbetslös partner samt en räntehöjning till 7% (kanske högre nu?)är med i lånekalkylen hos banken när man lånar till huset.

Det är kanske inte alla som tagit höjd för att flera stora utgifter ska skena på samma gång. Var för sig finns det marginal men jag tror långt ifrån alla har tagit med i beräkningen en eventuell fastighetsskatt på några tusenlappar i månaden i kombination med kraftigt ökad elräkning plus räntehöjning osv. Även om folk har råd att bo kvar så drabbas konsumptionen vilket många hurrar över men det är en och annan vars arbete och inkomst är beroende av att folk handlar något utöver mjöl, pasta och billig tvål.

Sen är det ju som det stod i artikeln, folk får sälja och flytta till något billigare. Det är lättare sagt än gjort om du inte har 15 år i bostadskön, om du har låg inkomst eller huspriserna sjunker något år efter att du har köpt.

Nu är givetvis vår regering långt mycket visare än vanliga dödliga men själv tror jag att det är negativt för landet om allt för många hamnar i ekonomisk knipa, inte har råd att konsumera etc. Bara elen och kostnaden för att ta sig till jobbet har påverkat många av frugans vänner som ligger i den lägre skalan vad gäller inkomst. Sen visar väl de flesta undersökningar på att när ekonomin börjar gå dåligt och folk förlorar jobben så blir det skilsmässor, ökat tryck på sociala då folk har en förmåga att bli lite sämre människor när de tvingas stanna i förhållanden som inte funkar och inte har någonstans att ta vägen.

Långsiktigt är jag inte särskilt orolig för egen del då jag knappast lär vara arbetslös inom de närmsta 10-15 åren om jag inte drabbas av en hjärnskada eller något annat som gör mig oförmögen att arbeta.

Ja finns avskum som kör med ockerränta , Skitfolk i mitt tycke de skrattar o säger den enes bröd e den andres död , Sett o upplevt vissa saker i Issan o tycker att de som håller på med detta e skitstövlar , Sen att vissa falanger kör detta i hopa med sina ladys o kör skiten av både släktingar o kompisar nej fy f"n...Sånt folk vill jag inte umgås med
Förmodar att detta är ett svar på kurants inlägg.
Jag håller med dig till 100% i det du skriver.
Hade nu det inlägget skrivets av IL istället för kurant så hade det tagit hus i helvete..men nu var det inga större protester.
För mig verkar det ha mer betydelse vem det är som skriver än vad det är som skrivs.
Sen får kurant tycka att det verkar vara hur lagligt som helst.
Men för mig är det totalt moraliskt förkastligt.
Skitstövlar är dom som håller på med sådan verksamhet.

Hade nu det inlägget skrivets av IL istället för kurant så hade det tagit hus i helvete..men nu var det inga större protester.
För mig verkar det ha mer betydelse vem det är som skriver än vad det är som skrivs.

Du har en poäng faktiskt.

Moraliskt förkastligt gillar jag att du tar upp i samma sväng.
Det folk irriterar sig med IL är hans dubbelmoral.

Behövs inget akvarium i Filippinerna.
Hela ögruppen kryllar av fiskar i alla färger

Sämre att bo i en förort i Sverige och sakna ett akvarium och allmänbildning samt kunskaper

Livet har olika nyanser.
Ge inte upp, plötsligt händer det.. :cool:

Nu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Men det räcker tydligen inte.
Du måste även poängtera andras brist på kunskap och allmänbildning i vanlig ordning.
Då kontrar jag med att du är den mest självgoda personen på forumet ;)

Nu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Du måste även poängtera andras brist på kunskap och allmänbildning i vanlig ordning.
Nej @Nox ...lite korrigering i infallet. @kurant kan och har spenderat timmtals med timmar i sitt "aquarium" o fotat nakensnäckor i endast en vit T-shirt i solgasset...Fina färger och fisheye perspektiv så det förslår. Sen kan jag iof förstå kontrasten här hemma o i tropikerna så klart:beer:

Nej @Nox ...lite korrigering i infallet. @kurant kan och har spenderat timmtals med timmar i sitt "aquarium" o fotat nakensnäckor i endast en vit T-shirt i solgasset...Fina färger och fisheye perspektiv så det förslår. Sen kan jag iof förstå kontrasten här hemma o i tropikerna så klart:beer:
Poängen var inte kurants akvariekunskaper..utan hans ständiga idiotförklaringar av medlemmar som inte delar hans åsikter.
Jag har säkert gett många :thumbsup: upp för hans fina bilder.

:D ;) Nu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Tack för dina insatser på forumet.

Jag roas faktiskt av sporadiska inhopp på just fredagar efter utbetalning av försörjningsstöd.

Finns några regelbundna.

Ta inte min frus planer på att låna ut pengar till bra ränta på så stort allvar.

Hon får göra som hon vill med sina egna pengar men ännu har hon ingen kund.

Dom som vill låna får inte låna och dom hon vill låna ut till behöver inte låna.

Det är varje människas dröm att tjäna lättvindiga pengar men mest en vision.

Så hennes affärer med kreatur är lönsammare, fast temat är samma.
Köpa in till underpris av säljare som behöver snabba pengar och sedan sälja till högt pris.

Lite ocker som alltid i affärer.

Hej

Ja det här är ju väldigt vanligt i Thailand också, både jag och frugan har genom åren blivit ombedda att starta en sån här verksamhet, men jag har alltid avstått och frugan har hängt på, jag vill helt enkelt inte berika mig och leva på andras olycka.

Lite samma sak som att satsa pengar på en livförsäkring på dom mest slarviga och risktagande individerna och alkoholisterna i byn, att sen gå att vänta på att dom ska köra ihjäl sig, dö i levercancer eller något liknande för att sen lösa ut någon miljon eller två känns helt enkelt fel för min och frugans del.

Men visst finns det stora möjligheter att tjäna pengar på sånt här om man vill och ens samvete tillåter det.

Mvh isan lover
De har velat låna pengar av mig också dock bara 5-10 000 Baht men då har jag krävt säkerhet så som mopeder, inte någon ränta men då har det inte varit intressant att låna.

En ville låna bilen, och skulle även betala drivmedlet:), inga problem sa jag men lägg 500 000 Baht på bordet i säkerhet, de ville inte låna bilen men då sa jag att jag kan köra er för 70 Baht milen, det var inte heller intressant.

Kan bli jäkligt less på att folk kommer till oss och lånar saker jag köpt utan att fråga mig så jag har funderat på att bygga ett föråd och låsa in dem.

Tillbaka
Topp