Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja men det gäller ju att planera-Inte tro att marknaden 'ar som förut.
Ligger du själv dåligt till efter att köpt för dyrt, när marknaden går ner.
ÄR väl ditt problem inte Kommunisternas problem.
Om du köpt till över pris utan att göra en ekonomisk analys, kan du ju inte skylla på andara, men det är väl enklast så.
Ränteavdrag. Nej något sådant utnyttjar inte jag. Bara kriminella som stjäl dessa pengar.Nu har jag inte följt med s¨noga.
MEN hur mycket är ränteavdragen i dag.
Det viktiga är att du har fått en lösning som du är nöjd med. Vi har alla olika uppfattningar om olika banker och räntenivåer beroende på erfarenheter och kunskaper. Själv vill jag inte ha med Swedbank att göra. När det var dags för mig att köpa mitt första hus var det brist på pengar i samhället och jag fick via Sparbanken ett lån med 14% ränta på 5 år. När 3 år gått sa man upp mitt lån och erbjöd ett lån med 16,5% ränta. Jag var tvingad att tacka ja eftersom det var omöjligt att få lån någon annanstans. Lyckligtvis var marginalskatterna höga så nettokostnaden gick att leva med men det fanns inget utrymme för lyx.Nu fick vi frågan om vi räknar med att bo kvar och det gör vi naturligtvis. Och eftersom vi bor i ett attraktivt område och värdet på huset har mer än dubblerats på 8 år så skulle vi kunna överleva att betala en dylik ersättning. Och även om det skulle gå så illa som skilsmässa finns egentligen ingen anledning att sälja omedelbart så vi sitter fortfarande lugnt i båten (eller kåken).
Finns många olika bidrag att använda när inkomster är för låga att bo i eget hus och ändå bo kvar.Vilka generösa bidrag får barnfamiljer i hus utöver barnbidraget?
Ska man täcka in kostnader för bredband, telefon, alkohol, el och egna bilar i en lånebild för ett hus eller annat boende blir det komplicerat?Jag ligger rätt bra till då jag köpte huset själv och räknade bara på min inkomst och sen har även frugan jobb.
Men jag vet flera som börjar få det lite småjobbigt med ökade levnadskostnader. Om räntan går upp är ju det bara en del av levnadskostnaderna, det är summan av ökningarna som påverkar. Betala en hundring till i månaden i ränta på lånet märks inte men ska man betala en tusenlapp till för elen, en femhundring till för att åka till jobbet, lite mer för maten, lite mer för bredband och telefon osv så plockar det på mer än de flesta har i löneökningar.
Finns ju hopp om återinförd fastighetsskatt, fortsatt ökad skatt på drivmedel, gärna ökad skatt på el osv. Tror du att kassörskan på Ica får löneökning varje år som täcker de ökade kostnaderna på senare år?
Behövs inget akvarium i Filippinerna.Ingen här behöver vara orolig. Det är bara att fråga den allvetande och allsmäktige Kurant. Han är fantastisk i sitt kunnande, nu saknar jag bara hans expertis om akvarier.
30% av räntan dras från skatten.Nu har jag inte följt med s¨noga.
MEN hur mycket är ränteavdragen i dag.
Ska man täcka in kostnader för bredband, telefon, alkohol, el och egna bilar i en lånebild för ett hus eller annat boende blir det komplicerat?
Var utgift på sin egen plats.
Man kan inte leva över sina tillgångar.
Förmodar att detta är ett svar på kurants inlägg.Ja finns avskum som kör med ockerränta , Skitfolk i mitt tycke de skrattar o säger den enes bröd e den andres död , Sett o upplevt vissa saker i Issan o tycker att de som håller på med detta e skitstövlar , Sen att vissa falanger kör detta i hopa med sina ladys o kör skiten av både släktingar o kompisar nej fy f"n...Sånt folk vill jag inte umgås med
Förmodar att detta är ett svar på kurants inlägg.
Jag håller med dig till 100% i det du skriver.
Hade nu det inlägget skrivets av IL istället för kurant så hade det tagit hus i helvete..men nu var det inga större protester.
För mig verkar det ha mer betydelse vem det är som skriver än vad det är som skrivs.
Sen får kurant tycka att det verkar vara hur lagligt som helst.
Men för mig är det totalt moraliskt förkastligt.
Skitstövlar är dom som håller på med sådan verksamhet.
Ja…du ser nog mer dubbelmoral än vad jag ser.Du har en poäng faktiskt.
Moraliskt förkastligt gillar jag att du tar upp i samma sväng.
Det folk irriterar sig med IL är hans dubbelmoral.
Behövs inget akvarium i Filippinerna.
Hela ögruppen kryllar av fiskar i alla färger
Sämre att bo i en förort i Sverige och sakna ett akvarium och allmänbildning samt kunskaper
Livet har olika nyanser.
Ge inte upp, plötsligt händer det..![]()
Nej @Nox ...lite korrigering i infallet. @kurant kan och har spenderat timmtals med timmar i sitt "aquarium" o fotat nakensnäckor i endast en vit T-shirt i solgasset...Fina färger och fisheye perspektiv så det förslår. Sen kan jag iof förstå kontrasten här hemma o i tropikerna så klartNu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Men det räcker tydligen inte.
Du måste även poängtera andras brist på kunskap och allmänbildning i vanlig ordning.
Då kontrar jag med att du är den mest självgoda personen på forumet![]()
Poängen var inte kurants akvariekunskaper..utan hans ständiga idiotförklaringar av medlemmar som inte delar hans åsikter.
Ja, må så vara..jag är nog för snäll o godtrogen mellan fingrarna..Poängen var inte kurants akvariekunskaper..utan hans ständiga idiotförklaringar av medlemmar som inte delar hans åsikter.
Jag har säkert gett mångaupp för hans fina bilder.
Tack för dina insatser på forumet.![]()
Nu fick du ju ännu en chans att framhäva din totalt överlägsna bildning.
Men det räcker tydligen inte.
Du måste även poängtera andras brist på kunskap och allmänbildning i vanlig ordning.
Då kontrar jag med att du är den mest självgoda personen på forumet![]()
Ta inte min frus planer på att låna ut pengar till bra ränta på så stort allvar.Förmodar att detta är ett svar på kurants inlägg.
Jag håller med dig till 100% i det du skriver.
Hade nu det inlägget skrivets av IL istället för kurant så hade det tagit hus i helvete..men nu var det inga större protester.
För mig verkar det ha mer betydelse vem det är som skriver än vad det är som skrivs.
Sen får kurant tycka att det verkar vara hur lagligt som helst.
Men för mig är det totalt moraliskt förkastligt.
Skitstövlar är dom som håller på med sådan verksamhet.
De har velat låna pengar av mig också dock bara 5-10 000 Baht men då har jag krävt säkerhet så som mopeder, inte någon ränta men då har det inte varit intressant att låna.Hej
Ja det här är ju väldigt vanligt i Thailand också, både jag och frugan har genom åren blivit ombedda att starta en sån här verksamhet, men jag har alltid avstått och frugan har hängt på, jag vill helt enkelt inte berika mig och leva på andras olycka.
Lite samma sak som att satsa pengar på en livförsäkring på dom mest slarviga och risktagande individerna och alkoholisterna i byn, att sen gå att vänta på att dom ska köra ihjäl sig, dö i levercancer eller något liknande för att sen lösa ut någon miljon eller två känns helt enkelt fel för min och frugans del.
Men visst finns det stora möjligheter att tjäna pengar på sånt här om man vill och ens samvete tillåter det.
Mvh isan lover