Vad F håller våra banker på med

Snälla, skriv vad du tycker.
Jag lovar, jag skall inte anmäla dig.

Om du blir så upprörd och tycker så illa om mig på ett personligt plan för att jag inte håller med dig i en mängd med frågor, säger emot dig när du har åsikter. Du missar helt när jag berömmer dig för du är förblindad av förföljelsemani att du tror allt jag skriver är kritik mot dig.

Du har under en längre tid haft agg mot mig. Det lider jag inte ett dugg av, däremot verkar du må dåligt av det. Kan du inte föra diskussionen på ett sakligt sätt och argumentera för dig sak utan att bli upprörd kanske du skall fundera på att avstå. Det är ju bara du som mår dåligt av det.

Du propagerar oftast en ytterlighet åt höger. Den håller jag med om lika lite som IL:s ytterlighet åt vänster. Men varken jag eller IL är arga på varandra och antyder att man skall ge den andre stryck om man träffas.

Gång efter annan tycks du tro att bara din verklighet är sann. Bara det du tycker, tror och upplevt är sant. Jag har andra erfarenheter och upplevelser, därför säger jag emot. Jag är dessutom konsekvent i mitt tänkande och resonemang. Jag styrs heller inte av vad jag nyss läste, upplevde eller hörde.

Åter till sak. Jag har flyttat hundratusentals kronor mellan olika konton i svenska banker utan att behöva svara på frågor eller bevisa var pengarna kommer ifrån.

Kontanta medel och transaktioner över landsgränser är det som myndigheter är intresserade av.

I Thailand kan vilket skattekontor som helst frysa konton för privatpersoner utan att meddela dem först. Att man i slutänden vinner tvisten och spärren tas bort må så vara, ändock har konto varit fryst en tid.
Har inget alls emot dig , har mer fått samma känsla som dig , att du ogillar mig , Får ofta den känslan av dina inlägg , känner ju inte dig annat än genom forumet , För mig är du en skribent i Thaisnack , Angående Thai banken så har jag en gång lyckats med att stoppa in en vad jag anser ansenlig summa stålar , och inte via Swedbanköverföring , Jag har även lyckats på ett snyggt sätt "växla ut " en nästan motsvarande summa utan problem , har du läst vad jag skrivit tidigare så vet du hur .. Nä jag tror dig inte om att anmäla dig , så tyken tror jag inte att du är , men dina uttalanden om mig är inte så trevliga de heller , men om du liksom jag inte känner något speciellt agg så kan vi ju om det känns bra sluta med att angripa varandras åsikter ,
Och ja , jag skriver ofta rakt på , det innebär inte att jag absolut har rätt eller eller gör rätt .. Alla är vi människor , och människan gör ibland misstag och felsteg .
Jag har inte gjort några större transaktioner mellan Sverige och Thailand , som mest i två poster om drygt tvåhundra tusen sek , men har fixat betydligt större belopp in på Thaibank genom bra kontakter, då när jag inbillade mig att mitt liv i Sverige var till ända så ville jag ha med mig allt . Vita stålar från mitt Swedbank konto har funkat bra tidigare . även som jag skrev några hundra k sek , Det var helt öppet , Sen sålde jag min fastighet , då blev allt mer besvärligt , men det löste sig det med , och nu har jag inte så stora slantar kvar på Thaikontot . Känns bra , har så jag klarar mig några semestrar gott och väl , kan fylla på med om man vågar , Swedbank har väl monopol på mina slantar ;)

Har hänt att jag stött på såna i till ex Pattaya , en som finns här på Forat , Träffade han ett par ggr på Soi Kho Pai , Riktigt trevlig och lugn när han är nykter , två tre öl senare leker han Bullie och försöker trycka ner nån i gänget han tror sig klara av, riktigt dumdryg typ blir han med alkohol i sig .
Hans polare fick stoppa honom sista gången , De såg att han riskerade åka på riktigt med däng , och bromsade det som de förmodligen sett ett flertal ggr .
Vissa lär sig aldrig , jag skiter i det , I Thailand åker inte en farang in för att han dänger upp en annan farang som bär sig illa ut , Snuten där gillar inte fulla storkäftade faranger som leker kung i baren ;)

Jasså vem kan det ha varit då? Känns som man vill akta sig för den personen. Jag dricker gärna öl i sällskap men inte med folk som blir dryga och sturska efter ett par öl.

Jasså vem kan det ha varit då? Känns som man vill akta sig för den personen. Jag dricker gärna öl i sällskap men inte med folk som blir dryga och sturska efter ett par öl.
Näää, det är en som inte syns så ofta här , en dryg djäkel på fest. Jag dricker även jag gärna en öl , Och jag blir inte dum /dummare kanske man skall tillägga hahaha av ett par öl . men folk är olika . Märkligt hur en del folk förändras av alkohol , inte skoj alls

Har en riktigt bra kompis från Uk , åker mc ihop i Thailand , men han blir rent odräglig samt oerhört dumdryg och skall fightas med polare , underbar människa när han är nykter .. Ja , just det tråd om banksnack detta ;)

Har inget alls emot dig , har mer fått samma känsla som dig , att du ogillar mig , Får ofta den känslan av dina inlägg , känner ju inte dig annat än genom forumet , För mig är du en skribent i Thaisnack , Angående Thai banken så har jag en gång lyckats med att stoppa in en vad jag anser ansenlig summa stålar , och inte via Swedbanköverföring , Jag har även lyckats på ett snyggt sätt "växla ut " en nästan motsvarande summa utan problem , har du läst vad jag skrivit tidigare så vet du hur .. Nä jag tror dig inte om att anmäla dig , så tyken tror jag inte att du är , men dina uttalanden om mig är inte så trevliga de heller , men om du liksom jag inte känner något speciellt agg så kan vi ju om det känns bra sluta med att angripa varandras åsikter ,
Och ja , jag skriver ofta rakt på , det innebär inte att jag absolut har rätt eller eller gör rätt .. Alla är vi människor , och människan gör ibland misstag och felsteg .
Jag har inte gjort några större transaktioner mellan Sverige och Thailand , som mest i två poster om drygt tvåhundra tusen sek , men har fixat betydligt större belopp in på Thaibank genom bra kontakter, då när jag inbillade mig att mitt liv i Sverige var till ända så ville jag ha med mig allt . Vita stålar från mitt Swedbank konto har funkat bra tidigare . även som jag skrev några hundra k sek , Det var helt öppet , Sen sålde jag min fastighet , då blev allt mer besvärligt , men det löste sig det med , och nu har jag inte så stora slantar kvar på Thaikontot . Känns bra , har så jag klarar mig några semestrar gott och väl , kan fylla på med om man vågar , Swedbank har väl monopol på mina slantar ;)
Skall du göra transaktioner ifrån Thailand till utlandet behöver du med svara på frågor var pengarna kommer ifrån och skall användas till.
Du startade ju en tråd själv när du hade problem med att skicka från Bangkokbank till Sverige.
Sista 2 räkningarna på lite högre belopp till förra skolan var jag tvungen att visa pass, skriva adress och telefonummer för att få betala, det var på Krungthai inne på central. Vet inte om det var nåt dom bara börjat med inte betalat räkning på större summa till annan bank.

Jag har ju även internetbank till mitt Thaikonto , inga frågor från dem , även förra året skulle Swedbank aldrig godkänt de summor jag flyttade mellan konton i Thai, de skulle gått i taket . fn man kan ju inte sätta in 10 k i kontanter på sitt eget konto .
Men var och en tycker ju som den vill , helt ok för mig
Förra veckan tog frugan ut en halv mille och knalla in på nästa bank och betala av huslånet med kontanter. Det är inte unikt för ett land utanför EU att kunna göra så. Eu är en typ av sovjetstat där frihet är begränsat förutom för den supetrika eliten

Skall du göra transaktioner ifrån Thailand till utlandet behöver du med svara på frågor var pengarna kommer ifrån och skall användas till.
Du startade ju en tråd själv när du hade problem med att skicka från Bangkokbank till Sverige.
Sista 2 räkningarna på lite högre belopp till förra skolan var jag tvungen att visa pass, skriva adress och telefonummer för att få betala, det var på Krungthai inne på central. Vet inte om det var nåt dom bara börjat med inte betalat räkning på större summa till annan bank.
Vi har hittat ett kontor. Bangkok bank mitt emot Terminal 21. Dom skiter vad pengarna skall skickas till..

Vi har hittat ett kontor. Bangkok bank mitt emot Terminal 21. Dom skiter vad pengarna skall skickas till..
När du skickar utomlands?
Måste man inte fylla i ett formulär trodde det var standard? Sen kan man ju skriva family på vad pengarna skall användas till.
Striktare än så har jag inte vart med om att dom vart?

Krungthai har alltid varit krångligare än andra

Förra veckan tog frugan ut en halv mille och knalla in på nästa bank och betala av huslånet med kontanter. Det är inte unikt för ett land utanför EU att kunna göra så. Eu är en typ av sovjetstat där frihet är begränsat förutom för den supetrika eliten
Själv tycker jag att i dagens värld med all terror, yrkeskrimminalitet och bidragsfuskare att det är bra att det görs kontroller.
Har väl skrivits spaltmeter om "Svenskar" som skickat pengar till terrororganisationer.
Skall man komma i bukt med sådant samt pengatvätt etc så får man stå ut med kontroller, tyvvär tvunget som världen ser ut idag.

När du skickar utomlands?
Måste man inte fylla i ett formulär trodde det var standard? Sen kan man ju skriva family på vad pengarna skall användas till.
Striktare än så har jag inte vart med om att dom vart?
Jo Bkk bank har krånglat lite på andra kontor. Går du in på Central tex så kan dom vara mkt svårövertalande. Tar lång tid där

Jo Bkk bank har krånglat lite på andra kontor. Går du in på Central tex så kan dom vara mkt svårövertalande. Tar lång tid där
Men din fru som driver företag kan ju ansöka så hon kan föra över pengar utomlands via internetbanken i Thailand.
Det kan man även ansöka om som utlänning också om man har WP.
Slipper ni ju gå ner till banken.

Men din fru som driver företag kan ju ansöka så hon kan föra över pengar utomlands via internetbanken i Thailand.
Det kan man även ansöka om som utlänning också om man har WP.
Slipper ni ju gå ner till banken.
Hon har ännu inte startat verksamhet på den platsen hon bedriver den nu. Innan hade hon det skrivet på det hus vi hyrde.
Ja har tjatat att få det gjort men det e tydligen svårt att få tummen ur

Hon har ännu inte startat verksamhet på den platsen hon bedriver den nu. Innan hade hon det skrivet på det hus vi hyrde.
Ja har tjatat att få det gjort men det e tydligen svårt att få tummen ur
Kanske inte behövs för hennes del?
Såhär står det på min internetbank, står bara att utlänningar skall visa WP vid ansökan.
Men kan ju bero på att jag har Eng som språk?

Screenshot_20191006-045053_Chrome.jpg

Penningtvättslagen som trädde i kraft 1 augusti 1997 bygger naturligtvis på en EU-bestämmelse.
Vi deklarerar inte i Sverige men Skatteverket skickar varje år alla uppgifter om oss till det spanska skatteverket.
Swedbank borde kunna hämta uppgifter om oss hos Skatteverket, men får inte det. Bankerna får bara snoka i det register om omfattar personer som är mantalsskrivna i Sverige. Det är skälet till att Svedbank krånglar när vi skall förnya Mobilt BankID.
Ja tog ju ut här med frugans Bkk bank kort. Satte in på mitt swedbank. Då kom det att om 14 dar spärrar vi om du inte kan redovisa var de kom ifrån. Ja hade ju inte sparat uttagskvittorna. Frugan hade tappat bort bankboken.. det var i hennes flicknamn så det måste polisanmälar och åkas till Bkk för att få kontoutdrag.
Sluta med att ja sa upp swedbank. Hade bara haft dom i 12 år för att betala räkningar ändå.
Innan vi för tjugo år sedan flyttade ut från Sverige hade vi Handelsbanken. Vi kunde ringa vår personlig bankman som skickade precis så mycket pengar vi begärde. Inga frågor, inget krångel. Den personliga bankmannen byttes ut. Vi fick ett opersonlig certifikat i vår dator. En gång skadades certifikatet och vi uppmanades att flyga till Sverige för att hämta ett kuvert med en säkerhetskod. Vi bytte bank istället.
Vår spanska bank påminner mig mycket om hur bra Sverige var innan förfallet. Vi känner personalen som jobbar på vårt spanska bankkontor, kontorschefen, rådgivaren och kassörskan. De använder våra förnamn när vi stiger in på kontoret och hälsar. Det kallar jag säkerhet.
När vi senast hämtade ut ett stort belopp i sedlar skrattade kassörskan och undrade om vi inte ville ta ut mer.
Att banken har bra personlig service hindrar inte att man erbjuder valfrihet. Jag använder ibland deras app i mobilen. Det är tredje året som BBVA´s app rankats som en av de bästa i Världen. Vi har Swedbank. Undrar om inte Sverige har världen sämsta banker idag?

Exakt Krister , jag är verkligen emot EU , Och just deras maktfullkomlighet och behov att styra mer och mer över suveräna nationer är djäkligt tråkigt

Nej, Skatteverket i sverige har väl lika lite med din inkomst att göra som Elfenbenskustens skatteverk.
Du jobbar inte i Sverige, du jobbar inte åt ett svenskt företag, du är inte bosatt i Sverige och du har inget intresse av att betala någon allmosa till Sverige även om det skulle behövas.
Har du däremot kapitalinkomster eller fastigheter, så kan nog dessa skattas i Sverige.

Ja, jag tänkte bara försöka reda ut det så jag pratade med dom men de visste inte heller. Förstår inte varför man MÅSTE vara skattskriven i något land. Fyllde i Thailand på Swedbank, vet i fasen om jag skulle behållt Sverige.
Undrar hur det funkar med kapitalförsäkringsskatten i Sverige om man inte har skattehemvist i Sverige sedan mer än 10 år, den skulle jag gärna ta bort? Satte in en slant på 4Spar, var 8% i årsränta men tyvärr fick man bara sätta in 50k. Där är jag utlandsboende och ingen skatt på räntan, så borde det vara överallt så får väl luska mer i detta när jag får tid någon dag.

/ SatanG

Liknande trådar

G
Svar
119
Visningar
9 K
Norrbaggen
N

Tillbaka
Topp