Banker och regler, Swish mm

Nu gällde väl inlägget jag citerade Sverige. Jag har själv köpt en bil för drygt 400 000kr med Nordeakortet och de var inget problem. Även Nordea skriver detta på sin sida så jag vet inte vad det är för gräns du hävdar finns.

1790265132685.webp
Jag har fel bank, max 15.000 swish och max 50.000 överföring på en dag.
Måste jag säga mer?

BankStandardgräns per dagMax tillfällig gräns självHur du höjer ytterligare
Swedbank50 000 kr300 000 krÄndras i appen. Högre belopp kräver samtal/kontor.
Handelsbanken250 000 kr500 000 kr (till sparad mottagare)Kräver besök på bankkontor eller telefonsupport.
SEB150 000 kr1 000 000 kr (endast BG/PG)Ring supporten med BankID för större överföringar.
NordeaIndividuell50 000 krRing kundservice för engångshöjningar över 50 000 kr.
Danske Bank125 000 kr1 250 000 kr (via nätbanken)Görs via internetbanken på dator istället för i mobilappen.
Länsförsäkringar50 000 kr100 000 kr (per 7-dagarsperiod)Större transaktioner måste godkännas via telefonsupporten.

Handelsbanken250 000 kr500 000 kr (till sparad mottagare)Kräver besök på bankkontor eller telefonsupport.
SEB150 000 kr1 000 000 kr (endast BG/PG)Ring supporten med BankID för större överföringar.
Danske Bank125 000 kr1 250 000 kr (via nätbanken)Görs via internetbanken på dator istället för i mobilappen.
Länsförsäkringar50 000 kr100 000 kr (per 7-dagarsperiod)Större transaktioner måste godkännas via telefonsupporten.
Japp
Japp, jag vet att min bank suger, ingen hemlighet.

Har ett amex och lunar, båda ger eurobonus, sen ett kort dit lönen går men det använder jag inte så mycket

Nej, det kortet som banken skickar har använts några få gånger i Thailand för kontantuttag av någon konstig anledning.
Jag kör 100% kreditkort, men har ändå kontroll på ekonomin. Det är ju inte direkt magi eller icke linjära differential ekvationer.
Vill man vetat statusen på spenderandet, så loggar man helt enkelt in på Amex, MC eller vilket kort man nu än använder.

Skiljer mellan banker. Jag har SEB och dom tog bort möjligheten som du beskriver och nu måste jag ringa banken för att tillfälligt höja.
Ja hur ovass jag än är så verkar det som din och min bank är striktast där.

"Både Länsförsäkringar och SEB kräver personlig kontakt via telefon för att göra större, tillfälliga höjningar. Bankerna har valt den här strategin eftersom telefonbedrägerier (så kallad vishing) har varit ett enormt problem, och ett obligatoriskt telefonsamtal tvingar fram en manuell kontroll."

Nej, det kortet som banken skickar har använts några få gånger i Thailand för kontantuttag av någon konstig anledning.
Jag kör 100% kreditkort, men har ändå kontroll på ekonomin. Det är ju inte direkt magi eller icke linjära differential ekvationer.
Vill man vetat statusen på spenderandet, så loggar man helt enkelt in på Amex, MC eller vilket kort man nu än använder.
Alla är olika, med amex känner jag mig skuldsatt, jag vill använda betalkort, pengar jag har.
Tycker Amex är krångligt, tar ju 3 dagar att öveföra till.
Lunar är betalkort, överföring till går snabbt, ger mig eurobonus, något har ändrats sen en vecka tillbaka är det sekunder snabb överföring till annan bank.

Alla är olika, med amex känner jag mig skuldsatt, jag vill använda betalkort, pengar jag har.
Tycker Amex är krångligt, tar ju 3 dagar att öveföra till.
Lunar är betalkort, överföring till går snabbt, ger mig eurobonus, något har ändrats sen en vecka tillbaka är det sekunder snabb överföring till annan bank.

Ah! Känner sig…..
Ja, känslor och sånt ska man väl kanske lyssna på.
Men då är det ju oerhört dumt att ha ett Amex om man inte vågar använda det.
Det kostar ju lika mycket om du använder det ytterst sällan eller varje dag

Nä, jag testa första månaden att betala räkningar med amex, % pålägget var rätt högt jämfört med vanlig räkning inte värt eurobonus poängen

Jag har knappt några räkningar heller.
Typ en telefonräkning och en elräkning som dimper in varje månad.
Nej, jag behöver inte jaga poäng. Poängen kommer automatisk när jag köper mjölk och liknande på Coop.

Sedan har jag aldrig pengar på kontot som är kopplat till mitt bankkort. Så då blir det enklare med kreditkort.

Jag har knappt några räkningar heller.
Typ en telefonräkning och en elräkning som dimper in varje månad.
Nej, jag behöver inte jaga poäng. Poängen kommer automatisk när jag köper mjölk och liknande på Coop.

Sedan har jag aldrig pengar på kontot som är kopplat till mitt bankkort. Så då blir det enklare med kreditkort.
Jag jagar poäng med olika kort när du handlar på Maxi för 5000kr gör 20% avdrag en del, som jag fick en gång
Räkningar har jag, el, vatten, hus etc inte så höga men man kan välja att betala det med amex för att få extra poäng.
Det la jag ner.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp