Vad F håller våra banker på med

Ja, jag tänkte bara försöka reda ut det så jag pratade med dom men de visste inte heller. Förstår inte varför man MÅSTE vara skattskriven i något land. Fyllde i Thailand på Swedbank, vet i fasen om jag skulle behållt Sverige.
Undrar hur det funkar med kapitalförsäkringsskatten i Sverige om man inte har skattehemvist i Sverige sedan mer än 10 år, den skulle jag gärna ta bort? Satte in en slant på 4Spar, var 8% i årsränta men tyvärr fick man bara sätta in 50k. Där är jag utlandsboende och ingen skatt på räntan, så borde det vara överallt så får väl luska mer i detta när jag får tid någon dag.

/ SatanG
Både jag och min fru betalar skatt på räntan i Thailand :oops: Då på våra låsta sparkonton, det gör nog alla misstänker jag , vad är 4Spar ?

Jag har ju även internetbank till mitt Thaikonto , inga frågor från dem , även förra året skulle Swedbank aldrig godkänt de summor jag flyttade mellan konton i Thai, de skulle gått i taket . fn man kan ju inte sätta in 10 k i kontanter på sitt eget konto .
Men var och en tycker ju som den vill , helt ok för mig

För något år sedan eller så fick man på Bkk Banks internetbank godkänna att myndigheter fick ta del av kontoinformation, annars skulle jag inte få behålla deras internetbank. Skälet var att mycket internethandel sker som inte rapporteras och skattas för, har jag full förståelse och inga problem med. Frugan skattar ju på sin inkomst så det borde väl andra också kunna göra om den går över tröskeln :)

/ SatanG

Finns ytterligare en aspekt som nog ingen tagit upp. Om man hittar gamla sedlar som inte gäller, kan men vända sig till riksbanken för att få ut nya sedlar. Många har gjort detta t ex när de gått igenom ett dödsbo. Då har riksbanken ställt frågor och kan man inte ge de rätta svaren får man inga nya sedlar och banken behåller de gamla om jag är rätt underrättad. Detta är väl tuffare än att tvingas byta bank!?

Finns ytterligare en aspekt som nog ingen tagit upp. Om man hittar gamla sedlar som inte gäller, kan men vända sig till riksbanken för att få ut nya sedlar. Många har gjort detta t ex när de gått igenom ett dödsbo. Då har riksbanken ställt frågor och kan man inte ge de rätta svaren får man inga nya sedlar och banken behåller de gamla om jag är rätt underrättad. Detta är väl tuffare än att tvingas byta bank!?
Det är stöld eller konfiskering av medel.
Jag fick iaf ut pengarna som ja hade satt in när ja avslutade kontot

Näää, det är en som inte syns så ofta här , en dryg djäkel på fest. Jag dricker även jag gärna en öl , Och jag blir inte dum /dummare kanske man skall tillägga hahaha av ett par öl . men folk är olika . Märkligt hur en del folk förändras av alkohol , inte skoj alls
Tycker du att ditt inlägg här är okey?
Du anklagar någon här på TS för att ha ett dåligt ölsinne. Hur hade du tyckt om någon skriver på TS hur någon anser du är eller beter dej?

Tycker du att ditt inlägg här är okey?
Du anklagar någon här på TS för att ha ett dåligt ölsinne. Hur hade du tyckt om någon skriver på TS hur någon anser du är eller beter dej?

Jag tycker att det var ett bra inlägg av Joker.
En fylla är ju inget permanent tillstånd. Värre är det med folk som har dåligt sinne utan att få en öl i sig.
Kan hända att det senaste kan appliceras på Joker, då hans vrånghet har tilltagit i styrka under senare tid. I så fall är taskigt ölsinne något positivt då det är temporärt.

Jag tycker att det var ett bra inlägg av Joker.
En fylla är ju inget permanent tillstånd. Värre är det med folk som har dåligt sinne utan att få en öl i sig.
Kan hända att det senaste kan appliceras på Joker, då hans vrånghet har tilltagit i styrka under senare tid. I så fall är taskigt ölsinne något positivt då det är temporärt.
Haha, bra svar , Om det finns nån här som har träffat mig på Soi Kho Pai i Pattis så kan han kanske ta åt sig , för övrigt förstår jag inte varför vissa hetsar upp sig , Och varför jag skulle blivit än mer vrång ?? Vet ej , beror nog i så fall om vad och till vem jag skriver inlägget som åsyftas ..

Det är otrevligt med frågor som dyker upp och liknande ibland hos bankerna men med tanke på hur mycket terrorism och skit som finansieras över gränserna idag ska vi nog kanske vara lite tacksamma om detta kan stöta på patrull ibland.

Thailand har faktiskt riktiga terrorister, organiserade sådana i södra delen av landet. Många länder har otrevliga terrorgrupper idag som finansieras över gränserna och sedan resten av skiten med trafficking, drogsmugglingar, vapen och allt möjligt så jag är faktiskt inte helt säker på att vi vanliga hade uppskattat hur världen såg ut om det var ännu enklare att finansiera grupper som inte vill oss väl.

Sverige är faktiskt inte helt utanför världen av terrorister och organiserad brottslighet även om vi ibland vill tro det. Vi ligger rätt dåligt till när det gäller den biten tyvärr och allt som lämnar detta landet har inte ett gott uppsåt.

Handla inget av pyamastomtar och hucklekärringar när du är i Thailand så minskar risken att du stöder terroristerna i söder.

Liknande trådar

G
Svar
119
Visningar
9 K
Norrbaggen
N

Tillbaka
Topp