Bankkonto

Hej

Träffade en Finländare här i Udon Thani igår, han får inte öppna något bankkonto här i Thailand, har prövat både olika banker och kontor, verkar konstigt tycker jag, hans tjej sa att dom har prövat många ställen och det blir samma svar överallt.

Mvh isan lover
Ville han bara ha ett konto? i så fall är standardsvaret NEJ, Be att han erbjuder 50.000 att sätta in kontant så går det lättare. De pengarna kan han ju ta ut nästa dag.
Nu är ju frågan också om hans tjej bara var passiv eller försökte hjälpa till?
Tjejen ska övertyga banken att kontot behövs för sinsod och husbygge..... :D

Ville han bara ha ett konto? i så fall är standardsvaret NEJ, Be att han erbjuder 50.000 att sätta in kontant så går det lättare. De pengarna kan han ju ta ut nästa dag.
Bara min uppfattning , kanske har det blivit mer restriktioner , när jag öppnad mitt första konto i Siam C 2008, så var det i en mindre stad (Phon ) , där krävde de en större summa , jag satte in en mille THBT samt att min fru garanterade att jag var en god människa (hur fn hon nu kunde det ):)I Pattaya har jag det konto jag använder mest ,BKK bank Chonburi , inga som helst problem att öppna , iofs så hade jag då ett ett års retired UT samt Husbok i Isaan , men den senare tror jag inte påverkade ett skit .. Inga större insättnings belopp krävdes , mao ,lättare i turistorter som jag tror ..

Hej

Träffade en Finländare här i Udon Thani igår, han får inte öppna något bankkonto här i Thailand, har prövat både olika banker och kontor, verkar konstigt tycker jag, hans tjej sa att dom har prövat många ställen och det blir samma svar överallt.

Mvh isan lover
Det låter som Thailand....
Som jag sagt tidigare öppnade jag konto i Bangkok bank i oktober i år. Inga problem, det räckte med pass och frugan. Behövde sätta in 2000 baht.
Men iofs, det är ju skillnad på folk och folk..

Hej

Tjejen var med och hjälpte till, dom provade även med att be om att få,sätta in en större summa o.s.v, men på bankerna hänvisade dom till nya och hårdare regler runt detta med att utlänningar ska kunna ha bankkonto i Thailand ex.vis med ett arbetstillstånd eller liknande.
Stämmer eller inte, vad vet jag, men så berättade dom.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Att säga nej till en utlänning som vill öppna ett konto är det som säga nej till kapital utifrån. Alla länder kämpar för att få in utländskt kapital. Jag blir inte klok med thai system.

Att säga nej till en utlänning som vill öppna ett konto är det som säga nej till kapital utifrån. Alla länder kämpar för att få in utländskt kapital. Jag blir inte klok med thai system.
Fungerar väl samma i Sverige så är väl inte bara Thaisystemet.
I Sverige kan ju inte ens en utskriven Svensk medborgare öppna ett nytt konto.
Så vad är det som är så speciellt med Thsisystemet?
Dom flesta länder har regler för att öppna konto för att stävja pengatvätt, terrorism och annan krimminalitet.

Hej

Tjejen var med och hjälpte till, dom provade även med att be om att få,sätta in en större summa o.s.v, men på bankerna hänvisade dom till nya och hårdare regler runt detta med att utlänningar ska kunna ha bankkonto i Thailand ex.vis med ett arbetstillstånd eller liknande.
Stämmer eller inte, vad vet jag, men så berättade dom.

Mvh isan lover
Om dom kräver WP be han skriva ut pdf som finns på bangkokbanks hemsida den som även finns länkad i tråden och gå till bangkokbank och visa upp.
Där finns ju tabell på sida 8 tror jag det var för vilken kontotyp man kunde öppna med olika visum.
Står iofs att man skall ha rekomendation men kan ju kanske funka med en lokal.

Kanske hjälper inte alltid banktjänstemännen helst om dom har lite med utlänningar att göra känner till kraven.

http://www.bangkokbank.com/BangkokBankThai/Documents/Site Documents/Other/ExpatBooklet_Jan2017.pdf

What documents will you need when opening an account?

1. Foreigner with a Work Permit

• Passport
  • Work Permit

2. Foreigner with Long-stay or Tourist Visa

• Passport
  • A Letter of Reference issued by: (One of the following)
    • Embassy or international organization
    • Customer’s home bank to Bangkok Bank via the SWIFT messaging network
    • Person acceptable to Bangkok Bank e.g. branch officer, customer, government officer or company executive
    • Educational institution located in Thailand and acceptable to the bank
    • Company that is acceptable to the bank, confirming the customer is in the process of getting a work permit

In addition, other document that shows the name of the customer can be used as a supported document besides the documents mentioned above i.e. a document showing the ownership of real estate in Thailand such as a unit in a condominium.

3. Foreigner with Permanent Residence in Thailand

• Passport or Certificate of Residence or Alien Certificate
  • House Registration

Notes:

• Original documents with valid expiry date are required.
  • Contact addresses for both Thailand and overseas shall be provided (Hotel and P.O. Box addresses are not acceptable)

What documents will you need when opening an account?

1. Foreigner with a Work Permit

• Passport
  • Work Permit

2. Foreigner with Long-stay or Tourist Visa

• Passport
  • A Letter of Reference issued by: (One of the following)
    • Embassy or international organization
    • Customer’s home bank to Bangkok Bank via the SWIFT messaging network
    • Person acceptable to Bangkok Bank e.g. branch officer, customer, government officer or company executive
    • Educational institution located in Thailand and acceptable to the bank
    • Company that is acceptable to the bank, confirming the customer is in the process of getting a work permit

In addition, other document that shows the name of the customer can be used as a supported document besides the documents mentioned above i.e. a document showing the ownership of real estate in Thailand such as a unit in a condominium.

3. Foreigner with Permanent Residence in Thailand

• Passport or Certificate of Residence or Alien Certificate
  • House Registration

Notes:

• Original documents with valid expiry date are required.
  • Contact addresses for both Thailand and overseas shall be provided (Hotel and P.O. Box addresses are not acceptable)

Så är säkert "reglerna".
Men jag kan personligen intyga att de inte alltid följs. Även vänner till mig har klarat sig med bara pass.
TiT

Så är säkert "reglerna".
Men jag kan personligen intyga att de inte alltid följs. Även vänner till mig har klarat sig med bara pass.
TiT
Jo det är det nog många här som har.
Jag själv har fixat vanligt konto med atm debit card, kreditkort, valutakonto, fondkonto, fixed räntekonto när jag bara haft 30 days on arrival och nu då aktiekonto fast nu har jag Visa O 1 årigt men det hade jag inte när jag fick dom andra kontona.
Och jag satte bara in 500 baht för att öppna ett.

Sen kanske dom såg din fru som godkänd person för rekomendation står inte att det behöver vara myndighetsperson.
Kanske räkte att hon var med så tog dom det som ett godkännande.
Står ju person godkänd av Bangkokbank så är ju upp till det lokala kontoret vem dom ser som godkänd och kan räcka att man har med frun.
Då har dom fortsatt följt reglerna.

Jo det är det nog många här som har.
Jag själv har fixat vanligt konto med atm debit card, kreditkort, valutakonto, fondkonto, fixed räntekonto när jag bara haft 30 days on arrival och nu då aktiekonto fast nu har jag Visa O 1 årigt men det hade jag inte när jag fick dom andra kontona.
Och jag satte bara in 500 baht för att öppna ett.

Sen kanske dom såg din fru som godkänd person för rekomendation står inte att det behöver vara myndighetsperson.
Kanske räkte att hon var med så tog dom det som ett godkännande.
Står ju person godkänd av Bangkokbank så är ju upp till det lokala kontoret vem dom ser som godkänd och kan räcka att man har med frun.
Då har dom fortsatt följt reglerna.

Min fru var inte kund hos Bangkok Bank. Men det är väl möjligt, tom kanske troligt, att om jag inte varit gift med en thai så hade det inte gått. Men det är klart att man kan resonera att hon var trovärdig (även om hon var okänd för dem), men isf kanske de tom tyckte att jag var tillräckligt trevlig och proper för att vara en godkänd person, och jag ger mig själv alltid utmärkta rekommendationer;)

Ville bara visa på att i Thailand är regler ganska tänjbara, även om de står på ett papper (eller en pdf). Och det gäller nog åt båda hållen, är inte bankdirektören på humör så hjälper det inte vilka papper (eller personer) du än har med dig.

Tillbaka
Topp