Bilister orsakar många av dom olyckor som drabbar MC förare.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En studie visar att av dom 1 000 mc-olyckor som ingick i studien orsakades 53 procent av motorcyklister, 41 procent av bilförare, 4 procent av väg och miljö, och 2 procent av andra faktorer. Undersökningen visade att 80 procent av mc-olyckorna orsakades av att en bil skar in framför dem. De flesta av motorcykeloffren körde i normal hastighet (20-60 km/h) och inte under påverkan av alkohol eller trötthet, dessa siffror var kanske lite överraskande eftersom MC förarna själva tidigare har trotts ligga bakom dom flesta olyckorna.

80% of motorcycle accidents caused by cars cutting in: study​

National
Mar 17. 2021

1615990238004.jpeg

Mvh isan lover

Dom har ju inga skolor som lar ut , en scandinavisk 8 aring skulle klara av det,

Hej

Att utbildningen inte håller måttet råder det ju inget tvivel om, men det var lite överraskande att bilisterna låg bakom så många av olyckorna tycker jag, alla har ju jämt skyllt på MC förarna.

Mvh isan lover

thai och muslim har en del gemensamt i fråga om trafik thai litar på budda å muslim litar på allah

Hej

Att utbildningen inte håller måttet råder det ju inget tvivel om, men det var lite överraskande att bilisterna låg bakom så många av olyckorna tycker jag, alla har ju jämt skyllt på MC förarna.

Mvh isan lover
Det är korrekt att folk ofta anser att mc är vållande.
Man ser ju de där som far fram som skållade troll.
Vad jag däremot fick reda på i Sverige för ett antal år sedan, är det tydligen lika där, det är bilisten som är vållande i de flesta fall när man talar om olyckor MC <> Bil.
Det är dock en försvarlig mängd MC olyckor som vållas av förarens fortkörning med då fråga om singelolyckor.
Problemet verkar ligga i bilistens oförmåga se MC, eller bedöma hastigheten på en MC. Speciellt gäller detta på våren.
Man gör klokt i att se en bilist som en seriemördare som jagar dig i trafiken. Undvik, bilister är farliga.

Vad jag däremot fick reda på i Sverige för ett antal år sedan, är det tydligen lika där, det är bilisten som är vållande i de flesta fall när man talar om olyckor MC <> Bil.
Det är dock en försvarlig mängd MC olyckor som vållas av förarens fortkörning med då fråga om singelolyckor.
Problemet verkar ligga i bilistens oförmåga se MC, eller bedöma hastigheten på en MC. Speciellt gäller detta på våren.
Man gör klokt i att se en bilist som en seriemördare som jagar dig i trafiken. Undvik, bilister är farliga.

Hej

I Sverige tror jag teorin om att bilförarna inte ser MC förarna stämmer, men i Thailand kör man ju efter störst går först och skiter i trafikreglerna, så en människa i bil anses ha företräde mot en MC oavsett vad lagen säger, sen är det ju även lite av ett chickenrace i trafiken där den i bilen vet att MC föraren måste lämna företräde för bilen annars kommer han att skadas eller dö.

Mvh isan lover

Hej

I Sverige tror jag teorin om att bilförarna inte ser MC förarna stämmer, men i Thailand kör man ju efter störst går först och skiter i trafikreglerna, så en människa i bil anses ha företräde mot en MC oavsett vad lagen säger, sen är det ju även lite av ett chickenrace i trafiken där den i bilen vet att MC föraren måste lämna företräde för bilen annars kommer han att skadas eller dö.

Mvh isan lover
Asien överlag är lite speciellt.
I Sverige har hittills samtliga tillfällen under hela mitt liv som varit nära en olycka varit bilföraren.
Enda olyckan som blivit, var i Danmark och det var också bilföraren. Jag klarade mig en ett brutet mellanhandsben och lite skrap på en kåpa och vibrationsdämparen handtaget.
Vi några tillfällen har bilföraren medvetet försökt provocera en olycka genom att försöka preja av vägen. I övrigt har det varit bristande uppmärksamhet.
Jag har klarat mig enbart för jag förutsätter bilen kommer göra något dumt och håller avstånd, eller position så bilen inte kan skada mig.
I tyskland har det också varit problem, men det har skapats av vissa bilförares oförmåga att förstå hur fort trafiken rör sig i vänsterfilen.
Mer än en gång man träffat på en jubelidiot som byter till vänster i kanske 80-110km/t medan vi som kör i vänster pendlar runt 230-250. Vissa gånger mer. Men för MC blir fartvinden obekväm i högre hastigheter.
Men det är som sagt alltid bilföraren som gör fel i min erfarenhet.
Men jag vet att folkmun lägger ansvaret på mc-föraren.

Tycker trafikreglerna som dom är följs ok, höga dödstalet pga av all moppetrafik.

Störst går först, vet inte dock ser jag många gånger störst som hjälpsam, flertalet gånger stor långtradare kör förbi vid en U-turn på Sukhumvith, blockerar all trafik och hänger ut i fönstret och vinkar fram oss andra som skall göra U-turn.
Även sett dom moppe förarna som sitter utanför kasikorn vid tukcom göra likadant.
När det är för mycke trafik och svårt att komma ut hoppar nån av taxiförarna på moppen kör rakt ut och ställer sig ivägen för all trafik så man kommer ut.

Trafiken är speciell här men själv gillar jag att köra bil här men moppe har jag nästan slutat med, är ju ett äventyr på vägarna.

Tycker trafikreglerna som dom är följs ok, höga dödstalet pga av all moppetrafik.

Störst går först, vet inte dock ser jag många gånger störst som hjälpsam, flertalet gånger stor långtradare kör förbi vid en U-turn på Sukhumvith, blockerar all trafik och hänger ut i fönstret och vinkar fram oss andra som skall göra U-turn.
Även sett dom moppe förarna som sitter utanför kasikorn vid tukcom göra likadant.
När det är för mycke trafik och svårt att komma ut hoppar nån av taxiförarna på moppen kör rakt ut och ställer sig ivägen för all trafik så man kommer ut.

Trafiken är speciell här men själv gillar jag att köra bil här men moppe har jag nästan slutat med, är ju ett äventyr på vägarna.

Hej

Visst är trafiken speviell och det är bara att anpassa sig eller ta konsekvenserna, men antalet olyckor och döda i trafiken talar ju sitt tydliga språk, den här undersökningen visade ju dock att bilisterna orsakade en stor del av olyckorna och inte mc förarna som många tog för givet.

Själv har jag genom åren sett otaliga bilar, lastbilar och bussar som har kört om trots möten och på så vis tvingat mötande att väja eller t.o.m köra ned i diket för att undvika en kollidion.

Mvh isan lover

Är nog dåligt uppdaterad och mina uppgifter kan vara gamla.
Det har framförts att bilister har svårt att skilja mellan MC och moppe.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp