Bo i hat yai

• Trådstartare Trådstartare trollet
  • Start datum Start datum

T

trollet

Gäst
Tja

Finns det någon här som har varit i hat yai?
Jag har kontakt med en kvinna därifrån och är sugen på att åka dit och eventuellt stanna där ett antal år.

Tja

Jag har kontakt med en kvinna därifrån och är sugen på att åka dit och eventuellt stanna där ett antal år.

Nä tyvärr, så långt söderut har jag inte varit.
Men utav alla thailandsveteraner på detta forumet så finns det säkert en hel del som har varit där och kan skriva om det.

Tja

Jo-be har varit där.nere

Jo det är som glimten66 säger, jag var där nere 2004 när jag skulle fixa ett nytt visa i Kota Baru, Malaysia.
Min resa började i BKK och påvägen ner till Hat Yai så hade vår kära bror till Yingluck(Taksin Shinawatra) skickat ner poliser för att rensa undan det påbörjade och pågående upproret som muslimerna hade startat, allt Taksin ville göra var att tysta ner, men det slog tillbaka ganska omgående, vilket har resulterat till ett slagsmål utan like och att Yingluck kom till makten gjorde saken inte bättre..

Så när vi äntligen landade i Hat Yai hoppade in i minibussen som skulle ta oss ner till Tak Bai och gränsen till Malaysia, så stod det militärer 1-4 km hela vägen ner i posteringar och ingen information hade vi fått angående händelsen, så man kände sig ganska liten när vid varje stopp och postering stod det militärer med laddade vapen..

Så ja! man har varit där nere och kommer aldrig sätta min fot där igen, muslimerna kan man inte lita på, men om du vill åka dit och ta 50/50 chansen om din överlevnad, visst slå till...:confused::confused::confused:

Tja

Har du varit där ännu? Vad tyckte du? Jag har varit där men bara som turist så någon erfarenhet av att bo där har jag inte.

Jag skulle aldrig sätta min fot där , så djäkla mycket våld dvs skjutningar där , värre än i Götet ..
,, skämt åsido, väldigt farligt där , militär samt polis undviker denna plats och vill helst inte ha tjänstgöring där..

Hej, Hat Yai är som vilkens storstad som helst. Mindre än Bangkok och det är ganska lätt att lära sig hitta om man kör bil eller moppe, det finns ringleder som gör det lätt att ta sig runt i staden. Det finns en uppsjö av köpcentrum och affärer. En trevlig centrumkärna med mycket hotell och restauranger pubar. Det som präglar staden är att det är mycket turister från Singapore och Malaysia. Mycket av verksamheterna drivs av muslimer och kineser som bott i Thailand i många generationer så jag skulle säga att dom är som Thailändare i allmänhet. Klart att det har varit oroligheter och en del bombattentat men faror finns ju över allt. Man får akta sig så man inte får en kokosnöt i huvudet den risken är också stor i Thailand :) . Åk till Hat Yai och känn av stället antingen trivs man i en storstad eller inte. Jag själv är mer av en landsorts människa och har ca en timmes bilresa in till Hat Yai. Jag åker dit för att handla vispgrädde och andra saker jag inte kan få tag på hemma på min gata på landet. Jag och min fru har tagit över en gummiplantage i Songkhla provinsen som drevs av min frus mamma men hon har gått bort. Det är drygt en timmes flygtid till Bangkok, KL, Singapore Phuket.
Ta chansen och besök Hat Yai jag tror inte du blir besviken. Östkusten i södra Thailand har mycket att erbjuda prova att åka kustvägen söder om Don Sak så kommer ni hitta många fina stränder och mycket annat. Tack för ordet.

Hej, Hat Yai är som vilkens storstad som helst. Mindre än Bangkok och det är ganska lätt att lära sig hitta om man kör bil eller moppe, det finns ringleder som gör det lätt att ta sig runt i staden. Det finns en uppsjö av köpcentrum och affärer. En trevlig centrumkärna med mycket hotell och restauranger pubar. Det som präglar staden är att det är mycket turister från Singapore och Malaysia. Mycket av verksamheterna drivs av muslimer och kineser som bott i Thailand i många generationer så jag skulle säga att dom är som Thailändare i allmänhet. Klart att det har varit oroligheter och en del bombattentat men faror finns ju över allt. Man får akta sig så man inte får en kokosnöt i huvudet den risken är också stor i Thailand :) . Åk till Hat Yai och känn av stället antingen trivs man i en storstad eller inte. Jag själv är mer av en landsorts människa och har ca en timmes bilresa in till Hat Yai. Jag åker dit för att handla vispgrädde och andra saker jag inte kan få tag på hemma på min gata på landet. Jag och min fru har tagit över en gummiplantage i Songkhla provinsen som drevs av min frus mamma men hon har gått bort. Det är drygt en timmes flygtid till Bangkok, KL, Singapore Phuket.
Ta chansen och besök Hat Yai jag tror inte du blir besviken. Östkusten i södra Thailand har mycket att erbjuda prova att åka kustvägen söder om Don Sak så kommer ni hitta många fina stränder och mycket annat. Tack för ordet.

Trevligt att få höra lite om andra delar av Thailand, det längsta jag varit söderut är Trang. Redan där är ju maten influerad av Indiska, Malaysiska och indonesiska köket.

Min fru bodde 16 år i Krabi men när hennes man dog flyttade hon tillbaka till Ban Phe. Hoppas du inte stoppar här utan delger oss mer från Hat Yai med massor av bilder och intressant material:):wai:, skapa en egen tråd Hat Yai:thumbsup:

Jag och ett par kompisar bilade en vecka nere i de sydligaste provinserna ca 2007/2008. Förutom att det naturligtvis var en hel del muslimer som bodde där så var det som vilket annat område som hellst i Thailand. Att det finns en hel del problem med våldsamheter där nere råder det ju inget tvivel om, men vi kände inte av eller såg något av. Sedan har jag även tidigare (2003) gjort en resa med buss och tåg genom Thailand till Malaysia. Även det var en trevlig resa som gick bra. :)

Det är fint söder ut, men jag trivs ändå bättre längre norr ut. Och så är det ju faktiskt större risk att drabbas av oroligheter, även om det naturligtvis är en rejäl överdrift att påstå att det bara är 50% chans att överleva där nere. ;)

Tillbaka
Topp