Rätt och fel Däck

 

Studenten

Medlem
Detta blir kanske en ganska smal tråd för de få som har en bil i Thailand.
Starten till denna tråd var när @Gottland idag visade sina nya däck till sin bil. Ville inte paja hans (hens:D) tråd med snack om bildäck.
Vad kostar däcken här, vilka däck är av bra kvalitet (bra kvalitet är däck som håller bilen på vägen, inte bakelitpuckar som håller många mil).

Vilka däck tycker ni är bra, och vad kostade dessa? Hur bra är vinterdäcken här (kunde inte låta bli...). Hur många mil fick ni ut av däcken ni köpte? Väghållning och brus?

Det är ingen hemlighet att däck som ger bra fäste, ger högt brus. Det handlar om friktion, så låt oss släppa detta. Dyrare däck har bra grepp med lägre brus.
OBS! Inte vinterdäck i Sverige na kap. Låt oss hålla till däck i Thailand i denna tråden. Att hitta balansen mellan däck som slits upp snabbt (hög friktion) med däck med hårt gummi som förvisso ger många mil, men riktigt dåliga egenskaper vid inbromsning/(kurvtagning, osäker på om jag vågar skriva detta).
 
Intressant gillar ju motorsport, jag har continental sport contact ssr. De är ju original på min bil, har testat lite har väldigt bra grep på torr asfalt. De är ju pungteringsfria däck så dom låter lite mera, vi får se när de blir regn hur dom funkar. Annars är ja ju Michelin frik. Pris på dessa vet jag inte, har ingen koll als på priser i TH, men trevligt om någon vet mera om däck å priser. Pirelli var min favorit när jag åkte bana men de är många år sedan
 
Här har jag köpt däck varje år. Köper alltid nya inför regnperioden.

TYREPLUS Thailand | Automotive Care Specialists

Wow, nya varje år!? Hur många mil kör du?
Jag inser att solen pajar däcken snabbt här, men varje år?
Tack för länken, ska kolla in den strax. Trodde jag var duktig på den tiden när det begav sig att skrota vinterdäcken efter 2 vintersäsonger i Sverige, och räknade kallt med att däcken skulle klara 2 år (oavsett miltal) i Thailand. Men det är som att lägga ett suddgummi i solen. Köpte efter bara ett år nya vindrutetorkare, så ja, du har nog rätt att däcken oxå behöver bytas.

Vad har du för mönster? Jag skulle vilja ha samma som jag hade på min Voyager i Sverige. Ett däck som i princip inte kunde ge mig vattenplaning. En djup skåra nästan i mitten, med avledning av vattnet runt om. Som att ha tvillingmontage. Inga billiga däck men satan vad man kunde köra sakta (vågar inte skriva annat här längre) på vattenfyllda vägar. Finns dinosaurier här som tror att bilar inte har bättre väghållning än en Volvo Amazon.
 
Haft däcken bilen levererades med i 2 1/2 år nu och 50.000km.
Kanske dags att byta då.
Sist jag bytte däck var på Juken och blev Dunlop.
Dom kollade även däcken på sista servicen, fick en lista på saker som vart checkade och färgkoder grönt-rött, fick gult på däcken, fortsatt godkänt.
 
Intressant gillar ju motorsport, jag har continental sport contact ssr. De är ju original på min bil, har testat lite har väldigt bra grep på torr asfalt. De är ju pungteringsfria däck så dom låter lite mera, vi får se när de blir regn hur dom funkar. Annars är ja ju Michelin frik. Pris på dessa vet jag inte, har ingen koll als på priser i TH, men trevligt om någon vet mera om däck å priser. Pirelli var min favorit när jag åkte bana men de är många år sedan

Jag gillar ideen med punkteringsfria däck. Åkte med en bekant i en BMW (nja, en 320 är på gränsen att få kallas BMW) från Bangkok o norrut. Bilen fick punka o vi körde ngn mil för att få det lagat. Det var riktigt coolt att ändå kunna köra i typ 50-60 med punka. Men att däcken skulle ha högre ljudnivå var ngt nytt för mig.
 
Haft däcken bilen levererades med i 2 1/2 år nu och 50.000km.
Kanske dags att byta då.
Sist jag bytte däck var på Juken och blev Dunlop.
Dom kollade även däcken på sista servicen, fick en lista på saker som vart checkade och färgkoder grönt-rött, fick gult på däcken, fortsatt godkänt.

5.000 mil på över 2 år. Vilken jäkla soffliggare :D
Det är intressant att ämnet dras upp. Solen är inte nådig här men om bilen (däcken) har fått stå i skugga så borde det vara ok. Här avgör inte mönsterdjupet för oss som bryr oss om säkerheten. Gummit måste fortfarande vara mjukt så det skapar friktion mot vägbanan. Vissa vägar här är när dessa är blöta, lika hala som vinterväglag "hemma".

Ska ta en bild på mina däck imorgon och lägga upp här. Ni kommer att skratta på samma sätt som jag grät o ville byta ut dessa. Visade sig att min gråt fick stå åt sidan när jag behövde bromsa. Hålla koll i backspegeln så ingen körde in i mig bakifrån var viktigare. Jäklar vilket grepp dom har.
 
Som privat bilist tror jag nog man kan köra 5000 mil, de tar längre tid att värma upp gummit och de blir ju hårdare med tiden. Men ett av dom större problemen är nog att många är dåliga på kolla och justera luft trycket, men som en vanlig bilist är det nog lugnt. De som är sämst här nere är ju regnet, de regnar ju enormt när de kommer då är de bara att svänga in och ta en fika. De är ju många man möter som man inte har en aning om varken däck eller förstånd, men när det blir aktuellt med nästa däck byte skall jag nog kolla upp Michelin
 
Som privat bilist tror jag nog man kan köra 5000 mil, de tar längre tid att värma upp gummit och de blir ju hårdare med tiden. Men ett av dom större problemen är nog att många är dåliga på kolla och justera luft trycket, men som en vanlig bilist är det nog lugnt. De som är sämst här nere är ju regnet, de regnar ju enormt när de kommer då är de bara att svänga in och ta en fika. De är ju många man möter som man inte har en aning om varken däck eller förstånd, men när det blir aktuellt med nästa däck byte skall jag nog kolla upp Michelin

Hahaha, snyggt!
Lufttrycket tog jag bort från ekvationen för jag ansåg att det är ngt alla har koll på (förmodligen felaktig observation).
Attans, lovade bilder på mina däck idag... Sorry, men nu är det för mörkt.
"Problemet" med bra grepp är att man stannar snabbare än Somchai med sina 10 år solätna däck. Lägg till hans sena reaktionsförmåga och man har honom i arslet.
 
Just detta har ja varit med om ett par gånger, man måste ha full koll bakåt när de blir till att bromsa in i bland måste man släppa så man nästan tar den som är framför. Mycket att tänka på men ganska roligt me
 
Just detta har ja varit med om ett par gånger, man måste ha full koll bakåt när de blir till att bromsa in i bland måste man släppa så man nästan tar den som är framför. Mycket att tänka på men ganska roligt me

Har funderat på hur man ser ut när man kör här nere, för blicken skiftar mellan backspeglar, instrumentpanel och vägen framför hela tiden. Förmodligen som Marty Feldman:D

Marty Feldman.jpg
 
Har funderat på hur man ser ut när man kör här nere, för blicken skiftar mellan backspeglar, instrumentpanel och vägen framför hela tiden. Förmodligen som Marty Feldman:D

Marty Feldman.jpg
Tycker det är lungt att köra här nere, men folk kör ju lite bättre här nere runt Pattaya än i Isaan, inga som kör på fel sida vägen etc.
Är ju inte för inte som flest dödsolyckor är i Isaan och Chiang Mai.
Märker varje gång jag kör upp till Isaan hur trafikvett och kunskap sjunker.
 
Tycker det är lungt att köra här nere, men folk kör ju lite bättre här nere runt Pattaya än i Isaan, inga som kör på fel sida vägen etc.
Är ju inte för inte som flest dödsolyckor är i Isaan och Chiang Mai.
Märker varje gång jag kör upp till Isaan hur trafikvett och kunskap sjunker.
Håller med dig @PanPan mycket farligare att åka här i Isaan än i BKK tycker jag iaf.
Ingen trafikvett alls i Isaan.
 
Tycker det är lungt att köra här nere, men folk kör ju lite bättre här nere runt Pattaya än i Isaan, inga som kör på fel sida vägen etc.
Är ju inte för inte som flest dödsolyckor är i Isaan och Chiang Mai.
Märker varje gång jag kör upp till Isaan hur trafikvett och kunskap sjunker.

Var på väg att gå o lägga mig, men kände att jag inte kommer kunna somna utan att svara på detta;)
Har inte varit i varken Pattaya eller Chiang Mai, så jag kommer använda mig av andra områden. Att köra i Isaan är inga problem då de flesta trafiksituationer är ganska förutsägbara. En moppe som dyker upp från vänster o kör in på vägbanan, en moppe/bil som kör mot trafiken i väggrenen. Det är generellt ganska lätt att läsa av trafiken och köra därefter.
Men Phuket!!! Dra mig baklänges vilka idioter som kör där. Nope, inte bara falanger. Att försöka förutse vad som händer nästa sekund där är jäklar i mig stört omöjligt. Kanske om jag hade kört där dagligen, men hade nog dött av en hjärtinfarkt innan jag hade vant mig. Det finns absolut inga marginaler på mopparna. Det var bättre att plocka ut hjärnan och hålla kursen, o låta mopparna undvika mig istället.

Generellt på turistområden så är det farligare att köra än bland "fyllon" i Isaan. Har sagt det tidigare o säger det igen. Över 70% av dödsfallen är mopedister, om dessa hade haft hjälm och skyddsutrustning på sig, inget folk bak på pickisen och bilbälten på, så hade dödstalet sjunkit till en nivå att den inte ens hade diskuterats. E6 mellan Helsingborg och Malmö har dagligen olyckor. Ta av folket bilbältena, lägg till pickisar med folk där bak och ös in en jäkla massa moppar där ingen har hjälm på sig, så skulle E6 vara ett blodbad. Jag skojar inte. Det är inte så illa att köra i Thailand om man bara har lite koll. Jag tycker det är sååå mycket lättare att förutse vad som kommer att hända här än i Sverige. Där händer det inte så mycket, så när det väl händer ngt så blir man överraskad (förutom E6 mellan HBG o Malmö då, där det alltid händer ngt).
 
Håller med dig @PanPan mycket farligare att åka här i Isaan än i BKK tycker jag iaf.
Ingen trafikvett alls i Isaan.

"Ingen trafikvett" kan jag hålla med om. Men kör småglinen liggandes ner på sin trimmade moppe i över 100, så gör dom ingen fara för mig, och jag utgör ingen fara för dom. Det låter kanske illa när jag säger att jag bryr mig inte om ifall andra gör sig illa på grund av hur dom kör, så länge inte jag blir inblandad. Inblandad blir jag inte så länge jag kan undvika kontakt/kollision med ngn annan. Det är väldigt enkelt här i Isaan. Värre var det som jag nämnde tidigare i Phuket där dom kör centimetrar från bilen där jag inte har ngn marginal att flytta mig i sidled för att undvika en situation, utan att nocka en moppe bredvid mig.
 
Var på väg att gå o lägga mig, men kände att jag inte kommer kunna somna utan att svara på detta;)
Har inte varit i varken Pattaya eller Chiang Mai, så jag kommer använda mig av andra områden. Att köra i Isaan är inga problem då de flesta trafiksituationer är ganska förutsägbara. En moppe som dyker upp från vänster o kör in på vägbanan, en moppe/bil som kör mot trafiken i väggrenen. Det är generellt ganska lätt att läsa av trafiken och köra därefter.
Men Phuket!!! Dra mig baklänges vilka idioter som kör där. Nope, inte bara falanger. Att försöka förutse vad som händer nästa sekund där är jäklar i mig stört omöjligt. Kanske om jag hade kört där dagligen, men hade nog dött av en hjärtinfarkt innan jag hade vant mig. Det finns absolut inga marginaler på mopparna. Det var bättre att plocka ut hjärnan och hålla kursen, o låta mopparna undvika mig istället.

Generellt på turistområden så är det farligare att köra än bland "fyllon" i Isaan. Har sagt det tidigare o säger det igen. Över 70% av dödsfallen är mopedister, om dessa hade haft hjälm och skyddsutrustning på sig, inget folk bak på pickisen och bilbälten på, så hade dödstalet sjunkit till en nivå att den inte ens hade diskuterats. E6 mellan Helsingborg och Malmö har dagligen olyckor. Ta av folket bilbältena, lägg till pickisar med folk där bak och ös in en jäkla massa moppar där ingen har hjälm på sig, så skulle E6 vara ett blodbad. Jag skojar inte. Det är inte så illa att köra i Thailand om man bara har lite koll. Jag tycker det är sååå mycket lättare att förutse vad som kommer att hända här än i Sverige. Där händer det inte så mycket, så när det väl händer ngt så blir man överraskad (förutom E6 mellan HBG o Malmö då, där det alltid händer ngt).
Jag har kört väldigt mycket i Isaan och jag har kört i Chiangmai.
Isaan är värst, även kört i dom 3 stora städerna i Isaan, trafiken där är ju helt insane, så mycket trafik och köer..
Pattaya bra, hela sträckan ifrån Pattaya till Krabi var bra, inte alls några idioter på fel sida vägen.
Phuket har jag aldrig kört bara åkt taxi en gång och minns bara att det var väldigt krokiga vägar.
 
"Ingen trafikvett" kan jag hålla med om. Men kör småglinen liggandes ner på sin trimmade moppe i över 100, så gör dom ingen fara för mig, och jag utgör ingen fara för dom. Det låter kanske illa när jag säger att jag bryr mig inte om ifall andra gör sig illa på grund av hur dom kör, så länge inte jag blir inblandad. Inblandad blir jag inte så länge jag kan undvika kontakt/kollision med ngn annan. Det är väldigt enkelt här i Isaan. Värre var det som jag nämnde tidigare i Phuket där dom kör centimetrar från bilen där jag inte har ngn marginal att flytta mig i sidled för att undvika en situation, utan att nocka en moppe bredvid mig.
Ingen fara, var en masskrock nyligen med dessa småglin på moppe med en jäkla massa dödsfall som det stod om i tidningen.
En sån moppe gör jävligt ont att få på sig som gående.
 
Sen tycker jag överlag om att köra i Thailand, så klagar inte på trafiken, gillar att köra här nere, även i Isaan, bara säger att dom har sämst trafikvett.
 
I kvarteret var det 2 grabbar för en månad sedan som dukade under på sina moppar, så det händer hela tiden. Det jag talar om är att köra bil och var det är "enklast" att köra. Storstäder är generellt tråkiga (förmodligen överallt).
Jag vill inte påstå att jag har rätt, vi är alla olika och gillar olika utmaningar. Jag tycker att det är lättare att förutse vad som kommer att hända bland bilister i Isaan, för att de är så förutsägande. Mycket möjligt att jag hade sagt annorlunda om jag bott på Phuket o kört dagligen där:)
 
 
 
Tillbaka
Topp