Damm projekt

 
"andrejsdenruskige " sa:
Smart!

Jag gillar egna lösningar.
Lite kvalificerade gissningar o.s.v. Det bästa är när det dessutom fungerar.

Tack A.d.r :)

När vattnet ser ut så här så krävs det att tänka utanför boxen ...

image.jpg
 
Den här "gröna" historien kring trädgårdsdammarna är ju speciell. Den härrör ju sig ifrån stillastående (samma) vatten som värmen och solen ger energi på. Att lösa det problemet tycks mig svårt. Den enda lösningen,som jag ser det,är att byta ut vattnet kontinuerligt. D.v.s att låta ens brunn,om man har någon, rinna konstant genom dammen. Jag har sett nedslående resultat ifrån trädgårdar med nedlagda trädgårdsdammar som innehavaren helt enkelt lagt ner!

Däremot mot större dammar,typ den jag håller på att anlägga nu, 30x10
och 4-5 m.djup(som är i påfyllning under kommande regnperiod).
Så är ju ett annat problem som man ser i dammarna runtomkring. Nämligen att vattnet är brunt av leravfall.

Där har jag en teori om att plantera gräsmatta i kanten på dammen och en liten bit neröver densamma,för att binda jord/ler-massorna vid regn. Jag tror att det ger en renare påfyllning av dammen. Min teori! Good or not?

Salmon
 
Fiskarna gillar väl samma miljö som algerna så dom kan få det svårt kanske. Men det gröna växer ju av näring, värme och solljus där kan du helt enkelt prova bygga ett litet tak över dammen och ha mer växter som tar upp näringen i vattnet. Kanske prova ha den djupare så den kan hålla kallare vatten också. finns väll andra sätt prova om det funkar som att täcka dammen med pressening dagtid.

Detta gillar inte fiskarna men går det inte att försura? Tänker på sjöar och tjärn i naturen de blir det algblomning i osv när det blir tillräckligt varmt och din dam blir varm mycket fort då den är så liten. Men försurade sjöar är ju kristallklara i vattnet och man kan nästan tro de är kärnfriska men det är egentligen ett tecken på en sjuk sjö :nod:

Sänk PH i dammen och se hur det blir, men inte för mycket så det blir syrabad :wai: :wai: Sen går det väll slänga i en klortablet för poler också om du ändå ger upp med fiskarna.
 
"nakonsawan " sa:
Fiskarna gillar väl samma miljö som algerna så dom kan få det svårt kanske. Men det gröna växer ju av näring, värme och solljus där kan du helt enkelt prova bygga ett litet tak över dammen och ha mer växter som tar upp näringen i vattnet. Kanske prova ha den djupare så den kan hålla kallare vatten också. finns väll andra sätt prova om det funkar som att täcka dammen med pressening dagtid.

Detta gillar inte fiskarna men går det inte att försura? Tänker på sjöar och tjärn i naturen de blir det algblomning i osv när det blir tillräckligt varmt och din dam blir varm mycket fort då den är så liten. Men försurade sjöar är ju kristallklara i vattnet och man kan nästan tro de är kärnfriska men det är egentligen ett tecken på en sjuk sjö :nod:

Sänk PH i dammen och se hur det blir, men inte för mycket så det blir syrabad :wai: :wai: Sen går det väll slänga i en klortablet för poler också om du ändå ger upp med fiskarna.

Pytsa i lite citronsyra
 
Fyll dammen och dig med ren sprit
Så blir det klart och fint!

Salmon
 
"ledarn " sa:
Efter midsommarhelgen är den tom.... :laugh: :laugh:
Och någon annan blir grön :D
Annars så är det solen coh förhållandet växter och mängd vatten som styr det hela.
Inte lätt attt få till, blir till att exprimentera.
 
Har jag fattat det rätt så ju fler växter desto mindre grönt vatten?

Förlåt en novis :)
 
Fortsätter förutsättningslöst att tråka er med att hålla tråden levande ;)
Kan meddela att dammen har blivit lite mindre grön tack vare handduken över pumpen

image.jpg
 
gnägg gnägg.det som i själva verket irriterar och försvårar ett lyckat språng över vattengraven är det visuella intryck man får av vattnets färg och dess eventuella rörelser,samt tidigare dåliga erfarenheter av vatten på träning eller tävling.hjärnskak!
 
"mr new dawn " sa:
gnägg gnägg.det som i själva verket irriterar och försvårar ett lyckat språng över vattengraven är det visuella intryck man får av vattnets färg och dess eventuella rörelser,samt tidigare dåliga erfarenheter av vatten på träning eller tävling.hjärnskak!

Eh..,,.eh.... Tack..... Tror jag :)
 
Kanske en pump med sandfilter vore nått? Jula och swedol har samma pump med filter som klarar 4 m3/timme och enkelt backspolas med ett handtag så du får ut den gröna skiten i ett 3e utlopp.

Jag har den i min badtunna, funkar skitbra.
 
Tack o lov för all invandring! Fy fan vad Sverige varit tråkigt annars
 
 
 
Tillbaka
Topp