Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

Men varför har inte svetsaren fixat det på nästan 100 år vid makten?

Sorry du kan inte skylla på nån annan typ inte majoritet etc
Hej

Du kan ju gå tillbaka och se när den här utvecklingen började och när ökningen har varit som störst, det här är ingen slump utan en medveten strategi, vi som har fått sänkta skatter är vinnare men alla är inte riktigt lika lyckligt lottade.

Mvh isan lover

Hej

Du kan ju gå tillbaka och se när den här utvecklingen började och när ökningen har varit som störst, det här är ingen slump utan en medveten strategi, vi som har fått sänkta skatter är vinnare men alla är inte riktigt lika lyckligt lottade.

Mvh isan lover
Kunde man inte stoppat den utvecklingen och satt en ny strategi vid 7 år i makten.
Jag menar kunde fienden göra det på lika lång tid borde väl man kunna lagt sin strategi och ändrat på något istället för att bara sitta som i en sandlåda utan att göra nåt annat än peka finger det va dom.
Man har inte gjort ett skit mer än kullkastat landet på 7 år.

En sak stämmer med den här bilden och det känns som dom som bestämmer skulle kunna gå på det dagiset.

FB_IMG_1617934654528.jpg

Hej

Mvh isan lover
Du missade nog nåt i slutet på mitt inlägg.

Har jag pratat om sänkta skatter. Nej.

Jag snackar om vilka som reelt har fått det bättre.

När började denna utveckling och när slutade den?

Kunde man inte stoppat den utvecklingen och satt en ny strategi vid 7 år i makten.
Jag menar kunde fienden göra det på lika lång tid borde väl man kunna lagt sin strategi och ändrat på något istället för att bara sitta som i en sandlåda utan att göra nåt annat än peka finger det va dom.
Man har inte gjort ett skit mer än kullkastat landet på 7 år.

Hej

En rad åtgärder är redan vidtagna, men det är en minoritetsregering som styr vilket många tycks glömma bort, att avskaffa dessa orättvisor, minska antalet fattiga och utjämna kyftorna tar minst lika lång tid som det tog att skapa dom, dessutom är det inte alls säkert att det finns en majoritet av Svenska väljare som vill det och då lär det inte hända alls.

Det har ju sedan 90-talet talats om ett 2/3-dels samhälle, demokrati ger ju en majoritet möjlighet att fortsätta rösta för sänkta skatter och för en politik som gynnar dom välbeställda och därmed fortsätter att dra isär klyftorna i samhället, det är ju inte bara Sverige bland dom utvecklade länderna Europa och Världen som har haft en utpräglad skattesänkarpolitik.

Den 1/3 del som blir fattigare år för år ökar och har väldigt små möjligheter att påverka politiskt eftersom dom utgör en minoritet, förr i tiden var det tvärtom, då utgjorde dom fattiga minst 2/3 och kunde forma politiken eftersom dom utgjorde en klar majoritet i valen.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag att det finns fler orsaker till att antalet fattiga och lågavlönade ökar t.ex privatisering av kommunal verksamhet, sänkta lägstalöner, upphandling som pressar priset för företagen och även pressar lönerna, möjligheten att använda sig av underbetalda utländska underleverantörer, att privata företag inom vård och omsorg anställer outbildad personal som saknar behörighet, att folk numera utförsäkras av försäkringskassan trots att dom fortfarande är för sjuka för att kunna arbeta, m.m.

Mvh isan lover

Jag vet inte om man är så fattig om man är två som arbetar i ett hushåll. Man bör ju ligga på typ 50k lågbeskattad kr/månad

Jag vet inte om man är så fattig om man är två som arbetar i ett hushåll. Man bör ju ligga på typ 50k lågbeskattad kr/månad

Hej

Själv tror jag att någon miljon eller två lever på hälften eller t.o.m mindre.

Sen är många skilda numera så den klassiska kärnfamiljen med mamma, pappa och barn under ett tak och med två löner stämmer nog inte alltid så bra längre.

Mvh isan lover

Läste artikel om H&M.

Stoppar ”alla former av bonus”​

Den anställde som Aftonbladet pratat med har en roll som innebär ett ökat ansvar, och får ut ungefär 20 000 per månad när skatten är dragen. Då är alla tillägg för arbete på kvällar och helger medräknad.

Hej

Själv tror jag att någon miljon eller två lever på hälften eller t.o.m mindre.

Sen är många skilda numera så den klassiska kärnfamiljen med mamma, pappa och barn under ett tak och med två löner stämmer nog inte alltid så bra längre.

Mvh isan lover

Nej, men man kan ju inte bara pressa upp lönen för att Åke och Åsa numera är separerade.

-Ah, du är singel! Givetvis får du ett lönepåslag på 25%

Visst kan vissa Hanna lite skevt ekonomiskt, men den stora klyftan beror nog på att man aktivt har ökat arbetslösheten aktivt.
Fast den arbetslösheten ska ju hjälpa till med pensionerna.
Ekvationer är inte min starka sida då jag fortfarande inte har förstått räknestycket.

Läste artikel om H&M.

Stoppar ”alla former av bonus”​

Den anställde som Aftonbladet pratat med har en roll som innebär ett ökat ansvar, och får ut ungefär 20 000 per månad när skatten är dragen. Då är alla tillägg för arbete på kvällar och helger medräknad.

Ja, jag syftade på 50k/kr brutto på två. Typ 25k per person.
På 25k så blir det nog avsevärt lägre skatt än om en person drar in 50k.

30k/månad brutto blir väl ca 20k/månad netto.
Fast det låter lite klent för något jobb med ansvar + helg och kväll.

Hej

En rad åtgärder är redan vidtagna, men det är en minoritetsregering som styr vilket många tycks glömma bort, att avskaffa dessa orättvisor, minska antalet fattiga och utjämna kyftorna tar minst lika lång tid som det tog att skapa dom, dessutom är det inte alls säkert att det finns en majoritet av Svenska väljare som vill det och då lär det inte hända alls.

Det har ju sedan 90-talet talats om ett 2/3-dels samhälle, demokrati ger ju en majoritet möjlighet att fortsätta rösta för sänkta skatter och för en politik som gynnar dom välbeställda och därmed fortsätter att dra isär klyftorna i samhället, det är ju inte bara Sverige bland dom utvecklade länderna Europa och Världen som har haft en utpräglad skattesänkarpolitik.

Den 1/3 del som blir fattigare år för år ökar och har väldigt små möjligheter att påverka politiskt eftersom dom utgör en minoritet, förr i tiden var det tvärtom, då utgjorde dom fattiga minst 2/3 och kunde forma politiken eftersom dom utgjorde en klar majoritet i valen.

Mvh isan lover
Och förr i tiden så höjde man skatten men lyckades inte avskaffa fattigdomen!

Nu har vi världens högsta skatter men har stora problem! Är skattehöjningar verkligen lösningen?

Jag tror mer på att krav behövs, inte skattehöjningar, igen.

Enmanshushåll.
Man klarar väl sig rätt ok om man bor ensam. En vanlig lön och hyra på det. Hur mycket har man kvar att leva på då?

Hej

Du tänkte kanske inte på att många ensamstående kvinnor har barn att försörja och då räcker nog inte 18 000-20 000 i lön så långt, just ensamstående kvinnor ären grupp som ofta betraktas som fattiga.

Mvh isan lover

Hej

Du tänkte kanske inte på att många ensamstående kvinnor har barn att försörja och då räcker nog inte 18 000-20 000 i lön så långt, just ensamstående kvinnor ären grupp som ofta betraktas som fattiga.

Mvh isan lover

Nu är ju inte det enmanshushåll, fast iofs så är det inte min definition av enmanshushåll.

Ja, ensamstående har det nog inte så lätt.
Hur ska man göra med detta? Högre skatter och mata bidrag åt ensamstående föräldrar?
Ska man ge olika löner åt folk som är ensamstående föräldrar och de föräldrar som fortfarande bor tillsammans ska få sig en straffskatt?

Det är du som är ”yrkespolitikern”, så får gärna komma upp med någon teori om hur det problemet ska lösas.

Hej

Mvh isan lover
Dom har väl både barnbidrag, underhållsbidrag ev bostadsbidrag.
Mer än 3 barn så ger det även flerbarnstillägg.

Nu är ju inte det enmanshushåll, fast iofs så är det inte min definition av enmanshushåll.

Ja, ensamstående har det nog inte så lätt.
Hur ska man göra med detta? Högre skatter och mata bidrag åt ensamstående föräldrar?
Ska man ge olika löner åt folk som är ensamstående föräldrar och de föräldrar som fortfarande bor tillsammans ska få sig en straffskatt?

Det är du som är ”yrkespolitikern”, så får gärna komma upp med någon teori om hur det problemet ska lösas.

Hej

Det går att lösa på olika sätt, själv ville jag bara påvisa att gruppen som har det dåligt ställt och t.o.m ibland räknas som fattiga numera är ganska stor och ökar.

Mvh isan lover

Hej

Visst finns det bidrag men gruppen ensamstående kvinnor med barn tillhör dom som riskerar att hamna i vad som ses som fattigdom om dom är lågavlönade, förmodar att bidragen inte har hängt med i prisutvecklingen.

Mvh isan lover

Precis!
På något sätt så är man dessutom en stor bidragande orsak till situationen i väldigt många fall.
Ska man förvänta sig en högre lön bara för att kollegan inte har det lika dåligt ställt ekonomiskt?

Ska man dessutom öka bidragen så har vi ”skenskillsmässor” där man blir belönad med bidrag som täcker en extra lägenhet (som man givetvis hyr ut svart) och en massa andra grejer.
Skatter och bidrag är inte lösningen på problemen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp