Den rekordstarka Bath:en

SatanG

Forumveteran

Borde väl kunna spä på inflationen med någon procent.
Inte konstigt den svenska peson är rekorddålig.
För någon vecka sedan hade sek förlorat 28% av värdet mot usd på årsbasis, "bara" förlorat runt 10% mot THB i år.
Den verkar hålla jämt skägg mot PHP, fantastiskt att han inte fått sparken än.

Dock verkar migrationsverket gå för högtryck, de kastar ut medborgarskap till allt och alla och kommer i år slå rekordet från förra året på 87,000.
Agendan där är ju så många de bara hinner i protest mot att den nya regeringen har tänkt strama åt.

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
För någon vecka sedan hade sek förlorat 28% av värdet mot usd på årsbasis, "bara" förlorat runt 10% mot THB i år.

/ SatanG
Och det samtidigt som THB är rekordsvag så tappar ändås SEK mot den....

Grådassig

Aktiv medlem

Dock verkar migrationsverket gå för högtryck, de kastar ut medborgarskap till allt och alla och kommer i år slå rekordet från förra året på 87,000.
Agendan där är ju så många de bara hinner i protest mot att den nya regeringen har tänkt strama åt.

/ SatanG
Nja. Lite mindre var det nog. 71.229 personer fick medborgarskap i Sverige förra året.
Nu ska vi inte elda upp oss för mycket och tro att Migrationsverket skulle jobba snabbare bara för att vi har en ny regering som företräder en stramare migrationspolitik. Det kan ta rätt lång tid att få svenskt medborgarskap, så det finns en latens i beslutsfattandet.

SatanG

Forumveteran
Nja. Lite mindre var det nog. 71.229 personer fick medborgarskap i Sverige förra året.
Nu ska vi inte elda upp oss för mycket och tro att Migrationsverket skulle jobba snabbare bara för att vi har en ny regering som företräder en stramare migrationspolitik. Det kan ta rätt lång tid att få svenskt medborgarskap, så det finns en latens i beslutsfattandet.

Såg uppgiften på Riks youtubekanal och googlade.
86,889 enligt Migrationsverkets statistik vad jag ser för 2021, 73,077 för Jan-Okt i år.

Visst är det latens, men det var väl liknande sommaren 2016 att Migrationsverket plötsligt fick eld under fötterna och skyndade igenom permanenta UT när dåvarande regering (S) satt tidsgräns för att de skulle stramas upp. Så rekordet ryker nog, igen :)

OT dock.

/ SatanG

Grådassig

Aktiv medlem
Såg uppgiften på Riks youtubekanal och googlade.
86,889 enligt Migrationsverkets statistik vad jag ser för 2021, 73,077 för Jan-Okt i år.

Visst är det latens, men det var väl liknande sommaren 2016 att Migrationsverket plötsligt fick eld under fötterna och skyndade igenom permanenta UT när dåvarande regering (S) satt tidsgräns för att de skulle stramas upp. Så rekordet ryker nog, igen :)

OT dock.

/ SatanG
Då har vi nog olika statistik. Jag hittar dock inte 86.889 på Migrationsverkets hemsida. Här är länken som jag hittade.

Vi vet faktiskt inte anledningen till att "de skyndade på beslutsfattandet". Man kan anta att det är av kostnadsskäl eller av humanitära skäl som de ville detta. Nu vet jag inte turerna kring uppehållstillstånd (varken permanent eller tillfälligt). Ett som är säkert är att man ska ha bott och haft uppehållstillstånd i fem år innan man kan få svenskt medborgarskap, om vederbörande inte är gift med en svensk. Därav säger jag att det är en latens. Det är inte på en handvändning man får medborgarskap.

Yes. Vi är ordentligt off topic nu. Sorry @Kycklingen och @Berralund.

JBK.Ltd.

Forumveteran
Screenshot_20221109-061704.png

Tallviking

Forumveteran
Den nya policyn att halvera mängden kontanter i omlopp till 2026 kommer efter att Bank of Thailand gick med fyra andra sydostasiatiska centralbanker för att skapa en gränsöverskridande betalningszon som använder QR-koder och undviker att konvertera till och återkonvertera via amerikanska dollar.
Thailands centralbank driver på med en plan för att minska kontanter i omlopp med 50 % till 2026 jämfört med slutet av 2021. Beslutet kom när banken publicerade ett nytt policyuttalande där den hävdar att fler elektroniska betalningar kommer att öka den ekonomiska aktiviteten och när det undertecknade ett samförståndsavtal med centralbankerna i Malaysia, Singapore, Indonesien och Filippinerna att använda ett QR-kodsystem för att göra internationella betalningar över de 5 sydostasiatiska länderna utan att använda US-dollar.

På så sätt hoppas man att i slutet av 2024 ska 42 % av den totala inhemska ekonomin vara elektroniska eller ske med digitala betalningar jämfört med 37 % 2021. Enligt denna plan kommer den thailändska centralbanken att kunna minska antalet sedlar i omlopp till under 50 % av vad det var i slutet av 2021 till 2026. Detta skulle innebära en fördubbling av den årliga kontantminskningstakten till slutet av 2024.

apknug

Forumveteran
Eftersom den gamla Thai Bath tråden verkar vara stäng för kommentarer så startar jag här Nya Thai Bath tråden. Det verkar finnas behov bland medlemmarna nu eftersom folk börjar åka till Thailand igen, äntligen, och vill köpa valuta på riktigt. Nåväl så här såg det ut idag hos den lokala valutamånglaren på Jomtien Second road. Och Ja, de tog SEK idag med, jag testade med en femhunka.

IMG_20221116_122620.jpg

apknug

Forumveteran
Konstigt, jag ska kolla igen.
Nej jag kan inte kommentera i den tråden. Det kanske är en sån där privat tråd där man kan välja vilka som ska få skriva?
Ja när man kallar dom som skriver i en sådan tråd idioter kan det ju hända. Men @apknug nämnde ingen person så det inkluderar väl samtliga som skriver i den tråden, då också han själv.
Då borde den vara helstängt då? Tråden.

Topp