Hej
Håller med om mycket av det du skriver här, visst finns det utländska män som tänker med pikken istället för hjärnan när dom träffar en betydligt yngre kvinna, då kan det lätt gå galet.
Likaså känner jag igen den typ som du beskrev som lever i något av ett ”fengsel” och även här är det till största delen männens fel, klarar man sig inte utan sin fru så blir man ju handikappad och avskärmad ifrån samhället, det är oerhört viktigt att lära sig språket hyfsat, skaffa egna Thailändska vänner, skaffa sig en vettig sysselsättning, ingå i gemenskapen och skaffa sig en egen position i samhället.
Jag lider med dom män som knappast vågar lämna tomten utan sin fru, som inte förstår vad folk säger och lever i ett utanförskap som påminner om det som en del flyktingar lever i Sverige, det händer ibland att Thailändska kvinnor ber mig besöka ensamma falanger som lever isolerade utan att nästan ha något socialt umgänge alls, dom tror att allt är farligt, att dom kan bli rånade, att Thailändare är opålitliga och dom vågar ofta inte ens köra bil eller MC, dom sitter bakom frugan på en moppe om dom lämnar huset.
Har träffat falanger som har ett eget rum i huset dit övriga familjen inte har tillträde, där sitter dom och vaktar sin falangmat, sin öl och sprit, den kontakt dom har med andra sker via sociala medier, fruarna oroar sig för deras hälsa eftersom dom sällan lämnar tomten, inte har vänner, inte kan äta Thaimat och inte förstår den Thailändska kulturen, dessa män blir lätt misstänksamma, svartsjuka och väldigt beroende av sin kvinna.
Deras höjdpunkt i livet är när dom lämnar byn och åker till provinsens största stad eller en turistort där dom kan träffa andra falanger, äta ”riktig” mat, gå på Beer Bars och prata sitt eget språk, men t.o.m där uppfattar nog många dessa män som lite bittra, tråkiga och småsnåla, det dom oftast pratar om är hur dåligt allt är och hur dumma i huvudet Thailändare är.
Själv tror jag absolut inte att Thailändska kvinnor är annorlunda än andra kvinnor i något annat land på jorden, dom vill väl bara bli älskade, skaffa familj, uppfostra sina barn och leva ett så bra liv som möjligt precis som alla andra.
Det som skiljer är väl mer att deras föräldrar saknar pension och att dom precis som övriga syskon har ett ansvar för dessa, att det saknas ett socialt skyddsnät, att hela släkten utgör familjen, att kultur och traditioner är annorlunda, att männens respektive kvinnornas roll är lite annorlunda än hos oss o.s.v, men allt detta är ju något mannen själv måste anpassa sig till och förstå för att kunna integreras och bli en naturlig del av samhället och sin nya familj (släkt).
Mvh isan lover