Den rekordstarka Bath:en

Jag röstade nej till EU. När vi sedan var med och skulle rösta om euron så tänkte jag om vi redan är med i EU är det lika bra att gå all in och gå över till euro så röstade ja vid det valet.

Hej

Ja detta var det enda positiva jag såg med ett EU medlemskap också.

Mvh isan lover
Hade inte pastor Göran Persson pratat om en framtid med vin och sprit i våra affärer hade det blivit ett Nej.

En stor lögn för det fanns inga planer på att tillåta försäljning utanför Systembolaget alls.

Så liten majoritet var det för EU.
Det blev med en knapp marginal.

Hej

Kan detta på sikt komma att vara positivt för kronan?

Inflationen rasar mer än väntat – KPIF 4,7 procent​

Svenska inflationen backade mer än väntat i augusti – KPIF landade på 4,7 procent jämfört med samma månad i fjol, visar färska siffror från SCB. Väntat var att inflationen skulle landa på 4,9 procent.
I både juni och juli uppgick KPIF, det vill säga inflationen med fast ränta, till 6,4 procent.
Enligt KPI uppgick inflationen till 7,5 procent, jämfört med 9,3 procent i juli.
– Priserna för livsmedel och el sjönk i augusti. Även priserna för paketresor sjönk, men det är normalt för säsongen, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Mvh isan lover

Hej

Ännu en räntehöjning kan kanske också hjälpa kronan, hörde precis nu på TV att Riksbanken förmodligen kommer att
höja räntan två gånger till i år trots att inflationen sjunker.

”Äntligen, härligt, rätt håll” – men Riksbanken höjer igen​

”Äntligen lite goda inflationsnyheter!”. Det skriver Nordeas makroekonom Gustav Helgesson på X, tidigare Twitter, efter att inflationen bromsat in mer än väntat i augusti.
Han får medhåll av SEB:s seniorekonom Robert Bergqvist som skriver ”härligt men fortfarande högt”. Han tror att Riksbanken kommer att höja räntan igen senare i september och spår första sänkningen ”lagom till sommaren 2024”.
Enligt Mattias Persson, chef för makroanalys på Swedbank, går inflationen ”åt rätt håll”.
”Ändrar inget för Riksbankens kommande möte, det blir en höjning med 25 bps”, skriver han i en uppdatering på X.

Mvh isan lover

Screenshot_20230915-053350.png

Tillbaka
Topp