Den rekordstarka Bath:en

Wavis

Medlem
Vi landar i Kiruna 14:e december och varenda hotel i Abisko och Björkliden var fullbokat; och då bokade vi ändå i augusti. Fick till slut en stuga på Hotell Fjället i Björkliden och avslutar med en natt på Scandic i Kiruna.

Det intressanta när vi var i Kiruna för två år sedan var inte bara att 90% av alla turisterna var Asiater utan också att 100% av alla inom turismnäringen verkade vara från ”söder över”. Killen som körde ut oss på hundspannet var från Sydafrika och tjejen som körde hem oss från Kanada. Killen som tog oss på skoterfärden var från Malmö och alla på ishotellet talade stockholmska eller göteborgska.

Antar att gruvan betalar för bra ;)

Eller förresten, snubben jag köpte snus av på någon liten affär kan ha varit från Kiruna, eller någon förort inom 100 mils omkrets :wai:
Då måste du åka bandvagn upp till Låktatjåkko Fjällstation Sveriges högsta bar, Skidor ner eller bandvagn tillbaks.. Eller varför inte hyra snöskoter med en ark bakefter fiska o vill man ligga över en natt går det bra.. Haft gäkligt roligt däruppe i mitt förra liv.. ;)

Atom

Aktiv medlem
Vi som bor här nere har väl lite andra krav med på en semesterresa.
Vi vill ju ha en upplevelse, vi har redan det nordbor trånar efter.
Själv när vi åker nånstans "vilket bara blivit inrikes än" så kollar jag efter upplevelser, strand och bad har jag runt hörnet, skulle aldrig slänga ut typ 200.000 baht för att åka och bada.
Men som Svensk boende i Sverige blir det ju oftast det.
Det är givetvis sant men en annan stor skillnad mellan Västeuropéer kontra Asiater och Amerikaner är att vi har längre semester och att väldigt många då väljer kvantitet framför kvalitet; dvs hellre 4 veckor på billigt hotell, med ganska billig mat och dryck och billiga utflykter än att dubbla dagskostnaden och halvera tiden. Det är absolut inget fel i det men det är ett alternativ de flesta Asiater och Amerikaner inte ens har med sina få semesterdagar.

Jag tror därför att många svenskar inom turismnäringen missar en stor möjlighet; de inser inte hur mycket många Asiater och Jänkare är beredda att betala för en unik upplevelse och/eller fantastisk service. En Japan som flugit till Sverige är inte en tysk som tar sin husbil fullastad med bratwurst och sitter i en liten stuga i 4 veckor och löser korsord; de vill se och göra saker och är oftast beredda att betala en premium för det.

PanPan

Forumveteran
Hej

Kanske blir det ännu en räntesänkning efter årsskiftet.

Mvh isan lover
Hjälper ju inget dom där räntesänkningarna.
Sverige har höjt och Thailand har sänkt.
Ingen skillnad, folk har blivit hjärntvättade och tror att ränteförändringarna gör underverk.

Isan Lover

Forumveteran
Hjälper ju inget dom där räntesänkningarna.
Sverige har höjt och Thailand har sänkt.
Ingen skillnad, folk har blivit hjärntvättade och tror att ränteförändringarna gör underverk.
Hej

Nja, vi får väl se om räntan närmar sig noll borde ju något hända, då finns det förmodligen andra länder som har bättre ränta och det kan kanske lätta på trycket lite för bathen, fungerar det inte är Thailand illa ute.

Mvh isan lover

Mr.Jo

Forumveteran
Hej

Nja, vi får väl se om räntan närmar sig noll borde ju något hända, då finns det förmodligen andra länder som har bättre ränta och det kan kanske lätta på trycket lite för bathen, fungerar det inte är Thailand illa ute.

Mvh isan lover
Nollränta bör vara språngbräda till högre som jag tror även marknaden resonerar, vem hen nu är.
Vem satsar något på väntad minusresultat? Ingen. Att valutamarknaden är känslostyrd finns ingen tvekan.

khonis

Medlem
Att vi svenskar inte riktigt uppskattar att semestra i Sverige tror jag handlar om den klassiska gräset är alltid grönare....

Har ofta fått frågan av internationella bekanta om jag bott på ishotellet. Brukade svara att jag är född och uppväxt i ett ishotell så det lockar inte. Men självklart om man bor på varmare breddgrader så förändras ens krav och önskemål.

T om jag som alltid sagt att jag hatar kyla kommer på mig själv att längta till frisk luft och kyla. Livet.

Isan Lover

Forumveteran
Att vi svenskar inte riktigt uppskattar att semestra i Sverige tror jag handlar om den klassiska gräset är alltid grönare....

Har ofta fått frågan av internationella bekanta om jag bott på ishotellet. Brukade svara att jag är född och uppväxt i ett ishotell så det lockar inte. Men självklart om man bor på varmare breddgrader så förändras ens krav och önskemål.

T om jag som alltid sagt att jag hatar kyla kommer på mig själv att längta till frisk luft och kyla. Livet.
Hej

Alla längtar vi nog efter lite kyla när det är för varmt o.s.v, men det går fort över och speciellt om det som nu är mulet, blött och mörkt större delen av dygnet.

Men jag håller absolut med dig om att vi Svenskar nog underskattar Sverige som turistland, det finns mycket att uppleva, se och göra i vårt land med rena sjöar, stora skogar och en lång kuststräcka, det är också förhållandevis billigt.

Mvh isan lover

Mr.Jo

Forumveteran

Sant, här upp i norra Thailand åker folk upp på berget för att uppleva det kalla vädret samt dimma som de flesta här i landet tycker är häftigt, vi kanske bara som besvärligt.

Mr.Jo

Forumveteran
Hej

Alla längtar vi nog efter lite kyla när det är för varmt o.s.v, men det går fort över och speciellt om det som nu är mulet, blött och mörkt större delen av dygnet.

Men jag håller absolut med dig om att vi Svenskar nog underskattar Sverige som turistland, det finns mycket att uppleva, se och göra i vårt land med rena sjöar, stora skogar och en lång kuststräcka, det är också förhållandevis billigt.

Mvh isan lover
Jag har nu bott i Thailand utan uppehåll fyra år och måste säga att längtar inte efter kyla.
För varmt blir det aldrig, vi hade över 40 grader från mars till mitten av maj varje dag. Men det är den högsta temperaruren på dagen och då kan man som pensionär ta det lilla lugnt. Tränade nästan varje morgon då också och nu fryser jag på morgnarna när det är lite över 20 grader, eller strax under.
Jag har tänkt att mycket av anpassning är psykologi, att man inte startar AC n direkt när det blir lite varmt.
Vilket som, jag älskar värme. Skulle aldrig byta tillbaks om jag inte tvingas till det. Då är det omvända som gäller och att gilla läget.

Isan Lover

Forumveteran
Jag har nu bott i Thailand utan uppehåll fyra år och måste säga att längtar inte efter kyla.
För varmt blir det aldrig, vi hade över 40 grader från mars till mitten av maj varje dag. Men det är den högsta temperaruren på dagen och då kan man som pensionär ta det lilla lugnt. Tränade nästan varje morgon då också och nu fryser jag på morgnarna när det är lite över 20 grader, eller strax under.
Jag har tänkt att mycket av anpassning är psykologi, att man inte startar AC n direkt när det blir lite varmt.
Vilket som, jag älskar värme. Skulle aldrig byta tillbaks om jag inte tvingas till det. Då är det omvända som gäller och att gilla läget.
Hej

Helt rätt, kroppen är fantastisk och väldigt anpassningsbar, för mig tar det några veckor innan kroppen ställer om, vi har ingen AC i huset alls eftersom vi mestadels är där på vinterhalvåret, själv fryser jag precis som du om temperaturen går ned till 20-25 grader, har då på mig långbyxor, varm jacka och även mössa om jag åker moppe, annars drar man lätt på sig en förkylning, sover jag middag efter en hård arbetsdag på farmen brukar jag dra på mig en filt även om det är 30 grader varmt, då skrattar frugan och säger att man börjar bli en riktig Thai. :)

Mvh isan lover

Topp