Den rekordstarka Bath:en

Norrlandsboy

Aktiv medlem
Som sagt att Svenskar i lilla Sverige ser sig som bäst i världen i allt hjälper inte.
Det blir mer och mer service yrken där kronorna bara cirkulerar inom landet, helt ointressant att investera i ett sådant land.
Svenska utvecklingsföretag har ju knappt Svenska anställda eller verkar i Sverige.
Kan du nämna sådana ett enda företag? Jag hjälpte ett företag i Sundsvall som har enda fungerande fibrator för fiberindustri i världen. Jobbade i ett företag som har ensamrätt om en sort rotator, jag kan nämna hundra tal företag som är ledare i många produkter.
Vad snackar du om? Är det utlänningar som driver t ex Sandviken? 555555
Du har varit för länge i Thailand 5555

TS73

Forumräv
Kan du nämna sådana ett enda företag? Jag hjälpte ett företag i Sundsvall som har enda fungerande fibrator för fiberindustri i världen. Jobbade i ett företag som har ensamrätt om en sort rotator, jag kan nämna hundra tal företag som är ledare i många produkter.
Vad snackar du om? Är det utlänningar som driver t ex Sandviken? 555555
Du har varit för länge i Thailand 5555
Produktion är i många fall utomlands, spelar ingen roll vem som driver om pengar och arbetstillfällen är utomlands och vinster i skatteparadiset. Många bolag har stor del av sin it utveckling i Indien och produktion i Kina.

Norrlandsboy

Aktiv medlem
Produktion är i många fall utomlands, spelar ingen roll vem som driver om pengar och arbetstillfällen är utomlands och vinster i skatteparadiset. Många bolag har stor del av sin it utveckling i Indien och produktion i Kina.
Det är klart att det finns sånt, alltid har funnits folk som utnyttjar andras slit. Till och med kineserna håller på smuggla pengar ut ur sitt land. Jag pratar om helheten och tycker att Sverige är ett bra land fortfarande och vet vilken väg ska man ta i framtiden.

PanPan

Forumveteran
Det är klart att det finns sånt, alltid har funnits folk som utnyttjar andras slit. Till och med kineserna håller på smuggla pengar ut ur sitt land. Jag pratar om helheten och tycker att Sverige är ett bra land fortfarande och vet vilken väg ska man ta i framtiden.
Att du tycker det höjer inte värdet på kronan.

Khuntan

Forumräv
Det beror ju på lönerna är bättre där och att facket är svagare i dessa länderna. Skatteparadis betyder lägre skatt. Jag förstår inte varför det finns företag i Sverige överhuvudtaget. Det ända positiv jag kan se med Sverige är att de hjälper företag hela tiden genom att försvaga kronan.

PanPan

Forumveteran
Byt båt det går ju inte att förlita sig på kronor i framtiden.
Ja det är möjligt det blir så i framtiden men än sålänge betalar Norrmännen såpass mycket bättre att det lönar sig mer att stanna här än byta till båt med annan nationsflagg.
Ligger fortsatt ca. 60% högre än Svenskar i motsvarande position trots dålig växelkurs, så inte dags att byta än.

Men fortsätter det så hade det varit bättre att slänga sitt Svenska pass så jag inte räknades som skandinav.
Filippinska befälen i rederiet har dollarlön och dom är redan långt förbi skandinaverna i nettolön.
Snart förbi i brutto med.

khonis

Aktiv medlem
Ja det är möjligt det blir så i framtiden men än sålänge betalar Norrmännen såpass mycket bättre att det lönar sig mer att stanna här än byta till båt med annan nationsflagg.
Ligger fortsatt ca. 60% högre än Svenskar i motsvarande position trots dålig växelkurs, så inte dags att byta än.

Men fortsätter det så hade det varit bättre att slänga sitt Svenska pass så jag inte räknades som skandinav.
Filippinska befälen i rederiet har dollarlön och dom är redan långt förbi skandinaverna i nettolön.
Släng passet förtusan. Bara mög med den där skiten.

Khuntan

Forumräv

Så det innebär att du som svensk medborgare är tvungen ha svenskt avtal. Känns osäkert man vill ju helst ha lönen i en valuta som ligger så när som möjligt till den man lever i. I ditt fall att Thailand och då USD eller sing Dollar.

TS73

Forumräv
Det beror ju på lönerna är bättre där och att facket är svagare i dessa länderna. Skatteparadis betyder lägre skatt. Jag förstår inte varför det finns företag i Sverige överhuvudtaget. Det ända positiv jag kan se med Sverige är att de hjälper företag hela tiden genom att försvaga kronan.
Exakt vad jag ville få fram, att sitta i Sverige och tycka vi är bra men ge bort allt leder ingen vart. Tror dock det inte är försent men inga politiker har fattar och tror inte den kris hjälper, de kommer fokusera på annat.

Kan inte vara lätt att vara finansminister i Sverige.

khonis

Aktiv medlem
Så det innebär att du som svensk medborgare är tvungen ha svenskt avtal. Känns osäkert man vill ju helst ha lönen i en valuta som ligger så när som möjligt till den man lever i. I ditt fall att Thailand och då USD eller sing Dollar.
Just nu låter det obra. Men det har alltid tidigare varit en garant för dessa. Det som händer nu har ingen någonsin upplevt.

PanPan

Forumveteran
Nej inte Svenskt avtal, skrev jag inte.
När jag började här stod NOK i nästan 1.25 mot sek.
1 dollar kosta 5,2 nok och fick 5,7 baht för 1 nok.
Inte lätt att sia om framtiden men då var det bra att få lönen i NOK.
Men skall nog klara oss med dagens kurs med ;)

tommy

Medlem
Nej inte Svenskt avtal, skrev jag inte.
När jag började här stod NOK i nästan 1.25 mot sek.
1 dollar kosta 5,2 nok och fick 5,7 baht för 1 nok.
Inte lätt att sia om framtiden men då var det bra att få lönen i NOK.
Men skall nog klara oss med dagens kurs med ;)
Hur ligger allt till med de du tjatade om Corona och Thailand då?

SatanG

Forumräv
Nu är du nog i fel tråd, snackade valutan varför SEK går så dåligt.
Inte om man kan göra ett kap på börsen.
Jag har inga pengar i Sverige.
Kan säkert göra klipp i andra länder med.
Hade du köpt indexfond i Thailand vid stängning på Torsd och sålt dom vid stängning på Fred hade du gjort 9%.
På Månd kanske det rasar eller så sticker Kina och drar med sig dom andra asiaterna.
Vem vet som världen är nu.

Någon återhämtning av krona kan vi dock glömma på några år.
Får dock Thailand coronaspridning i byarna under songkran då kan baht krascha i Maj.
Så önskar man det så är det nog ända möjligheten för bättre växelkurs.

Klarar dock Thailand och andra ASEAN länder att hålla undan smittspridningen med sina tilltag så hakar dom nog på Kina när resten av världen står still.
Oroa dig inte för Nok, den har fått stryk nu pga oljekriget men jag tvivlar Ryssland/Saudi håller ut längre än att amerikanska skifferoljeindustrin konkar. Vilket de snart gör. Ryssland/Saudi blöder ordentligt nu, Saudi behöver ett pris på runt 80 usd för att hålla statsbudgeten och Putins oljepolare är sannolikt grymt förbannade om det drar ut längre än nödvändigt.
Jag tror själv att Nok snart är tillbaka mot Sek så snart det stabiliseras och har börjat handla Storebrand, troligen för tidigt men bara småpost på 100k än så länge som ska ligga lång. Framöver möjligen Equinor där staten är delägare och har man världens största fond i ryggen välter man inte så lätt i längden.

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Hur ligger allt till med de du tjatade om Corona och Thailand då?
Ööööh, kan du skriva så man förstår, full eller bara allmänt oförståelig som vanligt?
Vet inte hur växelkursen gick ihop med något jag skrivit om Thailand och corona?
Fast antar att kronorna rasat så mycket sista veckan är pga corona.
Sverige och Norge är ju bland dom värst drabbade i fall per capita.
Över 20 döda nu och kollar man på italien med 793 döda på på ett dygn, så ser Thailand ut att ha klarat sig rätt bra än sålänge.
Dock har dom fått många nya fall sista veckan.
Många verkar linkade till en och samma boxningsmatch.
Nu har dom så många fall så kan bli stor smittspridning till songkran tyvvär.
Så att baht kraschar i Maj är inte omöjligt men tyvvärr på bekostnad av människoliv.

Senast ändrad:

PanPan

Forumveteran
Oroa dig inte för Nok, den har fått stryk nu pga oljekriget men jag tvivlar Ryssland/Saudi håller ut längre än att amerikanska skifferoljeindustrin konkar. Vilket de snart gör. Ryssland/Saudi blöder ordentligt nu, Saudi behöver ett pris på runt 80 usd för att hålla statsbudgeten och Putins oljepolare är sannolikt grymt förbannade om det drar ut längre än nödvändigt.
Jag tror själv att Nok snart är tillbaka mot Sek så snart det stabiliseras och har börjat handla Storebrand, troligen för tidigt men bara småpost på 100k än så länge som ska ligga lång. Framöver möjligen Equinor där staten är delägare och har man världens största fond i ryggen välter man inte så lätt i längden.

/ SatanG
Ja det tror jag med.
Fast får inte gå för snabbt.
Nu ser det ju ut som man inte kommer hem, så då blir det ju till Sverige och växling av baht och dollar till krona i en månad.
Så då är det ju bra växelkurs nu ;)
45.000 baht är ju 15.000 kronor, lever ju lätt på 45.000 baht i Sverige, som sagt billigt att åka till Norden nu ;)
Kanske skall passa på och shoppa lite och skicka ner.

Sea Traveller

Aktiv medlem
Många länders riksbanker har byggt upp sina reserver av Guld under sista 10 åren och det gäller i synnerhet Ryssland och Kina. Det jobbas samtidigt aktivt på att inte göra affärer i US dollars längre. Nu ser vi en uppgång av t.ex. US dollarn därför att den anses som att vara en "Safe Haven" men det är kanske inte alldeles säkert att den förblir så stark och det "spekuleras rätt friskt" om att olika valutor kan återgå till att bli uppbackade av t.ex. Guld eller något annat som bygger på att det finns "något av reellt värde" som backar upp det landets valuta. Sverige har inte mycket guld. Thailand lär ju har stora reserver men vad består dessa reserver av måntro? Ligger det som mycket guld eller ligger stora belopp i papperspengar som US dollar eller Baht ellerpå andra former av papper?

Jag kan inte dra hela historien om t.ex. US dollarn men kort sagt var den länge knuten till en viss mängd guld eller silver så att man kunde gå in på en bank och växla till guld eller silver. Men det gick gradvis till att detta övergavs och från 1971 så är US dollarn och övriga världens valutor s.k. "FIAT Currencies".

Tror ni att det är möjligt att det kommer nya pengar/valutor som igen blir uppbackade av t.ex. guld, silver eller något annat som så att säga är tillgångar som finns på riktigt?

1584847377968.png

Krister

Forumveteran
Ja det tror jag med.
Fast får inte gå för snabbt.
Nu ser det ju ut som man inte kommer hem, så då blir det ju till Sverige och växling av baht och dollar till krona i en månad.
Så då är det ju bra växelkurs nu ;)
45.000 baht är ju 15.000 kronor, lever ju lätt på 45.000 baht i Sverige, som sagt billigt att åka till Norden nu ;)
Kanske skall passa på och shoppa lite och skicka ner.
Vad ska du shoppa isf?

Du vet vem du skickar med ;)

Ärligt talat skickar jag inga containers förrän krisen e över

PanPan

Forumveteran
NOK har hämtat sig lite mot baht 2.955 nu på Bangkokbank valutakonto.
Upp 7% sista dygnet.
Kanske jag får rätt i krasch i Maj för baht, dom ser tecken nu på nedgång av baht inom närstående tid.
Så jag kan få skriva @magunnar va va det jag sa 5555555 ;)

Topp