Den rekordstarka Bath:en

Kollat future prediction thb kommer enligt den sakta stärkas mot usd dom kommande 4 åren.
Hur? Ett land som har tappat sin bnp med 20% och inget stabilitet i politiken.
Idag pratade jag med en leverantör från Kina som tillverkar i Thailand, deras företag har tappat 40% i Thailand.

Hur? Ett land som har tappat sin bnp med 20% och inget stabilitet i politiken.
Idag pratade jag med en leverantör från Kina som tillverkar i Thailand, deras företag har tappat 40% i Thailand.
8,4% räknar Thailand att gå tillbaks ekonomiskt i år, det är lägre än eu och euro länderna som räknas gå tillbaks mer.
Var du får att ekonomin skulle gå tillbaks 20% vet jag inte, har du gjort den uträkningen själv?

8,4% räknar Thailand att gå tillbaks ekonomiskt i år, det är lägre än eu och euro länderna som räknas gå tillbaks mer.
Var du får att ekonomin skulle gå tillbaks 20% vet jag inte, har du gjort den uträkningen själv?
Det stod överallt att 20% av Thailands BNP kommer från turismen, när ingen turist kommer hur går man bak bara 8%?

Det stod överallt att 20% av Thailands BNP kommer från turismen, när ingen turist kommer hur går man bak bara 8%?
Dom hade turism 2 av dom viktigaste månaderna på året Januari-Februari och även en bit in på Mars.

World Bank predicts that Thai economy will contract by 8.3 per cent

Hej

Där har du en poäng, det får man nog vara ekonom för att kunna förklara, även andra branscher har ju också tappat, tänker då ex.vis på exportsektorn.

Det här kunde man läsa på Bloomberg i slutet av augusti.
  • GDP fell a seasonally adjusted 9.7% in the second quarter compared with the previous three months, the council said Monday, better than the median estimate of an 11.2% contraction in a Bloomberg survey
  • Exports are expected to decline 10% this year

1603905231354.jpeg

Mvh isan lover

Dom hade turism 2 av dom viktigaste månaderna på året Januari-Februari och även en bit in på Mars.

World Bank predicts that Thai economy will contract by 8.3 per cent

Jo du har rätt i, jag tänkte inte på januari och februari som jag själv var där också.

Du brukar ju själv hänvisa till world bank och liknande, litar du inte på dom nu när det inte passar dig?
Sen står inte turismen för 20% av gdp.

Hej

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om det här, tycker att det kommer lite olika bud, Världsbanken har ju inget intresse av att blåsa upp siffrorna, vi får väl facit om några månader, men jag tycker nog som Norrlandsboy att det låter lite märkligt att Turismen tappar så mycket och även exporten utan att den totala GDP påverkas mer än 8.4%.

Mvh isan lover

Hej

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om det här, tycker att det kommer lite olika bud, Världsbanken har ju inget intresse av att blåsa upp siffrorna, vi får väl facit om några månader, men jag tycker nog som Norrlandsboy att det låter lite märkligt att Turismen tappar så mycket och även exporten utan att den totala GDP påverkas mer än 8.4%.

Mvh isan lover
Som sagt Jan-Feb och halva Mars var fullt öppet för turism.
Exporten har ökat sista månaderna.
Vissa bolag gör tom bra vinst nu.
Ser att resten av Europa har börserna rasat medans Thailand stått och svajjat på 0:an sista 2 dagarna och några bolag har givit riktigt bra kvartalsrapporter och gått upp en del på börsen sista dagarna.
Får se nästa vecka då kommer många av storbolagen med kvartalsrapport.

Sek har tappat -1,6% mot thb idag.

Nok och sek har rasat mot baht sista dagarna.
USD står likt mot baht så är väl kr som rör sig negativt pga lock down i Europa.
Ja bara USD står stabilt tills jag får min utbetalning nästa vecka så är jag nöjd.
Sen efter det får gjärna kr gå upp lite, så jag får bättre växelkurs när transfer av condon skall betalas.

Nu är ju risken att växelkursen blir ännu sämre.
Nu ökar corona lavinartat i Europeiska länder och dem börjar stänga ner igen.
I våras stängde Thailand ner samtidigt som Europa.
Men denna gång om dom håller det under kontroll och inte öppnar upp för mycket så kan dom hålla fabriker igång.
Behöver inte stänga ner alls om dom inte öppnar upp och börjar importera mer smitta.
Dra fördel av det och producera samt exportera sånt som inte Europeiska länder klarar av att producera nu under lockdown.
Gör dom det smart, kan dom vinna på det.
Nya siffror idag visar på att tillbakagången blir mindre än man trott innan, -7,1%.
Får se på utvecklingen under vintern, som utvecklingen är i Europa nu ser det inte ut att bli en fröjdefull jul.

Nu är ju risken att växelkursen blir ännu sämre.
Nu ökar corona lavinartat i Europeiska länder och dem börjar stänga ner igen.
I våras stängde Thailand ner samtidigt som Europa.
Men denna gång om dom håller det under kontroll och inte öppnar upp för mycket så kan dom hålla fabriker igång.
Behöver inte stänga ner alls om dom inte öppnar upp och börjar importera mer smitta.
Dra fördel av det och producera samt exportera sånt som inte Europeiska länder klarar av att producera nu under lockdown.
Gör dom det smart, kan dom vinna på det.
Nya siffror idag visar på att tillbakagången blir mindre än man trott innan, -7,1%.
Får se på utvecklingen under vintern, som utvecklingen är i Europa nu ser det inte ut att bli en fröjdefull jul.
Tur att du inte får Norsk lön längre. ;)

Tillbaka
Topp