Den rekordstarka Bath:en

Under de sista 5 åren har Reinfelts regering enbart haft en plats i historieböckerna. Under denna tid har Stefan L haft tid och möjlighet att göra de förändringar som han har tyckt vara bra för riket. Tyvärr är det inte tillräckligt enligt mig och många andra. Han har också haft möjlighet att höja de skatter, som du är missnöjd över. Det har han avstått från eftersom han känt till att inkomstskatterna är av mindre betydelse sakligt sett i jämförelse med moms, bensinskatt och andra konsumtionsskatter. Stefan går nu vidare och tar bort den högsta marginalskatten i vetskap om att den nästan är självfinansierande efter något år. Liberalerna har varit en inspirationskälla för detta. De lyckades inte inspirera Reinfelt tillräckligt.

Det finns minst två perspektiv på det här. Det ena är vad som är bra för riket. Det andra är hur Stefan L ska hålla alla sossar på gott humör samtidigt som han försöker kryssa fram mellan alla spretiga krav som finns i januariuppgörelsen. Alla klagomål på tidigare skattesänkningar visar att Stefan L har en svår nästan omöjlig uppgift. Han vågar nog inte gå ut med budskapet: Tänk framåt, tänk positivt!! Riket står ju inför många problem, som vi i TS har berört.

Hej

Visst går det att backa många av dom beslut som Reinfeldts regering tog, men här fick jag intrycket av att inlägget mer var inne på vem som låg bakom dom försämringar som räknades upp och inte vem som skulle rätta till dom.

Mvh isan lover

Hej

Visst går det att backa många av dom beslut som Reinfeldts regering tog, men här fick jag intrycket av att inlägget mer var inne vem som låg bakom dom försämringar som räknades upp och inte vem som skulle rätta till dom.

Mvh isan lover
Jag kanske uttryckte mig oklart men det viktiga som var under förstått är att se till att det går bra för riket. Därför är det viktigt att släppa det gamla till stor del och blicka framåt. Ungefär som att köra bil. Titta i backspegeln men fokus på att blicka framåt.

Hej

Det är oftast samma sak, själv tycker jag inte synd om rika människor som betalar skatt, har själv tillhört kategorin som har tjänat bra och betalat statlig skatt större delen av yrkeslivet, såg aldrig detta som något problem, i min värld är det helt naturligt att vi som tjänar bra betalar mer i skatt än fattiga, sjuka och arbetslösa.

Nu för tiden verksr det för många människor vara viktigare att själv kunna köpa sig bil nummer tre, en större båt, en husbil, ännu dyrare hus och sommarstugor än att vara med och hjälpa dom som har det svårt att ha mat på bordet, kläder på kroppen och tak över huvudet.

Den egoism och likgiltighet som numera råder får mig nästan att må illa, jag känner inte igen mig i Sverige längre, förr var en stor majoritet för en progressiv skatteskala och ansåg det självklart att dela med sig, men den tiden är förbi, nu är det egoism och skit i andra som gäller.

Anser man att rika ska betala mer än fattiga i skatt, att alla ska ha rätt till ett drägligt liv, att barnen ska slippa växa upp i fattigdom, att alla ska ha rätt till en bra utbildning och att delar man frivilligt med sig till andra så räknas man numera som kommunist.

Mvh isan lover
Ja du, egoismen, tog väl sin början i slutet av 80, för att senare accelerera i full fart, tills att nu nå oanade höjder.
Ser det som att det är en av den största faran av att utveckla Sverige till en välfärdsstat, där alla får bra skola, sjukvård äldre vård samt trygghet på äldre dar.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kanske uttryckte mig oklart men det viktiga som var under förstått är att se till att det går bra för riket. Därför är det viktigt att släppa det gamla till stor del och blicka framåt. Ungefär som att köra bil. Titta i backspegeln men fokus på att blicka framåt.

Hej

Många av dom beslut som togs under Reinfeldts tid har ändrats efter det att S kom till makten, t.ex så höjdes A-kassan, den s.k bortre parantesen som skulle tvinga långtidssjuka att börja arbeta togs bort, pensionerna har höjts för dom som har lägst pension, fler polisskolor har startats och 10 000 fler ska anställas, antalet vårdplatser har ökats o.s.v, så mycket positivt sker.

Mvh isan lover

Du menar skattesänkningar för de som redan betalar mest i skatt?

Tänk om alla hobbykommunister i Sverige la lika mycket energi på att göra någon form av hederligt arbete som det läggs på att grina när folk som arbetar får behålla ett par kronor av lönen. Då hade vi nog haft full finansiering av det mesta vi behöver i landet...
hobbykommunister :thumbsup: :thumbsup: :):clap_tranparent:

Hej

Det är oftast samma sak, själv tycker jag inte synd om rika människor som betalar skatt, har själv tillhört kategorin som har tjänat bra och betalat statlig skatt större delen av yrkeslivet, såg aldrig detta som något problem, i min värld är det helt naturligt att vi som tjänar bra betalar mer i skatt än fattiga, sjuka och arbetslösa.

Nu för tiden verksr det för många människor vara viktigare att själv kunna köpa sig bil nummer tre, en större båt, en husbil, ännu dyrare hus och sommarstugor än att vara med och hjälpa dom som har det svårt att ha mat på bordet, kläder på kroppen och tak över huvudet.

Den egoism och likgiltighet som numera råder får mig nästan att må illa, jag känner inte igen mig i Sverige längre, förr var en stor majoritet för en progressiv skatteskala och ansåg det självklart att dela med sig, men den tiden är förbi, nu är det egoism och skit i andra som gäller.

Anser man att rika ska betala mer än fattiga i skatt, att alla ska ha rätt till ett drägligt liv, att barnen ska slippa växa upp i fattigdom, att alla ska ha rätt till en bra utbildning och att delar man frivilligt med sig till andra så räknas man numera som kommunist.

Mvh isan lover
Problemet är inte att landet har för många rika utan för många fattiga t ex fattigpensionärer som får problem att betala medicin och glasögon.

Jag anser att du alltför mycket hänger upp dig på inkomstskatter och ser den som den enda viktiga parametern i välfärden och dess finansiering.

Att du inte känner igen dig i Sverige är du tyvärr inte ensam om. En viss Åkesson har upprepade gånger sagt detta. Det går dock inte att backa tillbaka till 1970-talet då Sverige var ett homogent land. Nu har vi en annan situation och den måste hanteras av dina kompisar i regeringen. Du förefaller inte ha en överdrivet stor tro på att de kommer att lyckas. Jag håller med dig. Den nuvarande makt konstruktionen är inte bra.

Många människor förstår heller inte de samband som du beskriver. De tycker att de betalar skatt och ändå finns det för få poliser och för många mord och för stora brister i samhället. Du har dock en roligare situation än alla trångbodda som bor i Rinkeby, Hammarkullen etc.

Hej

Många av dom beslut som togs under Reinfeldts tid har ändrats efter det att S kom till makten, t.ex så höjdes A-kassan, den s.k bortre parantesen som skulle tvinga långtidssjuka att börja arbeta togs bort, pensionerna har höjts för dom som har lägst pension, fler polisskolor har startats och 10 000 fler ska anställas, antalet vårdplatser har ökats o.s.v, så mycket positivt sker.

Mvh isan lover
Det går att lyfta fram saker som förändrats till det bättre eller sämre. Takten för förbättringar behöver öka p g a problemen i samhället. Stefan L har haft 5 år på sig. Vi har olika uppfattningar om hans förmåga att göra tillräckligt. Jag är missnöjd.

Ja du har ju själv påpekat flera gånger om Thailändska hushållens skuldsättning, så borde väl gälla samma för dom Svenska, 5:te mest skuldsatta hushållen i världen var det väl han sa, tänk den dagen det går upp till +3/+4% ränta.

Hej

Man behöver nog inte vara Einstein för att räkna ut att det är betydligt svårare att vara skuldsatt om man har en inkomst på 300 baht som dagen och kanske bara jobb delar av året som är vanligt i Thailand jämfört med en vanlig Svensk dagslön på 3000-4000 baht.

Mvh isan lover

Problemet är inte att landet har för många rika utan för många fattiga t ex fattigpensionärer som får problem att betala medicin och glasögon.

Jag anser att du alltför mycket hänger upp dig på inkomstskatter och ser den som den enda viktiga parametern i välfärden och dess finansiering.

Att du inte känner igen dig i Sverige är du tyvärr inte ensam om. En viss Åkesson har upprepade gånger sagt detta. Det går dock inte att backa tillbaka till 1970-talet då Sverige var ett homogent land. Nu har vi en annan situation och den måste hanteras av dina kompisar i regeringen. Du förefaller inte ha en överdrivet stor tro på att de kommer att lyckas. Jag håller med dig. Den nuvarande makt konstruktionen är inte bra.

Många människor förstår heller inte de samband som du beskriver. De tycker att de betalar skatt och ändå finns det för få poliser och för många mord och för stora brister i samhället. Du har dock en roligare situation än alla trångbodda som bor i Rinkeby, Hammarkullen etc.
Hej

Mvh isan lover
Den här tråden handlade om den starka Bahten, det har väl inget med Svensk inrikespolitik att göra, om det lega i den svaga kronan så kanske men vad har det med stark baht att göra?

Hej

Själv ser jag ett klart och tydligt samband mellan skatt och välfärd, det är därför jag ser sänkta skatter som ett direkt hot mot välfärden.

Enligt mig uppstår det stora problem för välfärden med sänkta skatter, men jag håller med om att det finns fler faktorer som påverkar välfärden t.ex migration, ökad levnadsålder och fler pensionärer.

Mvh isan lover

Hej

Man behöver nog inte vara Einstein för att räkna ut att det är betydligt svårare att vara skuldsatt om man har en inkomst på 300 baht som dagen och kanske bara jobb delar av året som är vanligt i Thailand jämfört med en vanlig Svensk dagslön på 3000-4000 baht.

Mvh isan lover
Så om en Thai med 20.000 baht i månaden har lånat 1.000.000 baht, så är det samma som en Svensk som har 20.000 i månaden och har lånat 1.000.000 sek.

Förutom dina anställda så är det få heltidsanställda Thai som har 300 baht om dagen, det var ett tag sen dom lönerna gällde fast ni upprätthåller dom på eran farm.
Dom får heller inget lån på bank med den lönen.
I Thailand kan man sänka räntan med om det skulle krisa sig.
Det blir lite svårare för Sverige att göra då dom redan ligger på minusränta.

Som jag skrivit innan min svåger från Isaan (verkar vara viktigt för dig att man skriver det) outbildad hade ut 14.500 baht i ingångslön på familymart det är då med inkluderad övertid och 6 dagar i veckan.

Och att du inte är nån Einstein har jag misstänkt ett tag.

Men att Thailändare precis som Svenskar är överbelånade råder det ingen tvekan om.
Säkert ligger Thailand också på topp 5 ihop med Sverige.
Båda länderna kan krascha rejält pga det.

Så om en Thai med 20.000 baht i månaden har lånat 1.000.000 baht, så är det samma som en Svensk som har 20.000 i månaden och har lånat 1.000.000 sek.

Förutom dina anställda så är det få heltidsanställda Thai som har 300 baht om dagen, det var ett tag sen dom lönerna gällde fast ni upprätthåller dom på eran farm.

Som jag skrivit innan min svåger från Isaan (verkar vara viktigt för dig att man skriver det) outbildad hade ut 14.500 baht i ingångslön på familymart det är då med inkluderad övertid och 6 dagar i veckan.

Det är riktigt bra betalt må jag säga , Dottern samt hennes man har vardera 12000 thbt/månad utan övertid , Laem Chabang som fabriksarbetare , avsynare elekronisk utrustning , tillex DVD spelare mm , De lever ju bra på 24k samt lite övertid , men som du säger , några banklån , icke sa nicke

Det är riktigt bra betalt må jag säga , Dottern samt hennes man har vardera 12000 thbt/månad utan övertid , Laem Chabang som fabriksarbetare , avsynare elekronisk utrustning , tillex DVD spelare mm , De lever ju bra på 24k samt lite övertid , men som du säger , några banklån , icke sa nicke
Utan övertid ja, men dom får kanske OT med som du inte känner till.
Den lönen jag skrev var med OT.
Så dom har kanske 30k ihop.
Tror dom skall haft en fastanställning på 3 år för banklån.

Hej

Du har helt rätt i att det inte är alla som tjänar 300 baht om dagen, många är ju säsongsarbetare och har då bara lön delar av året, att din svåger har 14 500 baht i lön hjälper nog inte dessa nämnvärt.

Mvh isan lover

Hej

Du har helt rätt i att det inte är alla som tjänar 300 baht om dagen, många är ju säsongsarbetare och har då bara lön delar av året, att din svåger har 14 500 baht i lön hjälper nog inte dessa nämnvärt.

Mvh isan lover
Ja väljer man att säsongsarbeta så är det deras val och inte ett dugg synd om dom, finns gott om jobb i Thailand tom. så man behöver importera arbetskraft.
Jag känner många säsongsarbetare och inte ett dugg synd om dom, dom vill leva så.
Och nåt lån får dom inte.

Hej

Själv ser jag ett klart och tydligt samband mellan skatt och välfärd, det är därför jag ser sänkta skatter som ett direkt hot mot välfärden.

Enligt mig uppstår det stora problem för välfärden med sänkta skatter, men jag håller med om att det finns fler faktorer som påverkar välfärden t.ex migration, ökad levnadsålder och fler pensionärer.

Mvh isan lover
Alla vill ha bättre sjuk vård, äldre vård skola samt mera POLISER, men igen VILL BETALA

Hej

Mvh isan lover
PanPan har nog rätt i att vi alltför mycket har avlägsnat oss från frågan om den starka thailändska valutan. En diskussion om hur skatter mm påverkar den svaga kronan bör föras någon annanstans.

En avslutande synpunkt är därför att jag anser att du alltför mycket hänger upp dig på inkomstskatten och bortser från konsumtionsskatter. Dessa påverkar både människor och kronan mycket. En sak som jag tycker är viktig är frågan om momssatser. Varför ska det vara billigare att gå på krogen än köpa t ex möbler? En intressant tanke är att återinföra sockerskatten och i stället sänka bensinskatten.

Tillbaka
Topp