Den rekordstarka Bath:en

 
Hej

Här var det växelkursen jag tänkte på och inget annat, för övrigt är väl dessa bönder fattiga ännu.

Mvh isan lover
Beror på vad man anser fattig?
Jag anser att som fattig har man inte mat för dagen, inget tak över huvudet, dricker smutsigt lervatten, har inga kläder.

Ser inte bönderna i Thailand som fattiga.
 
Beror på vad man anser fattig?
Jag anser att som fattig har man inte mat för dagen, inget tak över huvudet, dricker smutsigt lervatten, har inga kläder.

Ser inte bönderna i Thailand som fattiga.

Hej

Den beskrivningen passar nog ganska bra på många ännu, mat för dagen är ju något som miljontals människor strävar med, tak över huvudet har väl dom flesta men för många gäller fortfarande väldigt enkla ”hus” som väl mest är just ett tak som skydd mot regn och sol, sen är det ju många som inte har något boende alls utan sover hos släktingar och vänner, många unga verkar numera ha svårt att få råd att skaffa sig sitt första egna boende, orent vatten är det också många som får hålla tillgodo med, att borra kostar ju pengar.

Mvh isan lover
 
Hej

Den beskrivningen passar nog ganska bra på många ännu, mat för dagen är ju något som miljontals människor strävar med, tak över huvudet har väl dom flesta men för många gäller fortfarande väldigt enkla ”hus” som väl mest är just ett tak som skydd mot regn och sol, sen är det ju många som inte har något boende alls utan sover hos släktingar och vänner, många unga verkar numera ha svårt att få råd att skaffa sig sitt första egna boende numera, orent vatten är det också många som får hålla tillgodo med, att borra kostar ju pengar.

Mvh isan lover
Jag kommer ihåg att vi fick betala 12,500 tb när de borrade hos oss, hittade väldigt lite vatten första gången de borrade och sen fick vi olja, nä vatten så vist kan det kosta en hel del pengar.
 
jag skrev fel årtal var 2019 ,när borrade du?
2012.
Men var ju mellan 2 bergskedjor, va gott om vatten där, dom borrade för hand.
Första gubben ville ha 5000 baht men dom tyckte det var för dyrt så en Thaipolare ringde några kompisar han visste hade borr för att borra hål.
Så dom kom i en tuktuk pickup, borra ett hål sen drack vi oss fulla ;)
I frugans by har frugan berättat att dom får betala runt 15.000 baht för mycket svårare att hitta vatten där.
Där har jag inte vart med och borrat, så bara vad hon sagt folk får betala.

Där i Lomsak mellan bergskedjorna va det så gott om vatten så många hade sprinkelsystem ute på fälten.
 
2012.
Men var ju mellan 2 bergskedjor, va gott om vatten där, dom borrade för hand.
Första gubben ville ha 5000 baht men dom tyckte det var för dyrt så en Thaipolare ringde några kompisar han visste hade borr för att borra hål.
Så dom kom i en tuktuk pickup, borra ett hål sen drack vi oss fulla ;)
I frugans by har frugan berättat att dom får betala runt 15.000 baht för mycket svårare att hitta vatten där.
Där har jag inte vart med och borrat, så bara vad hon sagt folk får betala.

Där i Lomsak mellan bergskedjorna va det så gott om vatten så många hade sprinkelsystem ute på fälten.

Hej

Det där med sprinklersystemen i det området kommer jag ihåg, i mitt första äktenskap kom jag ju först till Lom Sak med buss ifrån Bangkok, sedan bar det av med nästa buss resten av vägen över bergen till Choen Daen, på den sträckan var det gott om konstbevattning redan på sent 80-tal, minns att jag reagerade på detta eftersom det var ovanligt planera platser i området, Väldigt fint där i bergen.

Mvh isan lover
 
@JanneMan61 verkar som Thailand försökt få ner bahten genom att köpa utländsk valuta som du föreslog men verkar ju inte problemfritt och en av anledningarna att dom kan komma på USA valutamanipuleringslista och svårt för dom att fortsätta med om jag förstår artikeln rätt?
Som sagt dom försöker men är nog inte så lätt som alla tror.

Thailand’s foreign-exchange reserves jumped to a record, a sign of the central bank’s struggle to restrain a surging baht.

The reserves climbed to $222.5 billion in the week through Oct. 25, a Bank of Thailand statement showed Friday. That puts them at the highest level going back to 1992, according to data compiled by Bloomberg.

 
@JanneMan61 verkar som Thailand försökt få ner bahten genom att köpa utländsk valuta som du föreslog men verkar ju inte problemfritt och en av anledningarna att dom kan komma på USA valutamanipuleringslista och svårt för dom att fortsätta med om jag förstår artikeln rätt?
Som sagt dom försöker men är nog inte så lätt som alla tror.

Thailand’s foreign-exchange reserves jumped to a record, a sign of the central bank’s struggle to restrain a surging baht.

The reserves climbed to $222.5 billion in the week through Oct. 25, a Bank of Thailand statement showed Friday. That puts them at the highest level going back to 1992, according to data compiled by Bloomberg.

Jag läste artikeln (tack för den). Krasst uttryckt kan man tolka den så här. Ifall Thailand köper vapen från USA istället från Kina så minskar risken att komma upp på bevakningslistan och samtidigt bör ju baht:en få en liten, liten putt åt det svagare hållet..
 
Det får dom ju inte, majoriteten av folket röstade för utträde, nu stoppar politikerna det.
Lite som med kärnkraften i Sverige?

Fast jag tror att hade det varit val idag så hade folket valt att stanna i Europa, den infon dom fick innan om vad ett EU utträde betyder var otillräckligt och många rösta nog efter påtryckningar utan egentligen tänka efter vad dom röstade på.

Idag kan man nog säga att Britterna är bra insatta i vad det betyder, så ett val idag hade varit mer rättvist.

Jag hoppas nåt sker och att dom stannar kvar i EU.
 
 
 
Tillbaka
Topp