Den rekordstarka Bath:en

 
Visst, en majoritet röstade för utträde men nu finns inte den majoriteten längre. Om de 52% som röstade för ett utträde visste hur utträdesavtalet skulle se ut så skulle givetvis heller inte 52% röstat för utträde;

Hur vet man detta :rolleyes:
Det blir säkert betydligt högre valdeltagande om det blir en omröstning idag.
 
Bästa lösningen hade varit att reformera EU. Grundtanken är bra, men kommunismens grundtanke är ju även den väldigt vacker.
Utan EU blir bara Europa massa små obetydliga länder som inte har nåt att säga till om på den internationella scenen idag.
Världen hade totalstyrts av USA och Asien.
Europa hade blivit en liten nickedocka och Sverige hade totalhavererat, vi lever inte på 80 talet längre.
Bara ta sig från A-B inom Europa med passkontroller, tullar, stopp på fri handel.
Ryssarna hade tagit flera av östländerna igen, USA hade inget kunnat göra och EU länderna har ingen gemensam agenda så där hade inte funnits nåt att sätta emot bara massa splittrade småländer som man skrattar åt.
Reformering som @andrejsdenruskige säger ja splittring nej, det kommer påverka säkerheten och handeln i hela världen negativt tror jag.
Både Ryssland och USA jobbar för att bryta upp EU. Massor av nättroll Betalda av Ryska och USA-intressen sprider antiEU propaganda. Allt i syfte att splittra EU.
 
Hej

Själv ser jag EU som en framgång och stor fördel, främst när det gäller resandet där man nu slipper visa pass och stå i köer vid passkontroller inom EU, sen är det mycket lättare att jobba inom EU än det var förr, man behöver ex.vis inte en tulldeklaration för verktyg och export av reservdelar o.s.v, det är bara att packa och ge sig av samma dag och utföra jobbet, förr kunde bara pappersarbetet innan man kom iväg ta dagar.

Har själv ingen förståelse alls för att andra uppenbarligen saknar alla gränser, pass och till kontroller i europa, enligt mig var det en enorm befrielse den dag alla dessa kontroller upphörde och Europa öppnades upp, själv saknar jag inte alls det system som rådde förr, det gjorde bara resandet besvärligare, tog längre tid och orsakade problem, ta bara om jag behövde reservdelar i ex.vis Italien, dom skickade dessa tillsammans med exportdeklaration o.s.v ifrån Sverige, sen kunde dom fastna i den Italienska tullen i 3-4 dagar innan vi kunde få dom och göra vårt jobb, så ett flygplan kunde bli kvar på marken i 3-4 dagar extra bara p.g.a trögheten innan EU bildades, nu går allt på en dag.

Sen är ju EU i grunden ett fredsprojekt och det har EU ju fungerat alldeles utmärkt som, vem vill ha fler krig?

Mvh isan lover

För min del så visar jag hellre passet vid gränser än att vara med och betala för det överstatliga bidragsfiaskot EU, det enda som jag ser som en fördel är att jag får hålla 80km/h med släp efter bilen då är jag ändå uppväxt med att kunna besöka grannlandet utan att ha ett pass.
[/QUOTE]
skulle inte vara fel med IDregistrering vid gränskontrollen. Skulle räcka med ett godkänt ID vid gränspassage. Det där med passkrav är att överdriva. Det borde gå att lösa smidigare än dagens krav på att lämna tåget vid Öresundsbron. T.ex. ge konduktören befogenhet som gränspolis, och låt honom göra IDregistreringen under färden.
 
Ja dom sa det för 2-3 år sen och såg en graf där NOK slutade följa oljepriset och började följa SEK, var väldigt tydlig graf, oljepriset gick upp och nok gick ner i takt med SEK.
Innan såg man på samma graf att NOK följt oljepriset innan men sen när oljepriset började gå upp igen tog dom var sin väg i en korsning.
Är det någon som vet var oljefonden placerar pengarna. Kan nog vara en delförklaring om merparten placeras utomlands. då hjälper det inte mycket för kronkursen om de säljer dyr olja.
 
Det borde gå att lösa smidigare än dagens krav på att lämna tåget vid Öresundsbron.
Hur är det egentligen med att gå av tåget vid öresundsbron? Jag och frugan åkte över till Köpenhamn i somras och på tillbakavägen stannade tåget på en station för kontroll. Tåget stod still 5-10 minuter men ingen gick på eller av. Ingen kontroll utfördes synligt. När jag tittade upp i kupétaket kunde jag räkna till minst 8 kameror. Jag tänkte mig att de hade någon form av ansiktsidentifikations program. Är det någon som åker över ofta med tåg och vet hur det är?
 
 
För min del så visar jag hellre passet vid gränser än att vara med och betala för det överstatliga bidragsfiaskot EU, det enda som jag ser som en fördel är att jag får hålla 80km/h med släp efter bilen då är jag ändå uppväxt med att kunna besöka grannlandet utan att ha ett pass.
skulle inte vara fel med IDregistrering vid gränskontrollen. Skulle räcka med ett godkänt ID vid gränspassage. Det där med passkrav är att överdriva. Det borde gå att lösa smidigare än dagens krav på att lämna tåget vid Öresundsbron. T.ex. ge konduktören befogenhet som gränspolis, och låt honom göra IDregistreringen under färden.
[/QUOTE]
Och tror du att något sådant skulle befrämja tågvärdarnas redan utsatta situation? Dom stackarna är redan utsatta för dagliga hot och trakasserier, ofta från svenskar som försöker tjuvåka.

Men nu lägger vi ner detta, tråden handlar om valutakurser, inget annat. Fortsätter denna OT blir inläggen raderade.
 
skulle inte vara fel med IDregistrering vid gränskontrollen. Skulle räcka med ett godkänt ID vid gränspassage. Det där med passkrav är att överdriva. Det borde gå att lösa smidigare än dagens krav på att lämna tåget vid Öresundsbron. T.ex. ge konduktören befogenhet som gränspolis, och låt honom göra IDregistreringen under färden.


Hej

Det finns ju även ett annat sätt som väl nästan alla länder utom Sverige använder sig av och det är att kolla dom med utländskt utseende, men det är ju inte tillåtet i Sverige eftersom våra politiker anser detta vara kränkande, för dom flesta vanliga människor ses det nog snarast mer som logiskt än kränkande.

Vad är det för mening att göra id-kontroll på en människa som helt uppenbart är en infödd skandinav, detta kan man ju lätt konstatera både via utseende och genom att växla några ord med denne.

Så arbetar ju polis och Immigration framgångsrikt i Thailand, där kollar man ju inte folk med Thailändskt utseende utan väljer dom som avviker t.ex vita falanger, färgade och folk med indiskt utseende o.s.v, chansen att då hitta någon som vistas olagligt i landet ökar naturligtvis då rejält jämfört med om dom skulle stoppa folk på måfå.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Nippon Steel Steel Processing Company stänger nu tillfälligt ned produktionen och dom anställda permitteras med 75% av lönen, skälet sägs vara minskad försäljning, kanske är detta ytterligare ett resultat av den starka bathen som gör det svårt att exportera.

ECONOMY
Chonburi manufacturers suspend operations, workers laid off

Published November 4, 2019
By The Thaiger
Chonburi manufacturers suspend operations, workers laid off | The Thaiger

PHOTO: Nippon Steel Steel Processing Company storage yard and port facilities

Thailand’s division of the Nippon Steel Steel Processing Company, in Rayong province, says they will suspend operations, temporarily, starting November 9, citing a steady drop in steel sales.
Japan’s local affiliate Nippon Steel, says that, if all its employees work full-time, the company’s output of steel will far exceed customer demand.


Mvh isan lover
 
Imorgon har BoT räntemöte, får vi se om dom hittar på något oväntat som sist, majoriteten verkar inte tro på någon räntesänkning så blir det en så får det större effekt för inget marknaden räknat in.
 
BoT sänkte räntan, ingen reaktion att se på växelkursen och börsen går ner.

 
Hoppas det händer något med kursen snart. De skulle tydligen göra det lättare att föra ut pengar ifall jag förstod tidningsartikel I Bangkok post rätt..
 
 
 
Tillbaka
Topp