Den rekordstarka Bath:en

 
Så länge du bor i den själv minst 180 dagar per år inget man riskerar. Syftet är att motverka spekulation och bostadsmarknaden i DK fungerar betydligt bättre än den svenska både med avseende på ägt som hyrt bestånd i första och andra hand. Vi har en hel del att lära därifrån.

Jag menade inte att den var sämre men att tvingas sälja huset eller hyra ut det om man ska arbeta utomlands ett år eller av annan anledning vara borta ett längre tag känns inte direkt bra. Nu vet jag heller inte hur Danmark hanterar eventuella hyresgäster som vägrar lämna bostaden eller totalförstör den.

Har själv haft en hyresgäst som inte betalade hyran(omständigheter han inte kunde rå för) och bekanta som drabbats av omfattande skadegörelse till stora ekonomiska förluster vid uthyrning.
 
Jag menade inte att den var sämre men att tvingas sälja huset eller hyra ut det om man ska arbeta utomlands ett år eller av annan anledning vara borta ett längre tag känns inte direkt bra. Nu vet jag heller inte hur Danmark hanterar eventuella hyresgäster som vägrar lämna bostaden eller totalförstör den.

Har själv haft en hyresgäst som inte betalade hyran(omständigheter han inte kunde rå för) och bekanta som drabbats av omfattande skadegörelse till stora ekonomiska förluster vid uthyrning.

Här är alla regler sammanfattade:


Det går att köpa lägenheter ”uden bopælspligt” med om man exvis absolut vill ha en bostad utan den regeln, men de är lite dyrare.
 
Här är alla regler sammanfattade:


Det går att köpa lägenheter ”uden bopælspligt” med om man exvis absolut vill ha en bostad utan den regeln, men de är lite dyrare.

Kommunen som skickar hyresgäst om du inte hittar en på egen hand och om du inte hyr ut så tvångsuthyr kommunen bostaden. Men vem som är ansvarig i det läget framgår inte av din länk(eller så missade jag det). Är det då kommunen som har ett absolut ansvar för hyra och skadegörelse eller är det hyresgästen? Vem plockar notan om hyresgästen inte kan eller vill betala?
 
Kommunen som skickar hyresgäst om du inte hittar en på egen hand och om du inte hyr ut så tvångsuthyr kommunen bostaden. Men vem som är ansvarig i det läget framgår inte av din länk(eller så missade jag det). Är det då kommunen som har ett absolut ansvar för hyra och skadegörelse eller är det hyresgästen? Vem plockar notan om hyresgästen inte kan eller vill betala?

Ingen aning, får kolla upp det och återkomma.

Men hela poängen är ju att du själv styr om ngt sådant riskerar inträffa eller ej och du med behov av boende kan välja många olika boendeformer utan att stå i årslånga köer eller betala svart. Om man är så rädd för ett sådant scenario, och respekterar så klart att man kan vara det, är det ju bara att välja ett boende som inte omfattas av bopælspligt eller själv hyra.

I de flesta städer i Sverige är ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i ett vettigt läge en omöjlighet. Eller att hyra ut din bostadsrätt utan att brf börjar gnälla. Det slipper man i DK.
 
Finns en god tanke också med fri hyressättning i nyproduktion.

Problemet som funnits i hela mitt vuxna liv är bostadsbrist pga den reglerade hyresmarknaden. De kommunala bolagen har subventionerat nyproduktionen via kommunalskatten och de äldre lägenheter med låg hyra som betalt högre hyra för att ge till de nya. Tanken är god men problemet är att privata byggherrar inte bygger för att de inte kan få teckning för kostnaden för byggandet.

Jag är övertygad om att fri hyressättning i nyproduktion på sikt kommer att ge fler hyresrätter. Nu säljer kommunala bostadsbolag sina hyresrätter som ombildas till bostadsrätter för att finansiera sitt nybyggande. De får ett betydligt högre pris att sälja hyresrätter för ombildning än att sälja till den reglerade hyresmarknaden. Det känns som den reglerade hyresmarknaden kommit till vägs ände när behoven är oändliga med massinvandringen.

Kolla andrahandsuthyrningen av bostadsrätter och även hyresrätter där marknaden styr, höga hyror pga bristen. Utbud och efterfrågan styr priset och kan man öka utbudet så sjunker priset. Dit är det lång väg för Sverige att vandra men vad är alternativet idag?
Om du tror att det blir större utbud, så lever du i det blå.
Den största orsaken till bristen är tillgången till tomter att bygga på. En annan är stor byråkratisk process för att bygga. Ingen kommunalpamp som vill bli omvald kommer att arbeta för att underskottet av bostäder byggs bort. Om bristen försvinner så kommer det att bli prisras på hus och bostadsrätter. De som drabbas av det här har en högre röstprosent än de som bor i hyresrätter.
gissa vad de som drabbas av prisraset gör nästa val?
 
Så länge du bor i den själv minst 180 dagar per år inget man riskerar. Syftet är att motverka spekulation och bostadsmarknaden i DK fungerar betydligt bättre än den svenska både med avseende på ägt som hyrt bestånd i första och andra hand. Vi har en hel del att lära därifrån.
Och vad gör du när du kommer tillbaka och hyresgästen vägrar flytta ut?
Det blir en byråkratisk process at få ut honom. Dessutom finns det risk att bostaden ser fan ut.
 
Och vad gör du när du kommer tillbaka och hyresgästen vägrar flytta ut?
Det blir en byråkratisk process at få ut honom. Dessutom finns det risk att bostaden ser fan ut.

Men välj ett annat alternativ då.

Stå du i din hyreskö och tro att svenska Sovjet-systemet funkar bättre. ;)
 
Om du tror att det blir större utbud, så lever du i det blå.
Den största orsaken till bristen är tillgången till tomter att bygga på. En annan är stor byråkratisk process för att bygga. Ingen kommunalpamp som vill bli omvald kommer att arbeta för att underskottet av bostäder byggs bort. Om bristen försvinner så kommer det att bli prisras på hus och bostadsrätter. De som drabbas av det här har en högre röstprosent än de som bor i hyresrätter.
gissa vad de som drabbas av prisraset gör nästa val?
Det finns stora olikheter i det svenska samhället. Storstäderna skiljer sig mycket från landet i övrigt. Hyresregleringen har gjort att Stockholms innerstad kan vara billigare än Rinkeby. Kommuner kan ta ut högre kostnader för mark och bygglov för bostadsrätter än hyresrätter. Detta skapar en grund för framtida lönande försäljningar.

Jag tillhör den grupp som tror på friare hyressättning men det är en lång väg att gå för att skapa balans. Jag grundar min uppfattning på erfarenheter från Stockholm och vad jag läst i böcker om ekonomi. Ett politiskt bestämt lågt pris skapar brist.

Det som händer nu är att hyresvärdar köper gamla hus. Renoverar dem och höjer hyran så att folk inte har råd att bo kvar. Detta är också en effekt av hyresregleringen.
 
Vad jag menade var att det är ett risktagande att hyra ut när man är på resa.

Visst, är med på det, men det gäller väl om du hyr ut ditt boende i Sverige med? Eller skulle andrahandsuthyrning på ngt sätt vara förknippat med högre risk i just Danmark?

För notera att den regeln alltså bara gäller om du är borta mer än 180 dagar per år… Undrar hur många som låter sitt boende i Sverige stå utan någon som hyr under tiden om man är i Sverige mindre än halva tiden varje år bara för att man kan?

Och som sagt: Är detta ett problem finns andra alternativ på boendeformer även i DK…
 
Visst, är med på det, men det gäller väl om du hyr ut ditt boende i Sverige med? Eller skulle andrahandsuthyrning på ngt sätt vara förknippat med högre risk i just Danmark?

För notera att den regeln alltså bara gäller om du är borta mer än 180 dagar per år… Undrar hur många som låter sitt boende i Sverige stå utan någon som hyr under tiden om man är i Sverige mindre än halva tiden varje år bara för att man kan?

Och som sagt: Är detta ett problem finns andra alternativ på boendeformer även i DK…
Är det inte ganska svårt att hitta folk som vill hyra lägenhet/villa några månader på vintern medans man är i Thailand och dessutom är reko hyresgäster som tar hand om ens boende väl under tiden ?
 
Är det inte ganska svårt att hitta folk som vill hyra lägenhet/villa några månader på vintern medans man är i Thailand och dessutom är reko hyresgäster som tar hand om ens boende väl under tiden ?

Sannolikt ja.

Men ”några månader” är fler än 6 månader varje år alltså? Låter som en lång vinter i så fall.

Tycker man det är jobbigt att hyra ut och hitta bra hyresgäst så kan man ju stanna max 6 månader varje vinter alternativt skaffa en annan boendeform för att slippa.

Återigen, jag ser inte att reglerna för bopælspligt i DK skulle vara så påfrestande.
 
Mån.

Screenshot_20210621-103902.png
 
 
 
Tillbaka
Topp