Den rekordstarka Bath:en

tiden för när varorna för julhandeln skall skeppas är nära. Gissar att det mesta är betalt innan exporten. Den här handeln betyder nog mera för Thailand än turismen.
Vilka julklappar är det du tänker på som exporteras från Thailand? Som skulle generera mer än Turismen över jul och nyår dessutom.

Till alla som hyllar Tegnells (Sveriges) strategi. Här kommer en färsk studie som publicerats i det ledande vetenskapliga magasinet Nature.
Sverige jämförs med Danmark och Storbritannien.
“UK mortality would have approximately doubled had Swedish policy been adopted, while Swedish mortality would have more than halved had Sweden adopted UK or Danish strategies.”
Den hamnade i fel tråd. Hoppsan. Adm: Lägg den i papperskorgen eller flytta den.

Man behöver inte vara expert på ekonomi för att veta Bath kommer att försvagas ännu mera. Landet är under lockdown och har lånat upp till öronen.
Ja. men jag undrar det inte överskattas beroendet av turismen.
då tror jag att det har större betydelse i vilken grad industrierna stänger.
Med god vilja så går det säkert att ha verksamhet där.
Fast det kan nog bli protester mot de krav som kommer att ställas på arbetarna.

Vilka julklappar är det du tänker på som exporteras från Thailand? Som skulle generera mer än Turismen över jul och nyår dessutom.
Nu är det i och för sig ett tag sedan jag var på IKEA. Men sist jag var där var jag förvånad över hur mycket som var märkt MADE IN THAILAND.
Ett annat ex. på vad som exporteras till Sverige är värmepumpar. Enligt en installatör så är nästan alla han installerar från Thailand. Såg hos honom flera stycken där Nibes etiketter klistrats över ursprungsfabrikens märke.
Vet inte hur det är idag men min gamla dator har många delar som är märkta made in Thailand.
Fast det är klart att några av de stora på mobiltelefoner har minskat sin produktion i Thailand till förmån för Vietnam.
Finns säkert fler ex.

Nu är det i och för sig ett tag sedan jag var på IKEA. Men sist jag var där var jag förvånad över hur mycket som var märkt MADE IN THAILAND.
Ett annat ex. på vad som exporteras till Sverige är värmepumpar. Enligt en installatör så är nästan alla han installerar från Thailand. Såg hos honom flera stycken där Nibes etiketter klistrats över ursprungsfabrikens märke.
Vet inte hur det är idag men min gamla dator har många delar som är märkta made in Thailand.
Fast det är klart att några av de stora på mobiltelefoner har minskat sin produktion i Thailand till förmån för Vietnam.
Finns säkert fler ex.
Thailand har mycket tillverkning som går på export.
I Filippinerna är kläder som shorts, tröjor och skor som dominerar marknader och affärer.
Väldigt ofta med en logga från ett känt varumärke.

Många internationella tillverkare av optik, minnen och hårddiskar lade sin tillverkning i Thailand tidigare men det kan ha ändrats.

Men hur japanska Canon gör med vinsterna på exporten från Thailand påverkar knappast kurser på THB

I Filippinerna är kläder som shorts, tröjor och skor som dominerar marknader och affärer.

Många internationella tillverkare av optik, minnen och hårddiskar lade sin tillverkning i Thailand tidigare men det kan ha ändrats.

Men hur japanska Canon gör med vinsterna på exporten från Thailand påverkar knappast kurser på THB
Min tjej jobbade tidigare här på Nidec som tillverkar kretsar till kameror och mobiler. Nidec har många fabriker i Thailand.

De levererar kretsar till Canon och alla andra kameratillverkare i asien och mobiler som tar foton.

Min tjej jobbade tidigare här på Nidec som tillverkar kretsar till kameror och mobiler. Nidec har många fabriker i Thailand.

De levererar kretsar till Canon och alla andra kameratillverkare i asien och mobiler som tar foton.
Frågan är hur det ser ut om några år?

Många kunder av kretsar har börjat med egen tillverkning för att bli oberoende i en minst sagt rörig värld inom elektronik.

Samsung och kinesiska tillverkare av mobiler gör det just nu.

Men sammantaget så har exporten troligen större betydelse än utländska turister som kommer på enmånadstrippar.

Många kunder av kretsar har börjat med egen tillverkning för att bli oberoende i en minst sagt rörig värld inom elektronik.

Ja de tillverkarna började för några år sedan flytta sin produktion närmare slutkunden. en utveckling som ökat med pendemiröran. Det började redan innan Trump blev president och hans käftande ökade på den här utvecklingen. nu börjar det bli verklig fart på byggande av småfabriker för regionala kunder. Ett ex. den största Taiwanesiska leverantören av kretsar bygger en fabrik i Texas.
Det här med att ha stora fabriker i länder med låga löner är nog något på utgående.

Jag tror inte Thailand är de som drabbas.

Håll isär Kina och Thailand!

Ja. men jag undrar det inte överskattas beroendet av turismen.
då tror jag att det har större betydelse i vilken grad industrierna stänger.
Med god vilja så går det säkert att ha verksamhet där.
Fast det kan nog bli protester mot de krav som kommer att ställas på arbetarna.
Asien traditionellt är en halvfabrikat tillverkare för hela världen bla Thailand. Men anledningen är inte att Sverige eller ett annat land inte kan tillverka det utan det är priset som är avgörande. Thailand med stark Bath har målat sig i ett hörn vem vill köpa samma komponent från Thailand när Vietnam säljer det 40% billigare? Med starka valutor kommer Asian att tappa sin roll som leverantör.
Jag har varit länge i svensk industri och märker nu att visa saker kostar lika mycket eller billigare att tillverka i Sverige än Kina, bla plastdetaljer.
Tack vare robotiseringen är Sverige snart lika mycket produktiv som Asien.

Asien traditionellt är en halvfabrikat tillverkare för hela världen bla Thailand. Men anledningen är inte att Sverige eller ett annat land inte kan tillverka det utan det är priset som är avgörande. Thailand med stark Bath har målat sig i ett hörn vem vill köpa samma komponent från Thailand när Vietnam säljer det 40% billigare? Med starka valutor kommer Asian att tappa sin roll som leverantör.
Jag har varit länge i svensk industri och märker nu att visa saker kostar lika mycket eller billigare att tillverka i Sverige än Kina, bla plastdetaljer.
Tack vare robotiseringen är Sverige snart lika mycket produktiv som Asien.
Ja en robot kostar sannolikt lika mycket oavsett var den står. Sedan har leveranssäkerheten en viss betydelse. En båt som får haveri kan nog innebära någon veckas stopp för en fabrik.

Jag tror inte Thailand är de som drabbas.

Håll isär Kina och Thailand!
Varför skulle inte Thailand drabbas.

Mycket tillverkning av både komponenter och färdiga produkter har flyttat till bl.a Vietnam.
Orsaker är billigare och stabilitet.
Annan tillverkning flyttas närmare marknaden.

Många gånger är det fördelaktigt att anlägga en helt ny fabrik för tillverkning än att uppgradera en gammal med nya maskiner mm.
Många komponenter inom mobiltelefoni är gamla inom några år.

Men sammantaget så har exporten troligen större betydelse än utländska turister som kommer på enmånadstrippar.

Absolut är exporten mycket viktig men läste någonstans att importen för tillfället är högre än exporten. Nettominus alltså.
Om jag inte minns helt tokigt uppskattades turisminkomsten till runt 20% av BNP innan C19 slog till med många miljoner som sysselsattes där.
Nu har det även stängts ner fabriker som har mycket covid, infrastrukturprojekt står stilla, båda dessa slår i sin tur på transportsektorn.
Det ser inget vidare ut för Thailand framöver.

/ SatanG

Varför skulle inte Thailand drabbas.

Mycket tillverkning av både komponenter och färdiga produkter har flyttat till bl.a Vietnam.
Orsaker är billigare och stabilitet.
Annan tillverkning flyttas närmare marknaden.

Många gånger är det fördelaktigt att anlägga en helt ny fabrik för tillverkning än att uppgradera en gammal med nya maskiner mm.
Många komponenter inom mobiltelefoni är gamla inom några år.
När det gäller Kina så gäller det kommunistregeringens makt över allt. Politiska åsikter spelar in.

För Thailands del är väl det militärens del av styret. Det är både en fördel och nackdel. Stabilitet är det viktiga, inga översvämmade fabriker när någon enskild minister har fått en ide. 555

Tillbaka
Topp