Den rekordstarka Bath:en

Här är ett(1)års diagram av Thaikurs...

Screenshot_20220711-151544.png

Det ser mörkt ut till återhämtning och starkare Svensk krona..

Höjd ränta starkare baht.
Med tanke på att bahten har gått till rekordlåg ser det inte ljust ut för fattiga svenskar att resa nu då den står ännu lägre.
Skall man räkna om i kronor vad saker kostar så är det väl väldigt dyrt för svenskar att åka utanför gränsen nu.
Det ante mig

För 11 år sen var jag 3dje styrman, hade mycket högre bahtlön än jag har idag som överstyrman.
Kronvärdet rasar internationellt med tanke på att baht samtidigt är rekordlåg.

Svagaste kronan på över 20 år

Den svenska kronan har inte varit så lågt värderad mot den amerikanska dollarn som den är nu, sedan 2001-2002, skriver SVT.

För över 20 år sedan kostade en dollar under långa perioder mellan 10 och 11 kronor, vilket dollarkursen har legat på nu den senaste tiden.

En viktig orsak till kronans låga värde är att Riksbanken under lång tid har satt en mycket låg ränta.

– Man har haft en väldigt låg ränta, under lång tid minusränta, och man har sagt att man vill ha en svag valuta för att skapa inflation. Det här har minskat aptiten från omvärlden att köpa svenska kronor, säger Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB till SVT.

Svagaste kronan på över 20 år

Den svenska kronan har inte varit så lågt värderad mot den amerikanska dollarn som den är nu, sedan 2001-2002, skriver SVT.

För över 20 år sedan kostade en dollar under långa perioder mellan 10 och 11 kronor, vilket dollarkursen har legat på nu den senaste tiden.

En viktig orsak till kronans låga värde är att Riksbanken under lång tid har satt en mycket låg ränta.

– Man har haft en väldigt låg ränta, under lång tid minusränta, och man har sagt att man vill ha en svag valuta för att skapa inflation. Det här har minskat aptiten från omvärlden att köpa svenska kronor, säger Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB till SVT.
Hur har det gått för de länder som har haft ännu lägre minusränta?

Du är inte intresserad men anger att Sveriges minusränta är en viktig orsak.
Jag skrev inte artikeln jag klistrade in vad en senior ekonom på seb hade sagt till svt.
Jag har vare sig sagt bu eller bä om anledningen.
Och sek intresserar ju mig, länder som jag inte har nåt valutaförhållande till är ointressant.

Jag skrev inte artikeln jag klistrade in vad en senior ekonom på seb hade sagt till svt.
Jag har vare sig sagt bu eller bä om anledningen.
Och sek intresserar ju mig, länder som jag inte har nåt valutaförhållande till är ointressant.
Du har rätt att SEK har försvagas mot USD.
Men även dina viktiga valutor har gått samma väg helt utan svensk inblandning.

IMG_20220717_212031.jpg
IMG_20220717_211223.jpg
IMG_20220717_210936.jpg

Såg någonstans att riksbanken säljer 12 miljarder kronor i månaden för att bygga på valutareserven.
Det ger ju knappast förtroende för kronan heller.

/ SatanG
Vad säljer dom, valuta, statsobligationer, ränteobligationer, bostadsobligationer?

Riksbanken har möjlighet till bra affärer också på en svängig marknad.
Köpa och sälja är business.

Tillbaka
Topp