Den rekordstarka Bath:en

Screenshot_20230102-033825.png

Baht beräknas stärkas ytterliggare under 2023, blir bara dyrare och dyrare för oss med inkomst i utländsk valuta att åka till Thailand medans det för Thai med inkomst i Thailändsk valuta blir billigare att resa utomlands.

I dag har jag handlat medicin på Fascino och testade ned att betala med mitt debetkort från SCB. Det gick alldeles utmärkt men som vanligt behövde jag inte slå in eller lämna ifrån mig min kod utan det räckte med min namnteckning på en slip eller vad det nu kallas. Leg frågades det som vanligt inte efter. Känns ju sisådär om man skulle bli av med kortet av nån anledning. Det kan ju hinna handlas mycket på kortet av en oärlig person innan man upptäcker vad som hänt och spärrat det.
Men det är väl samma i Sverige när du blippar, jag var där i 5 dagar för 3 veckor sen, blippa på allt jag köpte, ingen kod, id eller ens signatur efterfrågades vid blipp.
Själv kör jag med bangkokbank kreditkort då är kortet inte kopplat direkt till kontot, får sms vid varje köp, så skulle något köp göras så ser jag det direkt på sms och var köpet har gjorts.
Känns säkrare än debit card som är kopplat direkt till ditt konto.

Senast ändrad:
Men det är väl samma i Sverige när du blippar, jag var där i 5 dagar för 3 veckor sen, blippa på allt jag köpte, ingen kod, id eller ens signatur efterfrågades vid blipp.
Själv kör jag med bangkokbank kreditkort då är kortet inte kopplat direkt till kontot, får sms vid varje köp, så skulle något köp göras så ser jag det direkt på sms och var köpet har gjorts.
Att du inte behövde slå in en kod eller behöva göra något annat har med banken som utfärdade kortet att göra. De avgör hur ofta det ska ske. Jag får tex slå in kod efter 3-5 blippande i Sverige med mitt komplett-kort.

Kan du blippa i Sverige om du köper en tvättmaskin eller kyl/frys ? Jag har handlat det här i Thailand utan vare sig kod eller legitimation. Maxgränsen för blipp är väl 400 SEK har jag för mig.

Nya kort har ingen plägling så att korten går inte att dra en slip och signera.

Ett elektroniskt chip med kortuppgifter

IMG_20230104_095405.jpg

Även en kod som avläses utan att kortet behöver stoppas in i en läsare.
Bara hålla kortet mot en sensor.
Blippa.

IMG_20230104_095531.jpg

IMG_20230104_101042.jpg

Senast ändrad:
Wise

Någon som råkat ut för något liknande? Jag har aldrig varit med om att en överföring från går så sakta med Wise.

Är i och för sig snik varianten, men de brukar vara på dagen eller nästa dag.

IMG_20230104_125446.jpg

Wise

Någon som råkat ut för något liknande? Jag har aldrig varit med om att en överföring från går så sakta med Wise.

IMG_20230104_125446.jpg
Jo någon gång har det hänt men allt gick bra till slut utan att jag behövde göra något.

Wise

IMG_20230104_125446.jpg
Nu har de ändrat status och det går inte att stoppa uppdraget.

Screenshot_2023-01-04-17-11-29-870-edit_com.transferwise.android.jpg

Tillbaka
Topp