Den rekordstarka Bath:en

Hej

Knappast om det är frugan som bedriver verksamheten och många Svenskar som stannar hela eller delar av året i Thailand har ju en partner.

Mvh isan lover
Då är man i gråzonen vill jag påstå, oftast funkar det , men finns tyvärr exempel där Thai har angett farangen ex farangen hjälper till på risfälten. Ett typiskt Thaijobb som även är spikat för Thai

Då är man i gråzonen vill jag påstå, oftast funkar det , men finns tyvärr exempel där Thai har angett farangen ex farangen hjälper till på risfälten. Ett typiskt Thaijobb som även är spikat för Thai
Just jordbruksarbete som är en omöjlighet för Farang att få arbetstillstånd för bör man noga akta sig för.

Just jordbruksarbete som är en omöjlighet för Farang att få arbetstillstånd för bör man noga akta sig för.
Fins massor av faranger som hjälper till på risfälten, ingen åker tid.
Har själv lagt åt massor med klinker , å det her kommit byggkillar o tittat ืnär vi lagt på svenskt vis. Inga problem.
Två st falanger har byggt sina egna hus, inga problem .
fiskarn är väl som vanligt hypokondriker

Har själv lagt åt massor med klinker , å det her kommit byggkillar o tittat ืnär vi lagt på svenskt vis. Inga problem.

Jag tror du har missat att förslaget var att att man skulle arbeta för att skaffa inkomster som bekostar vistelsen i Thailand.

Ingen Farang får arbetstillstånd för att arbeta på risfälten.

Hur kan det vara en gråzon?

Nu handlade det väl om att ens thailändska partner startar upp en verksamhet och anställer thailändsk arbetskraft för att sköta verksamheten.
Det är väl ingen som påstått att farangen ska arbeta på något risfält?

Snurrhumla som vanligt , förstår inte vad som skrevs :laugh2: Jag skrev,

"Då är man i gråzonen vill jag påstå, oftast funkar det"

D
u får inte ens hjälpa familjen som oavlönad om man skall hårdra detta med vad lagen säger om arbete utan workpermit. Och ja då anser jag att man är i en gråszon där man kan klara sig som familjemedlem men även likaså få problem med immigrationen om någon Thai anser att du tar Thailändares jobb , och vem är sjuk Boa ?? Hypokondriker =inbillningssjuk

Snurrhumla som vanligt , förstår inte vad som skrevs :laugh2: Jag skrev,

Då är man i gråzonen vill jag påstå, oftast funkar det, men du får inte ens hjälpa familjen som oavlönad om man skall hårdra detta med vad lagen säger om arbete utan workpermit. Och ja då anser jag att man är i en gråszon där man kan klara sig som familjemedlem men även likaså få problem med immigrationen om någon Thai anser att du tar Thailändares jobb , och vem är sjuk Boa ?? Hypokondriker =inbillningssjuk

Om du är gift och har ett hus i Thailand så vem fan bryr sig om du ex klipper gräset på din gräsmatta?

BTT

Om du är gift och har ett hus i Thailand så vem fan bryr sig om du ex klipper gräset på din gräsmatta?

BTT
Säkert ingen som gör, men nu var det en annan diskussion om du missat det , det var IL som ansåg man tillsammmans med sin familj kunde driva en affärsrörelse utan risk för problem med immigrationen, tror fler har svårt med läsförståelsen här. Klippa gräset, tvätta fönster mm det är nog ungefär där immigrationen anser att gränsen går, fråga immigratioen själv vetja, sen vet du

Senast ändrad:
Hej

Självklart är det så och mig veterligen har ingen ännu på 37 år kunnat visa upp en enda falang som har blivit anmäld, bötfälld eller utvisad för att ha jobbat på familjens eller släktens farm.

Känner personligen inte heller till någon som har blivit anmäld, bötfälld eller utvisad för att ha utfört arbete på familjens eller släktens hus.

Mvh isan lover

Säkert ingen som gör, men nu var det en annan diskussion om du missat det , det var IL som ansåg man tillsammmans med sin familj kunde driva en affärsrörelse utan risk för problem med immigrationen, tror fler har svårt med läsförståelsen här. Klippa gräset, tvätta fönster mm det är nog ungefär där immigrationen anser att gränsen går, fråga immigratioen själv vetja, sen vet du
Hej

Jag nämnde överhuvudtaget inget om immigration eller risker i mina inlägg, det är något du själv har lagt till, det enda jag skrev var att om man skaffar sig inkomster i baht i Thailand behöver man inte bry sig om kronkursen och det kan ju vara bra när kronan är så lågt värderad som nu.

Mvh isan lover

Fixa hemma kräver knappast arbetstillstånd, är ingen inkomstbringande anställning.
Men om du utför arbete som ger inkomst så skall du ha wp.
Är ju inte som om jag behöver wp för att städa hemma.

Vem är det som har påstått att farang får arbetstillstånd för att arbeta på risfälten?
Ja om du hade läst ovan i tråden så handlar det om hur Faranger skall tjäna pengar, Baht, och de gör de enligt ovan så här;

"falanger som bedriver jordbruk i någon form, så möjligheter till inkomster finns."

Jag kan inte se att arbeta i jordbruk skulle ge arbetstillstånd.

Sen var det nån som tyckte att man kan jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd. DET ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR. Kan leda till livslång deportering.

Ja om du hade läst ovan i tråden så handlar det om hur Faranger skall tjäna pengar, Baht, och de gör de enligt ovan så här;

"falanger som bedriver jordbruk i någon form, så möjligheter till inkomster finns."

Jag kan inte se att arbeta i jordbruk skulle ge arbetstillstånd.

Sen var det nån som tyckte att man kan jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd. DET ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR. Kan leda till livslång deportering.
Nu handlade väl diskussionen om att slippa problemet med växelkursen…för att slippa det problemet föreslog IL att skaffa inkomster i Thailand som täcker vistelsen där.
Och för att slippa problem med arbetstillstånd så skulle ens thailändska partner bedriva verksamheten.

Han tog ju upp några exempel och naturligtvis skulle du hänga upp dig på att det finns falanger som bedriver jordbruk i någon form, så möjligheter till inkomster finns.
Anställer man thailändsk arbetskraft går det väl att bedriva jordbruk utan att själv medverka fysiskt?
Speciellt om ens thailändska partner står för verksamheten.

Och så ännu ett märkligt antagande från din sida.
Var kan du utläsa att någon tycker att man kan jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd?

Screenshot_20230529-043445.png

Nu handlade väl diskussionen om att slippa problemet med växelkursen…för att slippa det problemet föreslog IL att skaffa inkomster i Thailand som täcker vistelsen där.
Och för att slippa problem med arbetstillstånd så skulle ens thailändska partner bedriva verksamheten.

Han tog ju upp några exempel och naturligtvis skulle du hänga upp dig på att det finns falanger som bedriver jordbruk i någon form, så möjligheter till inkomster finns.
Anställer man thailändsk arbetskraft går det väl att bedriva jordbruk utan att själv medverka fysiskt?
Speciellt om ens thailändska partner står för verksamheten.

Var kan du utläsa att någon tycker att man kan jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd?
Hej

Självklart går det att skaffa sig inkomster för en Swe-Thai familj i Thailand och det gör ju faktiskt ganska många falanger också, just med tanke på växekursen så är det väl också lönsammare än någonsin tidigare om man jämför med att leva på Svenska pengar som växlas till baht.

Det finns ju en hyfsat stor expat grupp bestående av falanger ifrån länder som Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, USA, Storbritannien, Australien, Schweiz, Frankrike, Belgien m.fl i Isaan, denna grupp har ett ganska omfattande samarbete med träffar och gemensamma aktiviteter för hela familjerna där årets stora högtider firas tillsammans o.s.v.

Via det här stora kontaktnätet får man en bra bild av hur dessa försörjer sig i Thailand, när det gäller äldre så är det ju nästan uteslutande pensioner eller gamla pengar som gäller, men tar man gruppen 30-60 år med familj i Thailand så är det snarare mer regel än undantag att dessa familjer har olika typer av inkomster i Thailand.

Jag gav i tidigare inlägg exempel på vad en del av dom bedriver för verksamheter i Thailand och citerar in det igen ”bedriver privatundervisning i företagsform och har anställda som undervisar i olika språk, några som importerar och exporterar varor med bas i Thailand, sälja och köpa mark och fastigheter, några som bedriver produktion i Thailand och förstås falanger som bedriver jordbruk” och jag kan lägga till några ytterligare.

I Isaan finns det ju även en Fransman som har fått tillstånd att producera och sälja sprit i Nong Khai, det finns även dom som har någon typ av verkstad med anställda, jobbar som elektriker, jobbar med pooler, driver restauranger och barer. några som bakar bröd hemma och säljer eller t.o.m har ett bageri, några som jobbar via dator och telefon hemma i sin bostad, några som översätter dokument o.s.v så det är väl mer fantasin som sätter gränser för vad man kan göra.

Lägg märke till att jag inte på något vis har tagit upp om alla dessa hsr tillstånd, WP o.s.v eller ej, men är man gift så går det att bedriva många verksamheter utan att falangen står för denna och det behöver inte alls vara olagligt heller, falangen kan stå för kunskapen och frugan ha anställda.

Mvh isan lover

I tråden ovan. Gäller särskilt jordbruk där det är omöjligt att få arbetstillstånd.

Att ingen "känner" någon som blivit utvisad förändrar inte min åsikt om att jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd. DET ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR. Kan leda till livslång deportering.

I tråden ovan. Gäller särskilt jordbruk där det är omöjligt att få arbetstillstånd.

Att ingen "känner" någon som blivit utvisad förändrar inte min åsikt om att jobba svart, dvs utan att betala skatt, och utan arbetstillstånd. DET ÄR INGET JAG REKOMMENDERAR. Kan leda till livslång deportering.
Rekommenderar att inte jobba i ett låglöneyrke på risfält för att finansiera sin semester.

Alldeles för dåligt betalt, sämre än lagstadgad lön och varmt.

Tillbaka
Topp