Den rekordstarka Bath:en

Rekommenderar att inte jobba i ett låglöneyrke på risfält för att finansiera sin semester.

Alldeles för dåligt betalt, sämre än lagstadgad lön och varmt.
Gratis kost och logi på Suan Phlu, Bangkok innan man ihop pengar till en enkelbiljett till Sverige, nåt positivt.

Ah du är alltså en av dem som arbetar svart, dvs inte betalar skatt, och olagligt utan arbetstillstånd.
Nu finns det väl ingen byggnadsarb som betalar skatt, men betalar moms
Har inget arbetstillstånd, känner heller ingen farang som arbetat som jag som har arbetstillstånd, o ingen av de tiotal jag vet om, har ej fått gratis mat o logi.
Men nu arbtar ju vi inte heller på stor byggen, eller kör stora maskiner hos en storbonde, blir väl i stort sett bara en Kubota eller en järnhäst, eller en skära.

Du får byta ditt nic till Hare

Nu finns det väl ingen byggnadsarb som betalar skatt.
Har inget arbetstillstånd, känner heller ingen farang som arbetat som jag som har arbetstillstånd, o ingen av de tiotal jag vet om, har ej fått gratis mat o logi.
Men nu arbtar ju vi inte heller på stor byggen, eller kör stora maskiner hos en storbonde, blir väl i stort sett bara en Kubota eller en järnhäst, eller en skära.

Du får byta ditt nic till Hare
Ja är du stolt för att du arbetar svart, dvs inte betalar skatt, och olagligt utan arbetstillstånd så är det upp till dig.

Jag kallar det omoraliskt, osolidariskt och olagligt.

Du kan välja nick efter det.

Ja är du stolt för att du arbetar svart, dvs inte betalar skatt, och olagligt utan arbetstillstånd så är det upp till dig.

Man betalar inte skatt på låga inkomster. har du inga kunskaper alls hur det fungerar, så tycker jag du skall avsluta nu.
Du kan ju återkomma när du har kunskaper.

Man betalar inte skatt på låga inkomster, har du inte fattat det.
Men arbetar olagligt ja utan arbetstillstånd.

Man betalar inte skatt på låga inkomster. har du inga kunskaper alls hur det fungerar, så tycker jag du skall avsluta nu.
Du kan ju återkomma när du har kunskaper.

Man betalar inte skatt på låga inkomster, har du inte fattat det.
Men arbetar olagligt ja utan arbetstillstånd.
Att Thailand har en progressiv skatteskala som startar på 0% är en sak.

Att din arbetsgivare i ånte registrerar dig som anställd rapporterar din lön och betalar in sociala avgifter något helt annat. Det är att arbetar svart och utan arbetstillstånd. Dessutom omoraliskt, osolidariskt och olagligt.

Skön syn på solidaritet med en fattig befolkning och land. Respekt! Vi ses på barrikaderna!

Hej

Finns det överhuvudtaget någon i en vanlig Thailändsk by på landet som betalar skatt på inkomst ?

Själv är jag ganska säker på att så inte är fallet, man måste tjäna över 150 000 baht per år för att behöva betala skatt i Thailand, dom flesta på landet är dessutom inte fast anställda och har ingen arbetsgivare som rapporterar in några löner överhuvudtaget.

Svartarbete behöver det alltså inte röra sig om alls, mer rörlig arbetskraft typ daglönare utan anställning, kontrakt eller någon typ av avtal, men det är helt lagligt och så försörjer sig säkerligen 40-50% av befolkningen.

Mvh isan lover

Hej

Finns det överhuvudtaget någon i en vanlig Thailändsk by på landet som betalar skatt på inkomst ?

Själv är jag ganska säker på att så inte är fallet, man måste tjäna över 150 000 baht per år för att behöva betala skatt i Thailand, dom flesta på landet är dessutom inte fast anställda och har ingen arbetsgivare som rapporterar in några löner överhuvudtaget.

Svartarbete behöver det alltså inte röra sig om alls, mer rörlig arbetskraft typ daglönare utan anställning, kontrakt eller någon typ av avtal, men det är helt lagligt och så försörjer sig säkerligen 40-50% av befolkningen.

Mvh isan lover

Några är det nog, läkare, rektorer, företagare, statligt anställda etc. Alla är ju inte arbetslösa eller dagarbetare men det är nog inte så många i mindre byar.

/ SatanG

Några är det nog, läkare, rektorer, företagare, statligt anställda etc. Alla är ju inte arbetslösa eller dagarbetare men det är nog inte så många i mindre byar.

/ SatanG
Hej

I en liten by på landet bor ju oftast inte ens lärare, läkare eller någon registrerad företagare, det är helt enkelt inte attraktivt nog så lärarna kommer med egen bil till skolan och åker därifrån när arbetsdagen är över. läkare och sköterskor brukar nog oftast föredra att bo i den stad där deras arbetsplats finns, en liten dammig by på landet vore nog mer eller mindre otänkbart för en välutbildad med en hyfsad inkomst. Men något undantag finns det väl alltid förstås.

Mvh isan lover

Är det ingen som noterat att de Thailändska växlingskontoren inte längre köper Kronor? (Sedlar alltså)
Svenska, Danska och Norska kronor noteras till 0!
Någon som vet förklaringen till detta?

Är det ingen som noterat att de Thailändska växlingskontoren inte längre köper Kronor? (Sedlar alltså)

Danska kronan har ju varit så ett tag p.g.a att bankerna ställer väldigt höga dokumenteringskrav på växlingskontoren när dom ska växla in de danska sedlarna. Detta p.g.a den danska myndigheten gör allt för att hindra penningtvätt

Det är möjligt att samma problem nu drabbat den svenska och norska kronan men gissar bara

Det är väldigt liten efterfrågan på de nordiska kronorna också.
Inte många som köper våra valutor.
Uttag i ATM i Norden är en konkurrent.

Men också aspekter som penningtvätt.

Det är inte så många på forumet som är i Thailand och de som är det jobbar på fälten eller röker brass......

Kanske både och.

Har du gått förbi något växlingskontor?

Jag såg en bild tagen nu där de köpte kronor med för en skamligt dålig kurs.

Superrich verkar inte köpa Sek, men köper Rubel.

Man får väl hoppas att inte beror på kronans bedömda värde.

Screenshot_2023-05-30-08-34-49-891_com.toobaya.mobile.superrichthailand.jpg

Superrich verkar inte köpa Sek, men köper Rubel.

Man får väl hoppas att inte beror på kronans bedömda värde.

Screenshot_2023-05-30-08-34-49-891_com.toobaya.mobile.superrichthailand.jpg

Sedan igår köper dom inte svenska, danska eller norska sedlar. De danska har dessutom satts extremt dålig kurs på sedan några månader tillbaka för att se till att ingen växlade i danska sedlar. Detta beror på ökade dokumentationskrav på var pengarna kommer från när växlingskontoren ska växla in dom hos bankerna och kopplas till regler mot penningtvätt i Danmark. Troligen samma regler (gemensamma EU-regler) som nu ligger bakom att dom stoppat ta emot alla tre sedeltyperna.

Sedan igår köper dom inte svenska, danska eller norska sedlar. De danska har dessutom satts extremt dålig kurs på sedan några månader tillbaka för att se till att ingen växlade i danska sedlar. Detta beror på ökade dokumentationskrav på var pengarna kommer från när växlingskontoren ska växla in dom hos bankerna och kopplas till regler mot penningtvätt i Danmark. Troligen samma regler (gemensamma EU-regler) som nu ligger bakom att dom stoppat ta emot alla tre sedeltyperna.
Euro går förfarande bra att växla på Superrich till bra kurs.

Tillbaka
Topp