Den rekordstarka Bath:en

Vi fortsätter med den riktiga äkta valutakursen som gäller här nere i riktiga Thailandet och inte på internet.

Håll i sekinerna..,...
Vad jag kan förstå, och för oss som har bankkonto i Thailand, är det enda vettiga alternativet att föra över pengarna via banken och ta ut dem på bankkontoret i Thailand? Att försöka växla medhavd valuta verkar snudd på vansinne.

Med VX-kurs på 3,29 THB/SEK kanske man kan få 3,15-3,20, eller ... :'(

Vad jag kan förstå, och för oss som har bankkonto i Thailand, är det enda vettiga alternativet att föra över pengarna via banken och ta ut dem på bankkontoret i Thailand? Att försöka växla medhavd valuta verkar snudd på vansinne.

Med VX-kurs på 3,29 THB/SEK kanske man kan få 3,15-3,20, eller ... :'(

Ja det kan väl knappast vara många som drar med sig svenska sedlar till Thailand?

/ SatanG

Kollade för skojs skull att gå och växla 10.000 SEK till Euro på Forex och då fick man just nu 797 EUR

Sedan växla 797 EUR på Suvarnabhumi flygplatsen på Superrich som ligger på bottenplanet och då blev det 30.326 THB

Men bättre då att växla 800 EUR i stora valörer för det ger bäst kurs.

Det var sämre att först växla till USD och sedan till THB

Inte heller lysande men…

Nej jag tar och för över pengar via Wise till mitt konto i Bangkok Bank och använder sedan mitt Bualung (Bangkok Bank) ATM kort till att ta ut THB i Thailand när jag behöver cash.

IMG_6296.png

IMG_6295.png

Kollade för skojs skull att gå och växla 10.000 SEK till Euro på Forex och då fick man just nu 797 EUR

Sedan växla 797 EUR på Suvarnabhumi flygplatsen på Superrich som ligger på bottenplanet och då blev det 30.326 THB

Inte heller lysande men…

Nej jag tar och för över pengar via Wise till mitt konto i Bangkok Bank och använder sedan mitt Bualung (Bangkok Bank) ATM kort till att ta ut THB i Thailand när jag behöver cash.

IMG_6296.png

IMG_6295.png
Gå via forex för kontanter är bland det sämsta man kan göra.

Har man tagit ut EUR i automat i Europa har man fått en bra kurs och de stålarna kan man med icke obetydligt positivt resultat.

Bankomats EUR kurs skall enligt ryktet vara ok.

Men Wise till thaikonto är grejen.

Gå via forex för kontanter är bland det sämsta man kan göra.

Har man tagit ut EUR i automat i Europa har man fått en bra kurs och de stålarna kan man med icke obetydligt positivt resultat.

Bankomats EUR kurs skall enligt ryktet vara ok.

Men Wise till thaikonto är grejen.
Ja bra tips att gå till en bankomat där man kan ta ut Euro istället för ett växlingskontor i Sverige som t.ex. Forex!

Om man ska växla på Suvarnabhumi oavsett så gäller det att inte växla på något av växlingsställena som ligger på de övre planen där de flesta rör sig för de växlingskontoren ger skandalöst dåliga växlingskurser. När man kommit till bottenplanet så finns vägg i vägg med det Gröna Superrich det Oranga Superrich växlingskontoret som brukar ge samma växlingkurs. Det finns även fler växlingskontor på bottenplanet som ger mucket bättre kurser än de på övre planen men av döma av köerna ibland för att växla så är Superrich de som är bäst.

Vet inte om man kan växla direkt från SEK till EUR i bankomat? Men annars om man har mycket SEK så kan man ju först sätta in dessa i någon av bankomaterna som det går att sätta in pengar på och sedan därefter ta ut EUR på en bankomat som har den möjligheten. På SEB går det maximalt att sätta in 20.000 SEK per månad om man önskar att tömma madrassen lite granna ;)

Vet inte om man kan växla direkt från SEK till EUR i bankomat? Men annars om man har mycket SEK så kan man ju först sätta in dessa i någon av bankomaterna som det går att sätta in pengar på och sedan därefter ta ut EUR på en bankomat som har den möjligheten. På SEB går det maximalt att sätta in 20.000 SEK per månad om man önskar att tömma madrassen lite granna ;)
Du sätter in SEK först till ditt konto och tar sedan ut EUR.

Ta ut med ett Mastercard eller Visa i Thailand ger nog bättre kurs.
Valutaväxling brukar ligga kring 1,5 till 1,65% med svenska kort plus avgifter.

När du tar ut EUR i Bankomat förlorar du nog mer, kanske +2% och lika mycket en gång till vid nästa växlig.

Du sätter in SEK först till ditt konto och tar sedan ut EUR.

Ta ut med ett Mastercard eller Visa i Thailand ger nog bättre kurs.
Valutaväxling brukar ligga kring 1,5 till 1,65% med svenska kort plus avgifter.

När du tar ut EUR i Bankomat förlorar du nog mer, kanske +2% och lika mycket en gång till vid nästa växlig.
Man använder INTE kort som tar %.

Så man "förlorar" ingenting.

EU har bestämt att bankerna inte för sko sig inte heller telefonbolaget.

Man använder INTE kort som tar %.

Så man "förlorar" ingenting.

EU har bestämt att bankerna inte för sko sig inte heller telefonbolaget.
Att ta ut Baht med ett kreditkort i en ATM automat i Thailand blir ännu dyrare än att ta ut Baht med ett svenskt Debit bankkort vanligtvis. Men det senare inte heller bra för avgifterna i både avgifter i Thailand samt banken i Sverige samt ofta rätt kass växlingskurs dessutom. Men vid köp av flygresa så ingår ofta en försäkring när man köper med ett kreditkort som vara värt något.. .Vid bedrägerier som att man t.ex. har handlat något eller ätit i utlandet för x summa och det visar sig att det blir xxxx mycket mera så har man bättre odds att få pengar tillbaka om man använt ett kreditkort än debitkort. En del samlar också poäng med att använda kreditkort och använder också sedan detta men är själv dålig på detta.

i fillipiinerna?? eller thailand??
Bankomat finns i Sverige.
Valutakurser är internationellt samma.
Frågan var tidigare att ta med euro-sedlar istället svenska sedlar för att växla kontanter i Thailand.

Inte alla som vill använda kort och ATM.

Euro fungerar bra i hela världen men dollar fungerar bäst överallt.

Inte heller lysande men…

IMG_6296.png

IMG_6295.png

Men sen tillkommer väl växlingsavgiten på forex med, eller är den inräknad i den slutliga summan?

BTT

Men sen tillkommer väl växlingsavgiten på forex med, eller är den inräknad i den slutliga summan?

BTT
Jag har inte kollat om det blev någon ytterligare kostnad att växla på t.ex. Forex Kronor till Euro? Men vi kom fram till att det är mera kostnadseffektivt att ta ut Euro på en Bankomat i Sverige och helst att man får ut 100 Euro sedlar eftersom större valörer ger bättre växelkurs när man sedan växlar i Thailand på t.ex. Superrich som dock ger allra bäst kurs inne i Bangkok. Skillnaden mot att växla på Superrich på Suvarnabhumi är dock inte stor.

Men bättre är ju att föra över pengar via t.ex. Wise (eller likvärdigt billigt alternativ) till ett bankkonto i Thailand och sedan om man behöver ta ut Baht i cash ta ut detta via en ATM i Thailand.

Dom thailändska bankerna skiter fullständigt i vad EU har bestämt angående avgifter.
Det är häpnadsväckande vad dåligt påläst du är, och ditt inlägg handlar typ bara om EUR.....

Fortsätt du att rekommendera kort som har 1.5-1.65% valutapåslag.

Jag rekommenderar de som har noll (0) %. Överallt!

Northmill.com exempelvis....

Bankomat finns i Sverige.
Valutakurser är internationellt samma.
Frågan var tidigare att ta med euro-sedlar istället svenska sedlar för att växla kontanter i Thailand.

Inte alla som vill använda kort och ATM.

Euro fungerar bra i hela världen men dollar fungerar bäst överallt.
och du åker till thailand å tar ut i atm där??

Tillbaka
Topp