Denguefeber

Sjukdomar drabbar alla förr eller senare men trafiken i Thailand kan förbättras om man som du inte kör full och utan hjälm för att visa att man är en jämlike med ursprungsbefolkningen.
Nja nu hjälper nog inte detta men alla bidrag är naturligtvis välkomna. Dengue är däremot en sjukdom som ger åtminstone mig rysningar, nuförtiden måste man ha spray även på dagen eftersom tigermyggan är dagaktiv också.

Det finns ett Qdenga som är godkänt i Sverige.
Vaccinet ger ett fullgott skydd efter två doser med tre månaders mellanrum.. Skyddet räcker åtminstone i 5 år.

Normalpris 1700kr per dos.
Hjälper kanske inte thailändare så mycket. Det vaccin dom tog fram här verkar ha varit ganska dåligt

Joro, expertis finns och en del av Er från länge sedan vet ju att jag låg 6 månader på Bangkok Hospital i Pattis runt 2008, hade det en gång med bara feber, men sedan....andra gången så....ojojojo.

Under denna period pendlade jag mellan liv och död, framför allt när värsta stöten sätter in efter några dagar, ja just när man börjar må bättre.
Opps och så blödde jag ut...överallt, munnen, näsan...ja ni fattar andra ändan, även ur huden på vissa ställen och öronen. Plus invärtes blödningar.

Slemhinnor blir sköra som spindelväv och jag själv, Tja jag gjorde min första och enda bekantskap med morfin under denna period så jag jollrade mig igenom de hela hyfsat ok även om paniken satte in ibland när blodtrycket passerade ....everything

Vaxin finns men även jag som kanske inte skulle överleva en smäll till undviker dessa.
Jo det finns 4 olika typer av Dengue virus och var och en behöver egentligen ett eget vaxin, men på toppen av detta så förändrars ju visus hela tiden. Så nej att ta vaxin för detta är inte min rekomendation då skyddet knappast är värt den lilla risk vaxin alltid är.

Märk väl jag tog gladeligen Covid vaxinet både en, två och tre gånger här i Thailand.
Riktigt otäck denna beskrivning av sjukdomsförloppet, tur att du klarade dig verkar det som.
Det sägs att man inte kan få samma typ fler ggr om man drabbats av ex 1, så kan man inte får denna, men däremot nr 2,3, samt 4 ,
Vet inte om det är en skröna eller om det ligger någon sanning i detta

Riktigt otäck denna beskrivning av sjukdomsförloppet, tur att du klarade dig verkar det som.
Det sägs att man inte kan få samma typ fler ggr om man drabbats av ex 1, så kan man inte får denna, men däremot nr 2,3, samt 4 ,
Vet inte om det är en skröna eller om det ligger någon sanning i detta
Ja det är fyra olika stammar av viruset och man blir immun bara mot den man varit infekterad av.

Qdenga vaccin bygger på levande, försvagade virus.
Vaccinet innehåller alla de fyra olika stammar som finns av dengueviruset.
Men i dagsläget ger man det inte till personer över 60år.

Ja det är fyra olika stammar av viruset och man blir immun bara mot den man varit infekterad av.

Qdenga vaccin bygger på levande, försvagade virus.
Vaccinet innehåller alla de fyra olika stammar som finns av dengueviruset.
Men i dagsläget ger man det inte till personer över 60år.
Det sista är ju oroande. Då måste det vara något riskabelt med vaccinet. Frugan skall åka ner till hösten, skall se om jag kan övertyga henne att hon skall vaccinera sig. Själv måste jag stanna hemma, lillemans skola är viktigast han kan inte vara frånvarande en månad.

Det sista är ju oroande. Då måste det vara något riskabelt med vaccinet. Frugan skall åka ner till hösten, skall se om jag kan övertyga henne att hon skall vaccinera sig. Själv måste jag stanna hemma, lillemans skola är viktigast han kan inte vara frånvarande en månad.
Nja, orsaken är att det saknas vetenskapliga studier på gruppen över 60år.
Därför är det inte godkänd än.

Nja nu hjälper nog inte detta men alla bidrag är naturligtvis välkomna. Dengue är däremot en sjukdom som ger åtminstone mig rysningar, nuförtiden måste man ha spray även på dagen eftersom tigermyggan är dagaktiv också.
Inget bekymmer för dig. Det blir ingen Thailandsresa för dig inom överskådlig framtid. :cool:

Gör inget faktiskt! Det offrar jag gärna för sonens framtid. :cool:
Hej

Ja det håller jag med om, vi har ju varit tvungna att tillfälligt korta ned vår vanliga dryga tre månaders vistelser på vintern just med hänsyn till pojkens studier, nu när det handlar om åk.9 och slutbetyg, men det känns helt rätt att göra den prioriteringen, barnens framtid är klart viktigare.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp