Tigermyggan sprider denguefeber i Thailand

 
E

EV

Gäst
Sista vecka blev det i Thailand registrerat 2380 nya tillfällen av denguefeber mens de i vecka för
583 tillfällen . Nå är det grund till å beskytta sig mot myggstick , spesielt ved soluppgång och
solnedgång .

%3D%3FUTF-8%3FQ%3FDenguefeber%3D5FAedes_mygg%3D5FPasienthj%3DC3%3DA5ndboka%3D2Ejpg%3F%3D-787448.jpg


Dengue fever_plasnje_symptoms-785617.jpg


Helse-denguefeber-symptomer-insidecostaricacom-788877.png
 
Det värsta är att tigermyggan som sprider dengue är aktiv även på dagen. Tur att vaccin snart skall finnas tillgängligt.
 
Sen är ju frågan hur hälsosamt det är med dessa olika myggmedel om man använder dom en längre tid. Det finns säkert en anledning till att många är förbjudna i Sverige.

Men det måste naturligtvis sättas i relation till risken att bli sjuk i sjukdomar som sprids via myggor.
 
Du har en mygg salva i Norge som är like bra : EURAX 10 % myggen gillar inte lukten av den häller .
Den har jag brukat i Thailand i flera år , den får du inte i Sverige

P1040636.jpg
 
Jag titta lite på : www.Denguevirusnet.com" där står det . Måndag 25 jan 2016
Dengue vaksin godkänt för använding i Mexiko -Brasilien - och Filippinarna .
Och denguefall väntas å stiga med uppkomsten av EL- Nino

Dengue-Mosquito-300x199.jpg
 
Jag tror du är for snål till å köpa mygg salva , den kostar hela 8 Baht för stycken .

Men här är en annan som är billig och tiger myggen

12565608_10156378636665214_6032389888978145892_n.jpg

På bilden ser det ut som lime? Men som min fru säger, same same. Men inte för mig då citron och lime skiljer i smak. Vad myggor tycker vet jag inte.

Detta måste jag testa :)
 
På bilden ser det ut som lime? Men som min fru säger, same same. Men inte för mig då citron och lime skiljer i smak. Vad myggor tycker vet jag inte.

Detta måste jag testa :)





Det är lime som du delar och sticker i kryddernelika på svenska , rett mig om jag har fel.
På norska heter den nelikspiker och blev kallad for jul krydder : se foto
Vi stack den i apelsin till jul , for att få en god lukt i huset , det luktar jul , sa dom .
Kryddernelika skal finnas i Thailand , i Asia är den använt till medicin .

syzygium_aromaticum2.jpg


syzygium_aromaticum1.jpg


1739303_884230661683755_710586317_n.jpg


10507954_1503001676671096_78645675_n.jpg


12328150_1531365780211049_776763780_n.jpg
 
Runt uteserveringen på Hardrock Cafe här i Pattaya så odlar dom ett vassliknande gräs.
Frugan slet loss några grästrån sa att det är det här dom gör myggsalvorna av man odlar det gräset för att hålla myggen borta.
Så gned/krossa hon gräset mellan fingrarna och kom en kraftig doft lukta precis som den mygg salvan som jag tycker funkar bäst och EV visade bild på i små förpackning.
Man kan odla det runt huset för att hålla myggen borta sa hon (antagligen därför dom odlat det runt uteserveringen) men jag märkte att doften kom inte fram så kraftigt föränns hon gned sönder grästrån.
 
Runt uteserveringen på Hardrock Cafe här i Pattaya så odlar dom ett vassliknande gräs.
Frugan slet loss några grästrån sa att det är det här dom gör myggsalvorna av man odlar det gräset för att hålla myggen borta.
Så gned/krossa hon gräset mellan fingrarna och kom en kraftig doft lukta precis som den mygg salvan som jag tycker funkar bäst och EV visade bild på i små förpackning.
Man kan odla det runt huset för att hålla myggen borta sa hon (antagligen därför dom odlat det runt uteserveringen) men jag märkte att doften kom inte fram så kraftigt föränns hon gned sönder grästrån.

Inte för att jag är för snål för antimyggmedel, jag har alltid med mig ett par roll on med "MYGGA" hemifrån, jag är för glömsk o_O. Drygt som faan då:oops:. Frugan sköter säkert vattningen av gräset:wai:. Kan du ta ett foto och lägga ut här vid tillfälle? I blomkrukor inomhus, om det funkar så är säkert mycket effektivt. Kanske luktar lik, en del dylika ingredienser har en tendens att göra det. En doft av bittermandel vill jag inte ha inne, cyanid troligtvis, hur luktar det?
 
MYGGA har jag använt en gång, rena skräpet om jag får säga min mening. Jag tyckte mygguslingarna bet ännu mer efter användning av det medlet enligt anvisningarna. Nej då är dom thailändska medlen effektivare men till vilket pris vid långvarig användning?
 
Inte för att jag är för snål för antimyggmedel, jag har alltid med mig ett par roll on med "MYGGA" hemifrån, jag är för glömsk o_O. Drygt som faan då:oops:. Frugan sköter säkert vattningen av gräset:wai:. Kan du ta ett foto och lägga ut här vid tillfälle? I blomkrukor inomhus, om det funkar så är säkert mycket effektivt. Kanske luktar lik, en del dylika ingredienser har en tendens att göra det. En doft av bittermandel vill jag inte ha inne, cyanid troligtvis, hur luktar det?

Luktade rätt fräscht lite som dom salvorna EV har lagt foto på 4 småförpackningar par inlägg upp.
Är jag ju sällan i just det området, sist var det ju för att farsan och dom bodde på hotellet jämter annars har jag inte varit där på några år, men skall se om jag kan ta en sväng förbi någon dag om jag minns och jag har något ärende där nere.
 
Jag tycker MYGGA funkar ganska pressa och känns mer hälsosamt. Thaimedel funkar ju bättre men inte smörjer jag barnen med det.
 
Här är ett mygg medel som är delta meningar om , det är den spiralen som ryker i någon timmar.
Mina grannar i Bangsaen har tro på den , varje gång vi har fest använder dom spiralen , och i kväll
skal vi ha en liten knytis med god mat och dryck , så spiralen kommer fram .

P1040692.jpg
 
Här är ett mygg medel som är delta meningar om , det är den spiralen som ryker i någon timmar.
Mina grannar i Bangsaen har tro på den , varje gång vi har fest använder dom spiralen , och i kväll
skal vi ha en liten knytis med god mat och dryck , så spiralen kommer fram .

P1040692.jpg

Frugans mamma brukar elda dessa inomhus. Jag tror inte det är så hälsosamt utan bör användas utomhus.
 
Inte för att jag är för snål för antimyggmedel, jag har alltid med mig ett par roll on med "MYGGA" hemifrån, jag är för glömsk o_O. Drygt som faan då:oops:. Frugan sköter säkert vattningen av gräset:wai:. Kan du ta ett foto och lägga ut här vid tillfälle? I blomkrukor inomhus, om det funkar så är säkert mycket effektivt. Kanske luktar lik, en del dylika ingredienser har en tendens att göra det. En doft av bittermandel vill jag inte ha inne, cyanid troligtvis, hur luktar det?
Det är citrongräs, eng Lemongrass som används i myggkrämer och myggsprayer.

Har ganska mycket lemongras i trädgården ,bifogar foto.
För odling krävs mycket sol, mycket vatten, och väldrenerat.

Brukar lägga blad klippta i småbitar i en hink vatten över natten.
Silar därefter vattnet som vi använder som spray mot mygg och andra små insekter i trädgården.
Har fräsch citrusdoft.
Finns även lemongrass olja att köpa.

IMG_2944 Lemongras.jpg
 
Själv brukar jag gnugga några blad i händerna några minuter.
Masserar därefter ansiktet, armar, ben , fötter, nacken.
Blir väldigt sällan myggbiten, trots att jag nästan alltid bara har shorts när jag jobbar i trädgården.
 
 
 
Tillbaka
Topp