Tigermyggan sprider denguefeber i Thailand

 
Själv brukar jag gnugga några blad i händerna några minuter.
Masserar därefter ansiktet, armar, ben , fötter, nacken.
Blir väldigt sällan myggbiten, trots att jag nästan alltid bara har shorts när jag jobbar i trädgården.
Det låter som riktigt bra tips, väldigt mycket hälsosammare än sprayer och krämer.
 

Ja jag hörde om det på radion idag. I Colombia var dom små illbattingarna väldigt vanliga. Vi har vid tidigare besök i Thailand inte tagit så hårt på detta med myggen men denna gång kommer jag nog skydda mig själv och familjen bättre. T.ex. så har jag sagt till frugan att jag vill ha myggnät över sängen i huset uppe i hembyn. Sonen brukar, precis som jag, få en hel del myggbett.

Nästa problem för mig och grabben är att vi lätt får eksem av myggmedel. Blir liksom att välja mellan pest och kolera. Antingen kliar eksemen eller så kliar myggbetten. I Sverige väljer jag myggbetten men i Thailand får jag tänka ut någon bättre lösning. Lime med nejlikor var ju ett förslag som jag skall testa. Lemon grass som @Bossej beskrev är något som också skall testas.

Frugan är så benig :) så henne verkar myggen strunta i. Knubbisar som mig och grabben verkar dom älska. När vi sitter utomhus på kvällarna i Sverige så brukar mina vänner uppskatta att jag är med för då slipper dom myggen. Jag är som en magnet. Hur kan det vara så?
 
Ja jag hörde om det på radion idag. I Colombia var dom små illbattingarna väldigt vanliga. Vi har vid tidigare besök i Thailand inte tagit så hårt på detta med myggen men denna gång kommer jag nog skydda mig själv och familjen bättre. T.ex. så har jag sagt till frugan att jag vill ha myggnät över sängen i huset uppe i hembyn. Sonen brukar, precis som jag, få en hel del myggbett.

Nästa problem för mig och grabben är att vi lätt får eksem av myggmedel. Blir liksom att välja mellan pest och kolera. Antingen kliar eksemen eller så kliar myggbetten. I Sverige väljer jag myggbetten men i Thailand får jag tänka ut någon bättre lösning. Lime med nejlikor var ju ett förslag som jag skall testa. Lemon grass som @Bossej beskrev är något som också skall testas.

Frugan är så benig :) så henne verkar myggen strunta i. Knubbisar som mig och grabben verkar dom älska. När vi sitter utomhus på kvällarna i Sverige så brukar mina vänner uppskatta att jag är med för då slipper dom myggen. Jag är som en magnet. Hur kan det vara så?
Själv tror jag inte att dom faktiska Dengue fallen har ökat så dramatiskt sista månaden, har alltid funnits ett mörkertal då den allvarliga varianten är ovanligast.
Men nu dog ju en av Thailands superstjärnor i dagarna av det och har ju blivit rena folkstormen, att denna folkets hjälte fick dö så ung. Folk nästan vallfärdar väl till Buriram för hans begravning och tidningarna finner inga ord om vilken vardagshjälte han var, sjukt vad detta landet behöver en matyr.
Vilket som det är på tapeten överallt så folk har blivit mer medvetna och tar prover vid feber och därav ökningen tror jag.
Inte pga. ökat antal smittade utan av ökat antal som uppsöker läkare.
 
Köpte en myggfångarlampa med ultraviolett ljus förra sommarn som jag tog med till Thailand.
Fångade inte en enda Thailändsk mygga med den så jag gav bort den till en skrotsamlare.

Det är även lätt och få infektioner i myggbett som man kliar för mycket på fick en kompis erfara förra sommarn.
Dagtid har vi inga mygg pga havsbrisen men vid skymningen så tänds spiralen och jag tycker de har effekt.
Thaimyggan är feg och siktar sig på fötterna förutom de farliga som sticker överallt.

Myggservetter inte så frekvent använda men tar en ibland, myggspray lite mer, myggmedel är billigt i Thailand.
Vad de innehåller vet man ju inte så det blir bara vid behov.
Sitter på altanen varje kväll och det blir lite mygg.
 
Senast ändrad:
Det värsta är att det nästan alltid finns behov av myggmedel i Thailand. Dom elaka små bestarna är en nackdel med att bo där men fördelarna överväger.
 
Det är citrongräs, eng Lemongrass som används i myggkrämer och myggsprayer.

Har ganska mycket lemongras i trädgården ,bifogar foto.
För odling krävs mycket sol, mycket vatten, och väldrenerat.

Brukar lägga blad klippta i småbitar i en hink vatten över natten.
Silar därefter vattnet som vi använder som spray mot mygg och andra små insekter i trädgården.
Har fräsch citrusdoft.
Finns även lemongrass olja att köpa.

IMG_2944 Lemongras.jpg
Måste prova:thumbsup:
 
 
 
Tillbaka
Topp