Drönare för passagerartrafik i Kina

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Här kan man se Thailands f.d PM Yingluck i en av Kinas nya drönare som nu testas för personlig taxiservice och för att transportera lättare gods t.ex blod, organ och liknande, räckvidden är 30-50 km och den kan flyga i 25 minuter, den väger 340 Kg.

Yingluck rides passenger drone in China
National
Nov 08. 2019
Photo from facebook page: Nattapan Krungthep Krungthep Thanjai

Photo from facebook page: Nattapan Krungthep Krungthep Thanjai

By THE NATION


A picture of former prime minister Yingluck Shinawatra has been circulating on social media showing her sitting in a two-seater drone at Guangzhou in China.

The drone is an EHang model and has been designed by its manufacturer, Beijing Yi-Hang Creation Science & Technology, to serve as the first commercial taxi drone.

Recently approved by China’s local aviation authority, the drone is now being tested for product delivery, personal taxi service, as well as use to transport light-weight medical equipment, blood and human organs for medical emergencies.

According the specification, the drone weighs 340 kg and can fly for 25 minutes at a maximum speed 160 km. per hour, and is able to cover a distance of 30-50 kilometers depending on loads.


Mvh isan lover
 
Jag betalar biljetten om du åker en sväng med den IL...

Hej

Aldrig i livet jag sätter mig i en sådan och flyger iväg, men det är en spännande utveckling.

Det lär väl ramla ned en del under utprovning och uppstart av taxiverksamheten, men det finns ju gott om Kineser som tur är. :)

Mvh isan lover
 
Hej

Möjligt att det skulle kunna vara så, men det pågår ju liknande projekt i flera länder och det mesta talar väl för att vi får se drönare utföra alla möjliga uppgifter i framtiden.

Mvh isan lover
I Norge har Volvo till nästa år satt leveransen av förarlösa lastbilar och dumpers till stenbrott.
Lastbilarna skall just nu inte gå på allmän väg, men det är ett första steg mot förarlöst på väg.
 
I Norge har Volvo till nästa år satt leveransen av förarlösa lastbilar och dumpers till stenbrott.
Lastbilarna skall just nu inte gå på allmän väg, men det är ett första steg mot förarlöst på väg.
Och även "lilla" Scania gör nåt liknande. Och förarlösa lastbilarna skall köras av förare som sitter på ett data kontor typ!
 
Innebär för ditt jobb i förlängningen?
Det kommer nog inte påverka mitt jobb alls.
Jag kör inte ens båt, har inte gjort på över 1 år.
Tror inte det kommer påverka handelsflottan långt långt in i framtiden isåfall.
Det dom testar på är väl små färjor mellan öar.
Vi är 27 man ombord 3 stycken kör båt, är mycket mer än båtkörning som behöver en mänsklig hand ombord.
Så jag hinner nog gå i pension innan den verkligheten påverkar mig.
 
Det kommer nog inte påverka mitt jobb alls.
Jag kör inte ens båt, har inte gjort på över 1 år.
Tror inte det kommer påverka handelsflottan långt långt in i framtiden isåfall.
Det dom testar på är väl små färjor mellan öar.
Vi är 27 man ombord 3 stycken kör båt, är mycket mer än båtkörning som behöver en mänsklig hand ombord.
Så jag hinner nog gå i pension innan den verkligheten påverkar mig.
Sen har väl båtar kunnat köra själva länge, många som har autotrack, men en utbildad styrman skall ställa in allt på plats och kunna ta över om nåt sker.
En styrman idag står ju inte vid rodret precis ;)

Men kommer nog en dag då obemannade båtar sänds över världshaven och en lots typ går ombord när dom närmar sig land.
Kanske nästa generations fartyg.
Så när nybyggena skrotas om 20 år pensionerar jag mig och låter ro otarna ta över ;)

Undrar bara hur alla konsumenter skall få lön i framtiden om inga arbetar och tjänar pengar?
 
I Norge har Volvo till nästa år satt leveransen av förarlösa lastbilar och dumpers till stenbrott.
Lastbilarna skall just nu inte gå på allmän väg, men det är ett första steg mot förarlöst på väg.
Tur att man bara har några år kvar till pension. men många kommer nog att få skola om sig till trafikledare och fjärrförare. Det kommer nog att behövas någon form av medborgarlön för att fabrikerna skall få avsättning för sina produkter. Alternativt kommer många fabriker att få slå igen och bara de som gör lyxprodukter att överleva. Bäddat för social oro.
 
Sen har väl båtar kunnat köra själva länge, många som har autotrack, men en utbildad styrman skall ställa in allt på plats och kunna ta över om nåt sker.
En styrman idag står ju inte vid rodret precis ;)

Men kommer nog en dag då obemannade båtar sänds över världshaven och en lots typ går ombord när dom närmar sig land.
Kanske nästa generations fartyg.
Så när nybyggena skrotas om 20 år pensionerar jag mig och låter ro otarna ta över ;)

Undrar bara hur alla konsumenter skall få lön i framtiden om inga arbetar och tjänar pengar?
Då blir det en depression av typ 30talet.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
32
Visningar
3 K
Anonym
A
J
Svar
6
Visningar
2 K
janneungern
J
J
Svar
11
Visningar
3 K
A
Svar
3
Visningar
927
L
 
Tillbaka
Topp