Rätt och fel Dubbel prissättning - Farangpriser

Hej

Thailands Turistminister uppmanar Hotell att upphöra med dubbel prissättning i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Thailands Turistminister uppmanar Hotell att upphöra med dubbel prissättning i Thailand.

Mvh isan lover

Men till vilken nytta då? Samma pris för alla men thai får rabatt. Så blev ju lösningen på baht bussarna i Pattis.

Men till vilken nytta då? Samma pris för alla men thai får rabatt. Så blev ju lösningen på baht bussarna i Pattis.

Hej

Ser inte heller det här som en lösning, mer som ett bra initiativ av turistministern, men någon större framgång tror jag inte på, systemet med falangpriser är djupt rotat och frodas i nationalismen.

Mvh isan lover

Om jag var företagare så skulle jag bara tolerera mängndrabatt. alla andra rabatter minskar min vinst. Ex. en kund som kommer ofta tjänar jag mer på än en som bara kommer en gång.
att har nationalitet och hudfärg som kriterier för rabatt är ingen fördel för firman.

En differentierad prislista är ju lämpligt när skillnaden i köpkraft är väldigt stor.

Visst kan man debattera lika pris för lika vara. Men i Thailand där köpkraften varierar mycket mellan turist och normala thai skulle det resonemanget leda till följande.

Antingen tar man ett så lågt pris att alla kan köpa alternativt tar man ett så högt pris att bara de köpstarka kan köpa.

Är man då säljare är ju inget av dessa sätt optimalt, därav dubbel prissättning.

Ur ett rättviseperspektiv förstår jag resonemanget om lika pris för alla. Samtidigt ur den säljandes perspektiv förstår jag att man vill sälja så mycket det går till så många går med så stor vinst som möjligt.

Lätt att dra paralleller till skattesystemet. Tjänar du mycket betalar du mycket. Men i sann såsseanda gäller inte det resonemanget när man själv blir drabbad, utan då är det fel. Men när man säljer svart på bryggan ja, då skall 08:an betala mer.

Suck!

/ SatanG

Hej

Thailands turistmyndighet TAT ska ta bort den s.k dubbla prissättningen (falang priserna) för expats, detta skulle innebära att expats ska få betala samma pris som Thailändare vid besök på ex.vis National Parker och kända turistmål.

För att urskilja expats ifrån turister ska dessa utrustas med ett speciellt id-kort som ska ge dessa samma priser som Thailändarna, detta i ett försök att främja den inhemska turismen nu när inga turister släpps in.

Tycker att det är bra att man vill göra något åt dubbel prissättning, men TAT borde nog ha övervägt att slopa dubbel prissättning även för turister, jag tror att dom som inte får tillgång till dessa kort kommer att bli ännu mer upprörda när landsmän släpps in billigare än dom själva.

Samtidigt är det ju roligt att myndigheterna vill vill ge oss som inte vistas i Thailand som turister en förmån, men många av dessa expats slipper nog redan nu betala dubbel prissättning (falang priser), det räcker ju ofta att tala Thai alternativt Lao och visa ett körkort.

Men det är väl ändå ett steg åt rätt håll.

Mvh isan lover

Hej

Thailands turistmyndighet TAT ska ta bort den s.k dubbla prissättningen (falang priserna) för expats, detta skulle innebära att expats ska få betala samma pris som Thailändare vid besök på ex.vis National Parker och kända turistmål.

För att urskilja expats ifrån turister ska dessa utrustas med ett speciellt id-kort som ska ge dessa samma priser som Thailändarna, detta i ett försök att främja den inhemska turismen nu när inga turister släpps in.

Tycker att det är bra att man vill göra något åt dubbel prissättning, men TAT borde nog ha övervägt att slopa dubbel prissättning även för turister, jag tror att dom som inte får tillgång till dessa kort kommer att bli ännu mer upprörda när landsmän släpps in billigare än dom själva.

Samtidigt är det ju roligt att myndigheterna vill vill ge oss som inte vistas i Thailand som turister en förmån, men många av dessa expats slipper nog redan nu betala dubbel prissättning (falang priser), det räcker ju ofta att tala Thai alternativt Lao och visa ett körkort.

Men det är väl ändå ett steg åt rätt håll.

Mvh isan lover

Något tafatt försök och låter nästan desperat. Ja det går nog tungt för turismen i Thailand just nu.

Något tafatt försök och låter nästan desperat. Ja det går nog tungt för turismen i Thailand just nu.

Hej

Tanken att ge expats lite förmåner jämfört med turister känns ju positiv, men samtidigt som du säger kanske lite desperat och frågan är hur turisterna kommer att reagera eftersom TAT verkar tycka att det är ok att fortsätta med s.k falangpriser för dessa.

Mvh isan lover

Hej

Tanken att ge expats lite förmåner jämfört med turister känns ju positiv, men samtidigt som du säger kanske lite desperat och frågan är hur turisterna kommer att reagera eftersom TAT verkar tycka att det är ok att fortsätta med s.k falangpriser för dessa.

Mvh isan lover
Tror inte vanliga turister har en susning om detta.
Är bara snåla falanger med thaifru som gnäller över prissättningen ;)

Tror inte vanliga turister har en susning om detta.
Är bara snåla falanger med thaifru som gnäller över prissättningen ;)

Hej

Det lär nog sprida sig ganska snabbt om vissa utlänningar går in för en bråkdel av priset mot vad övriga får betala.

Sånt brukar inte folk gilla.

Själv ser jag detta som ett steg åt rätt håll och hoppas att det är första steget mot att avskaffa dubbel prissättning helt för alla.

Mvh isan lover

En fråga här till er som är så emot dubbel prissättning.
Tycker ni det är ok att höginkomsttagare skall betala högre skatt?

Intressant frågeställning, vad svaret från IL blir vet vi ju redan, det har han lärt sig på partikonventet.

Men kanske skulle vi betala allt i proportion till inkomst? Så borgarbrackare som du, PanPan och MoralMoral får betala 100kr för en liter mjölk medans parasiter som jag, Andrejdenruskige och nam falang bara betalar 10kr för exakt samma liter mjölk.

Intressant resonemang om der skulle gå genom allt, då skulle det bli absolut rättvisa. Ingen skulle ha varken mer eller mindre och allt skulle kosta exakt samma i förhållande till inkomst.

Bra så, då bör du inte som gottställtare gnälla att du får betala mer än en fattig thai.
För visst förespråkar du, att tjänar du mer skall du bidra med mer...

Hej

Själv gör jag inte den kopplingen, att betala skatt efter bärkraft tycker jag är helt ok, men att ha olika priser på inträden, varor och tjänster p.g.a hudfärg, medborgarskap och härkomst är jag helt emot.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp