Rätt och fel Dubbel prissättning - Farangpriser

Det at noen betaler "turistpriser" andre steder i verden er absolutt ingen unnskyldning.
Jag anser att dubbelprissättning skall finnas på nationalparker, museum etc.
Det är deras land, dom skall ha gratis tillträde till sina statliga parker och kulturella inrättningar.
Turister skall betala avgift för slitage och underhåll, det är ingen allmän rättighet att som utlänning få del av allt som Thai.
Det är deras land och jag anser Sverige borde ta efter, all kulturell verksamhet, museum, parker etc skall vara gratis för Svenskar i Sverige då dom betalar för underhållet genom skatt.
Icke skattebetalande turister skall betala avgift för att få besöka dessa.
50kr avgift per person för utländsk turist för besök på Svensk Ö och pengarna skall gå till underhåll av ön, hade vart perfekt.

Däremot är jag emot dubbel prissättning på privata inrättningar och sponsrar inte dom så långt som möjligt.

Jeg har bodd helt og delvis i Thailand i 20 år og jeg elsker dette landet og da spesielt Isaan og Maha Sarakham. Men jeg blir trist og skammer meg over at dem møter turister med et 2-pris system. Og det er ikke sånn jeg har oppfattet thaiene generelt. For dem er vanligvis meget gjestfrie og deler ofte med seg av det dem har selv når dem kanskje av oss "rike" utlendinger blir sett på som fattige.

Det är deras land, dom skall ha gratis tillträde till sina statliga parker och inrätt ingar.
Turister skall betala avgift för slitage och underhåll, det är ingen allmän rättighet att som utlänning få del av allt som Thai.
Det är deras land och jag anser Sverige borde ta efter, all kulturell verksamhet, museum, parker etc skall vara gratis för Svenskar som betalar för underhållet genom skatt.
50kr avgift per person för utländsk turist för besök på Svensk Ö och pengarna skall gå till underhåll av ön, hade vart perfekt.

Däremot är jag emot dubbel prissättning på privata inrättningar och sponsrar inte dom så långt som möjligt.

Du skal selvfølgelig få lov til å ha din mening, men jeg blir ærlig talt veldig lei meg for at noen kan ha en sånn holdning.

Det å la turister betale "turistpris" er noe som nordmenn ville reagert meget sterkt på. Og så skader det turistnæringen og vårt omdømme i verden. Dem forsøkte seg på et utsiktspunkt i Ålesund ( tror jeg det var), men da kom det på "førstesiden".

Menar du att en svensk får betala samma pris om han hyr en "hytte" i Norge som när en norrbagge hyr samma "hytte"?
Det påstår en kompis med mycket bra insyn i detta att det inte är så!

Det är deras land, dom skall ha gratis tillträde till sina statliga parker och kulturella inrättningar.
Det är deras land och jag anser Sverige borde ta efter, all kulturell verksamhet, museum, parker etc skall vara gratis för Svenskar i Sverige då dom betalar för underhållet genom skatt.

Mycket bra förslag! :clap_tranparent:
Då får man införa ett lite kort i Sverige som alla som betalde inkomstskatt under föregående år får ut så vi slipper att betala för en massa som vi till stor del har finansierat vis skattsedeln!

Mycket bra förslag! :clap_tranparent:
Då får man införa ett lite kort i Sverige som alla som betalde inkomstskatt under föregående år får ut så vi slipper att betala för en massa som vi till stor del har finansierat vis skattsedeln!
Nu missförstod du mig totalt!
Alla Svenska vuxna medborgare räknas som skattebetalare, även bidragstagarna och barnen som kommande skattebetalare.
Jag menade såklart Svenska medborgare och då alla, dom betalar redan för det genom skatt.

Nu missförstod du mig totalt!
Alla Svenska vuxna medborgare räknas som skattebetalare, även bidragstagarna och barnen som kommande skattebetalare.
Jag menade såklart Svenska medborgare och då alla, dom betalar redan för det genom skatt.

Nej då, ditt förslag är mycket bra!
Skattebetalarna får allt från det allmänna gratis och de som inte arbetade och betalde skatt i Sverige föregående år ska betala för sej!
Barn till skattebetalare ska givetvis också ha sitt gratis från det allmänna.
Då menar jag allt, kommunikationer, sjukvård mm, mm.

Har ägnat några dagar åt att cruisa längs Mekongfloden i Ubon-provinsen. Att Thailand tar rejält betalt av faranger för att besöka nationalparker är ju ett välkänt faktum och jag har inget emot att betala lite mera än thailändarna, men när det blir 400 Baht för mig och 40 för medborgare tycker jag det börjar bli väl saftigt. Mina thailändska ciceroner blev också sura och rekommenderade en u-sväng. Värst var det dock när man ville ha 200 Baht av farangen för att besöka ett vattenfall som saknade vatten. Eller när man hade satt upp en check-point nära en gränsstad till Kambodja. Grann-folket gick över gränsen med sina varor och sålde billigt på en stor marknad där och Thailändarna vallfärdade dit MEN vid check-pointen fick faranger betala 200 THB för att komma vidare medan lokalbefolkningen passerade gratis.

Vad man inte talade om var att det inte var marknad alla dagar, men farangerna fick fortfarande betala. Ungefär som att svenska myndigheter skulle börja ta betalt av utlänningar för att besöka Ullared, men när man kom fram så var det stängt.

Efter det här gick mitt resesällskap i taket av ilska och sa, att nu fick det vara nog. De skulle skriva en klagovisa till regeringen.

Har ägnat några dagar åt att cruisa längs Mekongfloden i Ubon-provinsen. Att Thailand tar rejält betalt av faranger för att besöka nationalparker är ju ett välkänt faktum och jag har inget emot att betala lite mera än thailändarna, men när det blir 400 Baht för mig och 40 för medborgare tycker jag det börjar bli väl saftigt. Mina thailändska ciceroner blev också sura och rekommenderade en u-sväng. Värst var det dock när man ville ha 200 Baht av farangen för att besöka ett vattenfall som saknade vatten. Eller när man hade satt upp en check-point nära en gränsstad till Kambodja. Grann-folket gick över gränsen med sina varor och sålde billigt på en stor marknad där och Thailändarna vallfärdade dit MEN vid check-pointen fick faranger betala 200 THB för att komma vidare medan lokalbefolkningen passerade gratis.

Vad man inte talade om var att det inte var marknad alla dagar, men farangerna fick fortfarande betala. Ungefär som att svenska myndigheter skulle börja ta betalt av utlänningar för att besöka Ullared, men när man kom fram så var det stängt.

Efter det här gick mitt resesällskap i taket av ilska och sa, att nu fick det vara nog. De skulle skriva en klagovisa till regeringen.
Var avgiften vid check-pointen avsett för parkering eller bara att komma in till marknaden? Det är en principiell skillnad.

Check-pointen fanns någon km från den lilla gränsstad, där marknaden skulle äga rum. Avgiften var endast för faranger och hade ingenting med bilparkering att göra.
Jag hade inte gått in, där går gränsen, betalar väl fn inte inträde för att gå in å handla på en marknad. Fanns en sk floating market här där dom körde med det, den finns inte längre, undrar om dom förstod varför det inte kom några kunder, troligtvis inte.

Kan ju ha lite skadeglädje, var här dom skulle har 3-4 x thaipriset för utlänning.

Kan ju ha lite skadeglädje, var här dom skulle har 3-4 x thaipriset för utlänning.

Skadeglädje är den sanna glädjen :reta:

Hej

En Facebook grupp har bildats för att varna för ställen som kör med s.k falangpriser i Thailand, här varnar man både för statlig och privat dubbel prissättning.

Facebook group names and shames “farang prices”

Published 09-07-2020
By Jack Burton
Facebook group names and shames “farang prices” | The Thaiger

PHOTO: Thailand Red Cat
https://thethaiger.com/hot-news/expats/facebook-group-names-and-shames-farang-prices#
In days gone by, a foreigner visiting a national park or tourist site could often expect to be charged several times the price charged to a local. Now, thanks to a Facebook community naming and shaming venues that apply “farang prices” to foreign visitors, those days are, well, numbered. Members of the 2PriceThailand Facebook group are warning each other about price gouging for foreigners regardless of their residence status, a practice openly endorsed by state and private businesses alike, despite calls of outright discrimination.

Mvh isan lover

Farangpriser finns ju lite överallt. Taxiresor, den lokala marknaden, sjukhusen, ja säkert överallt där det finns den minsta chans att pumpa ut lite extrastålar av välbärgade faranger.

Man kan ju ställa sig frågan om det pumpas lika friskt av välbärgade thaiare? Förmodligen inte eftersom dom kan tricksen i boken. Lite märkligt om Somjai med åtta miljoner på banken ska betala 30 baht i hembygdsparken och Janne med 2000 kronor i reskassa ska betala 500 baht. Ett fenomen som jag vid åtskilliga tillfällen har stört mig på.
Jag minns en äldre tysk dam som skulle ta en songtaew från Pattaya bus station till Beach Road. Hon visste inget om priser och dylikt i Thailand men i alla fall chauffören hade fräckheten att begära 1000 baht för körningen.
Jag sa givetvis ingenting men hoppade av när damen gick av och sa till henne att priset var åt helvete för högt. Minns att hon blev tacksam för detta råd och bjussade mig på en öl och senare hamnade vi i sängen på high five hotell.
Det var ganska trevligt att kunna hjälpa till.

SYSTERN

Att det blir olika prissättningar mellan farang och thai i turistomrården är ju inte så märkligt då turisterna har spenderbyxorna på och förstör för sig själva, betalar och tycker allt är så otroligt billigt.
Dessa foton är från Mekong Underwater World i Nakhon Phanom, 30 Baht kostar ett besök och i det priset inkluderar det även ett besök på ett museum om hur det var i Thailand förr i tiden.
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg

En gång åkte vi med nattåget från Hanoi till Hue. Resan skulle kosta motsvarande 20 kr och inkluderade mat och dryck. Vi kände stor tillfredsställelse att som turister betala ett betydligt högre pris. Vi som är mantalsskrivna på Kanarieöarna har en lång resa till fastlandet och betraktas som "ultraperifiera". Vi skäms inte för att våra resor mellan öarna och fastlandet rabatteras med 75%.

Hej

Mer om dubbel prissättning och facebook gruppen som uppmärksammar detta.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp