Rätt och fel Dubbel prissättning - Farangpriser

Hej

Jsg kör ju ofta på E6 och där finns det knappast något fordon som håller hastighetsbegränsningen, dom allra flesta ligger 20-30 km över och blir ändå omkörda.

Mvh isan lover

Körde där förra veckan pga jul och då var det ovanligt lite bilar och ovanligt lite fortkörningar. Men det var bara en dag så inget jag kan påstå är normalt eller inte. Sen har jag märkt av den ökade brottsligheten i trafiken senare år och gissar på att avsaknaden av poliser ihop med ökat antal kriminella samt folk från andra länder med andra vägkulturer som har ökat påverkar.

En polis som står vid Åkareplatsen i Göteborg hade dragit in hundratusentals kronor om dagen i böter samt oerhört många körkort dagligen om satsning gjordes på statistik. Rödljuskörningar, körningar i bussfiler, blockera korsningar och utfarter, blockera ambulans och räddningspersonal och omkörningar över heldragna linjer är så vanligt att det är riktigt tråkigt att följa de regler som finns.

Men detta gör också att vi får mer miljöutsläpp, laglydiga förlorar tillsammans ofantligt många timmar per dag i onödiga köer och småkrockar och annan skit kostar en hel del pengar. Då får man nästan fråga sig om man vill vara en del av problemet eller hoppas på att det bättrar sig.

Hej

Kör man aldrig för fort, överskrider någon målad linje eller kör mot nästan rött ljus någon gång är man nog ett unikum, men såna finns och dom ska man lyfta på hatten för. :thumbsup:

Mvh isan lover

Vad har detta med dubbel prissättning att göra??
Håll dej till ämnet nu när det är startat en ny tråd istället för den gamla som blev saboterad av vissa individer!

Vi är väl i stort rörande överens att dubbel prissättning är uppåt väggarna, men för den sakens skull kan man inte sätta sig över regler och bestämmelser i ett land där vi är gäster. Detta hur fel dom än har, eller stoppar pengarna i fickan.

Men IL pratar lao och gräver diken och då ska han räknas som inföding i issan och ha allt gratis!!
Han får dessutom absolut inte räknas som turist som han faktiskt är!

Nu lugnar vi ner oss tack! Jag skapade denna tråden för att dubbel prissättning i Thailand skulle diskuteras, ingenting annat. Den ligger under tavlan Rätt eller fel och ett antal fel har postats.

1. @Isan Lover har sin åsikt och han har all rätt att stå upp för den. Det är onödigt att angripa honom om sådant som inte är relevant här.
2. Trafiken i Sverige är inte heller relevant.
3. Ett raderat inlägg gled in på svensk inrikespolitik, icke tillåtet.

Tack för ordet och God fortsättning på 2020!

Tycker Sverige borde införa dubbel prissättning med.
Svenska skattebetalare skall ha fritt tillträde till alla statliga inrättninga som museum och parker.
Turister från utlandet skall betala avgift, det kostar att sköta, då skall man betala för att man som utlänning får besöka.
På statliga inrättningar tycker jag det är ok, privata inrättningar som kör dubbel prissättning bojkottar jag däremot, där skall vara likt.

Tycker Sverige borde införa dubbel prissättning med.
Svenska skattebetalare skall ha fritt tillträde till alla statliga inrättninga som museum och parker.
Turister från utlandet skall betala avgift, det kostar att sköta, då skall man betala för att man som utlänning får besöka.
På statliga inrättningar tycker jag det är ok, privata inrättningar som kör dubbel prissättning bojkottar jag däremot, där skall vara likt.

Big Bengt körde lite dubbel prissättning på High Chaparall förr, de som hade Jönköpingsläns landstings plastkort gick in gratis och de som inte hade fick betala vilket gjorde att de som bodde i länet åkte till Chaparall när de hade utombys som hälsade på, gratis är gott!

Senast redigerad av en moderator:
Big Bengt körde lite dubbel prissättning på High Chaparall förr, de som hade Jönköpings landstings plastkort gick in gratis och de som inte hade fick betala vilket gjorde att de som bodde i länet åkte till Chaparall när de hade utombys som hälsade på, gratis är gott!
Infördes ju gratis inträde på museum i Sverige ett tag, gick ofta på naturhistoriska och sjöfartsmuseumen då, trevlig miljö att bara strosa runt i.

Ok fel med dubbel prissättning och farang struntar i att betala men det ger ju inte thai rätt att inte betala Vad händer med priset om alla farang och alla thai struntar i att betala?

Värsta dubbla prissättningen jag upplevt här är på Maxx mua thai i Pattaya, 1000 baht för utlänning och gratis för Thai.
Inte säker på om det priset gäller för alla utlänningar, pressade dom på vad Kineserna betala men dom vägrade svara.

Även om man fick alla svenskar att bojkotta ställen med falangpriser så hade det inte hjälpt. Oavsett vad man tycker om det så går det inte att stoppa. Tycker folk att det är såpass sevärt att dom vill betala så gör dom det. Själv undviker jag dessa ställen lite beroende på vad som erbjuds.

Restauranger med serviceavgift däremot skyr jag som pesten.

Värsta dubbla prissättningen jag upplevt här är på Maxx mua thai i Pattaya, 1000 baht för utlänning och gratis för Thai.
Inte säker på om det priset gäller för alla utlänningar, pressade dom på vad Kineserna betala men dom vägrade svara.
Kineser brukar inte kallas faranger, så troligen gratis.

Gäller det också kategorirabatter som du inte får ta del av?
Om du menar barnrabatterna, studentrabatt och pensionärsrabatt etc. så anser jag dessa är ok om de gäller alla nationaliteter. Jag gillar inte när man skiljer priser pga nationalitet.

Men om alla länder hade gett sina medborgare fri eller rabatterad entré till statliga museum och parker etc. Så är det fine, men då måste Sverige följa efter.

Kineser brukar inte kallas faranger, så troligen gratis.
Nej inte gratis, där dom tjänade pengar men tog då betalt per busslast.
Men dom ville inte säga priset eller kunde inte eftersom priset inte var per person.
Nu har ju Kinesernas resvana ändrats så kanske personpris nu?

Dubbel prissättning finns i alla länder, även Sverige. Då kallas det för säsongspris. Åker alltid upp vid högsäsong och ner vid låg.
Däremot att ta olika priser samtidigt är ju på riktigt rasism :p nu fick jag in i detta ord också. Inte ofta det används korrekt.
Jag har ju thai id kort numera och det blev långt ansikte på tjejen som ville ha extrapris från falang.
Jag sa att jag är ingen falang, jag ser bara lite annorlunda ut p g a svår födsel.
Noi höll på och få hjärtflimmer och skrattade gott.
Jag kom in på Thaipris men det är inte så roligt som det låter tycker jag.

Dubbel prissättning finns i alla länder, även Sverige. Då kallas det för säsongspris. Åker alltid upp vid högsäsong och ner vid låg.
Däremot att ta olika priser samtidigt är ju på riktigt rasism :p nu fick jag in i detta ord också. Inte ofta det används korrekt.
Jag har ju thai id kort numera och det blev långt ansikte på tjejen som ville ha extrapris från falang.
Jag sa att jag är ingen falang, jag ser bara lite annorlunda ut p g a svår födsel.
Noi höll på och få hjärtflimmer och skrattade gott.
Jag kom in på Thaipris men det är inte så roligt som det låter tycker jag.
Du ser ut som en Thai iaf.
Trots svår födsel, det kan bero på cykelhjälmen kanske?

Nu lugnar vi ner oss tack! Jag skapade denna tråden för att dubbel prissättning i Thailand skulle diskuteras, ingenting annat. Den ligger under tavlan Rätt eller fel och ett antal fel har postats.

1. @Isan Lover har sin åsikt och han har all rätt att stå upp för den. Det är onödigt att angripa honom om sådant som inte är relevant här.
2. Trafiken i Sverige är inte heller relevant.
3. Ett raderat inlägg gled in på svensk inrikespolitik, icke tillåtet.

Tack för ordet och God fortsättning på 2020!

Tycker faktiskt inte att @Isan Lover var helt fel ute när han jämförde med trafik och hur folk struntar i reglerna. Han lyfte det dessutom på ett artigt sätt. När folk anser att regler och lagar är löjliga eller mest till besvär och finner (i sin egna åsikt) ursäkter för varför det inte gäller just dig så bygger det på.

Om mina inlägg var elaka så var det riktat mot åsikterna och agerandet och inte IL som person. Han är långt ifrån ensam om att ha gjort som han gjorde eller ha dessa åsikter.

Tycker faktiskt inte att @Isan Lover var helt fel ute när han jämförde med trafik och hur folk struntar i reglerna. Han lyfte det dessutom på ett artigt sätt. När folk anser att regler och lagar är löjliga eller mest till besvär och finner (i sin egna åsikt) ursäkter för varför det inte gäller just dig så bygger det på.

Om mina inlägg var elaka så var det riktat mot åsikterna och agerandet och inte IL som person. Han är långt ifrån ensam om att ha gjort som han gjorde eller ha dessa åsikter.
Obs att jag har inte och vill inte peka ut någon. Finns ingen anledning, vi är säkert lika goda kålsupare lite till mans (eller kvinns) ibland. Det var mest OT och politik jag var ute efter egentligen och då kom detta med för att lugna ner det hela.

Tillbaka
Topp