Rätt och fel Dubbel prissättning - Farangpriser

Hej

Det finns enligt mig inget annat sätt att protestera och visa sitt missnöje mot dubbel prissättning än att vägra medverka till att systemet lever vidare och frodas, så länge alla bara fortsätter att betala falangpriser kommer dom att finnas kvar.

Mvh isan lover
Ja det enda moraliskt vettiga är att vända i dörren och rösta med plånboken. När tillräckligt många gör det så kan det bli reaktion. Har svårt att förstå varför privata företagare håller på med sånt. Kan ha lite förståelse när det är skattesubventionerad verksamhet. Det är en signal om vilka de vill ha som kunder.

Kan meddela dig att jag inte bryter mot några trafikregler eller lagar. Jag blockerar inte ens gula linjer i Göteborg trots att det kostar mig oerhört mycket tid att följa trafikreglerna här. Jag sitter vackert i trafikhelvetet och väntar på min tur utan att blockera korsningar och broöppningar. Jag fuskar inte heller en enda krona med skatten.

Men det beror nog på att jag anser att jag inte har rätt att sno andras tid och pengar bara för att min skulle vara värd mer än någon annans. Att andra begår brott har jag aldrig sett som en ursäkt för mitt agerande i världen, inte ens när jag var yngre och faktiskt gjorde ett par dumma saker jag inte är särskilt stolt över. Jag har råd att följa de lagar och regler som finns, jag har råd att betala för mina nöjen eller så får jag avvakta till den dagen jag har råd.

Men vem vet, du har säkert rätt då brott uppenbarligen lönar sig både i Sverige och Thailand. Så länge vi andra betalar för det så kan en del göra som de vill.
At gnälla när man blir påkommen med något fel är patetiskt. Blir jag påkommen med ett fel så är det ingenannan än jag själv att skylla. ofta är det jag som varit dåligt påläst eller slarvat. Det är bara att betala den lagstadgade avgiften och försöka göra rätt i fortsättningen.
håller med om att bara för att andra gör fel så har jag själv ingen rättighet att göra så. Att andra gör fel kan bero på att de är dåligt pålästa.

Körde där förra veckan pga jul och då var det ovanligt lite bilar och ovanligt lite fortkörningar. Men det var bara en dag så inget jag kan påstå är normalt eller inte. Sen har jag märkt av den ökade brottsligheten i trafiken senare år och gissar på att avsaknaden av poliser ihop med ökat antal kriminella samt folk från andra länder med andra vägkulturer som har ökat påverkar.

En polis som står vid Åkareplatsen i Göteborg hade dragit in hundratusentals kronor om dagen i böter samt oerhört många körkort dagligen om satsning gjordes på statistik. Rödljuskörningar, körningar i bussfiler, blockera korsningar och utfarter, blockera ambulans och räddningspersonal och omkörningar över heldragna linjer är så vanligt att det är riktigt tråkigt att följa de regler som finns.

Men detta gör också att vi får mer miljöutsläpp, laglydiga förlorar tillsammans ofantligt många timmar per dag i onödiga köer och småkrockar och annan skit kostar en hel del pengar. Då får man nästan fråga sig om man vill vara en del av problemet eller hoppas på att det bättrar sig.
Har märkt att det är betydligt färre poliser utmed vägarna numera. Det verkar som om den ökande antalet kameror tas som ursäkt att minska på antalet trafikpoliser.

Om du menar barnrabatterna, studentrabatt och pensionärsrabatt etc. så anser jag dessa är ok om de gäller alla nationaliteter. Jag gillar inte när man skiljer priser pga nationalitet.

Men om alla länder hade gett sina medborgare fri eller rabatterad entré till statliga museum och parker etc. Så är det fine, men då måste Sverige följa efter.
Lägg till yrkesrabatter.

Ok fel med dubbel prissättning och farang struntar i att betala men det ger ju inte thai rätt att inte betala Vad händer med priset om alla farang och alla thai struntar i att betala?

Hej

Det värsta som kunde hända om folk bojkottade dubbel prissättning vore väl att systemet lades ner.

Mvh isan lover

Ja men du bojkottade ju inte stället Du plankade ju in och lät även din familj göra det Tycker du det är rätta sättet att göra

Hej

Det viktiga för mig var att inte betala och göda systemet med falangpriser, hade dom haft samma pris för alla hade vi alla betalt vår avgift, nu med dubbel prissättning blev det ingenting.

Mvh isan lover

Så du tycker det är helt rätt att planka in på ställen som har olika priser då Så då kan alla göra det då

Hej

Jag ger inga råd till andra i en så principiell fråga som dubbel prissättning s.k falangpriser, där får var och en agera på det sätt dom själva tror att det är bäst.

Mvh isan lover

Men du tycker det är helt ok för dig och din familj att inte betala för saker man vill ha ellet se

Hej

Jag kanske var otydlig, jag är motståndare till dubbel prissättning i alla dess former och vägrar medverka på något vis till att denna sedvänja frodas och lever vidare.

Mvh isan lover

Hej

Jag kanske var otydlig, jag är motståndare till dubbel prissättning i alla dess former och vägrar medverka på något vis till att denna sedvänja frodas och lever vidare.

Mvh isan lover
Varför slingrar du dig hela tiden och aldrig svarar rakt på frågan Tycker du att det är helt ok för dig och din familj att gå in på ställen där dom tar betalt utan att ni betalar

Med glimten i ögat och thai ID kort, sen förklara att jag bor här är ingen turist. De funkar bra för mej, har inte blivit nekad någon stans

Hej

Så borde det vara, vi vet ju inte ens om vi hade kommit in eller inte här heller eftersom vi inte hade någon diskussion om detta med vakterna, men jag passerade sedan samma vakter flera gånger om dagen på Koh Samet under våra 4 dagar där, vi hade ju hotellerbjudandet ena sidan kontrollen och stranden på andra sidan, så det blev många passager där igenom, efter första dagen hälsade dom bara, gav en klapp på axeln o.s.v.

Men på många andra platser har jag precis som du kommit in och fått betala Thaipris efter en kort förklsring och att i mitt fall ha visat upp ett 5 årigt Thailändskt körkort, tänker då på museum, parker och akvarium, kan bara minnas att det har blivit stopp en enda gång och då stannade jag kvar utanför.

Mvh isan lover

Varför slingrar du dig hela tiden och aldrig svarar rakt på frågan Tycker du att det är helt ok för dig och din familj att gå in på ställen där dom tar betalt utan att ni betalar

Hej

Jag slingrar mig inte alls, jag har em mycket rak och tydlig uppfattning i frågan om dubbel prissättning och agerar därefter.

Dom som vill ha dubbelt eller tredubbelt betalt av mig jämfört med en Thai kommer alltid att bli besvikna oavsett vad det handlar om.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp