Rätt och fel Dubbel prissättning - Farangpriser

sånt kan ses som katagorirabbat
Kattegorirabbat.
På puben, restauranger, etc 5555555.
Om en som snackar bohuslänska går på pizzan och får betala 70 kr för en pizza och en som snackar annan dialekt eller från annan land får betala 140kr så är det kategorirabbat.
Ja då är det väl kattegorirabbat i Thailand med då ;)

Kattegorirabbat.
På puben, restauranger, etc 5555555.
Om en som snackar bohuslänska går på pizzan och får betala 70 kr för en pizza och en som snackar annan dialekt eller från annan land får betala 140kr så är det kategorirabbat.
Ja då är det väl kattegorirabbat i Thailand med då ;)
ursäkta felstavningen. menade kategorirabatt

Hej

Så brukar jag också göra, förr räckte det med Thaikörkort för att få samma pris som Thai på i princip alla statliga nationalparker, museum, akvarium m.m, men när sen körkortsmyndigheten började bryta mot sina egna regler och delade ut körkort till turister så tappade detta i värde, på många ställen slutade man då ge Thaipris till utlänningar med körkort.

Ibland räcker det dock att säga till att man inte tänker gå in utan sitta kvar utanför om man inte får samma pris som övriga i familjen, då brukar en del ge med sig, när vi besökte Ramayana vattenpark räckte det med mitt Thailändska körkort för att jag skulle få både inträde och buffé för totalt 500 baht, normala priset var nog 1500-2000 baht för detta.

Mvh isan lover
Ja för Ramayana gäller att du kan visa ett av dessa så får du Thai/resident pris.
You are a resident, if you can show one of the following documents:
Thai ID, Thai Work Permit, Thai Driving License or Passport with any visa except from the touristic one.
Står det på deras hemsida.

Så är det på dom flesta ställen här runt Pattaya, fast jag vet 3 gnidna ställen som inte ger rabatt.
Floating market: gratis för Thai, betala som utlänning även som boende.
Maxx Mua Thia: Gratis för Thai, 1000 baht för utlänning även som boende.
Baan Sukhawadee: betalt för Thai, dubblet för farang kunde dock tänka sig rabatt för boende 300 baht men det gick jag inte med på så vi åkte och hittade på något annat.

Dom flesta andra attraktioner runt pattaya ger samma pris för boende utlänning som Thai om man tex visar upp körkort.

Sen är det inte alltid bra att pruta ner till Thaipris.
Jag har åkt river cruises 2 gånger på Chao Phraya.
Första gången var det dyrare, hamna på båt med bara västerlänningar och grym buffe och uppträdande, väldigt stilfullt inredd.

Sen läste jag här på forumet att andra betala lägre.
Så nästa gång tjöta jag ner priset hamnade på systerbåten med Asiater, dålig buffe en i sällskapet blev magsjuka dagen efter (kanske samma @Berralund åkte med för mig han skrev att han betala samma) tråkig billig inredning och musikanläggningen och ljudet helt bedrövligt.
Satt och kollade avundsjukt in i andra båten där alla västerlänningar satt och såg nöjda ut, sista gången jag prutar på en sådan sak, vi västerlänningar får en bättre behandling för priset.

Det skrev jag inte men du babblade om att skedde detta i Sverige skulle politikerna gå i taket, det har pågått i några årtionden, kanske århundraden redan, säkert på Norska turistorter med ;)

Det å la turister betale "turistpris" er noe som nordmenn ville reagert meget sterkt på. Og så skader det turistnæringen og vårt omdømme i verden. Dem forsøkte seg på et utsiktspunkt i Ålesund ( tror jeg det var), men da kom det på "førstesiden".

Det å la turister betale "turistpris" er noe som nordmenn ville reagert meget sterkt på. Og så skader det turistnæringen og vårt omdømme i verden. Dem forsøkte seg på et utsiktspunkt i Ålesund ( tror jeg det var), men da kom det på "førstesiden".

Kan lova dig att Norrmännen får betala turistpriser i bohuslän.
Norrmänn tog vi dubbelt dubbelt betalt mot, dom är ju enklast, dom ser det fortsatt som billigt.
I Sotenäs kommun ökar invånarna med ca75% sommartid varav minst 50% Norrmänn och dom fick då allt dubbelprissättning ;)

Du blev avstängd en gång och trodde du stod över alla andra. Efter avstängningen började du radera alla bilder du lagt upp och därefter bad du Petteri radera ditt konto.

En riktigt utdragen dramaqueen historia, hehe.

Hej

Själv trodde jag att det handlade om TS i inlägget, buntar ni ihop avstängningar och varningar på MPR med dom på TS också?

Själv trodde jag att det var två helt olika forum.

Men visst jag har jag då fått en avstängning sammanlagt under 10-12 år på dessa båda forum och ca 15 000-20 000 inlägg, själv tycker jag att det är rätt så ok med tanke på hur många inlägg jag skrivit och hur jag ibland har blivit bemött, men det stämmer att jag lämnade det forumet eftersom jag inte tyckte att jag förtjänade någon avstängning.

Mvh isan lover

Angående dubbel prissättning.

Jag var med en thaitjej till Mahanakhon building för en och en halv månad sen. Pris 880 baht att åka upp. När jag hade betalt såg jag en skylt att ungdom och 60+ kostade 250 baht. De fick ge tillbaka pengarna och slå in i kassan igen, jag 250 baht och thaitjejen 880 baht. Kändes för en gångs skull trevligt när farangen gick in billigare.

Sen är det inte alltid bra att pruta ner till Thaipris.
Jag har åkt river cruises 2 gånger på Chao Phraya.
Första gången var det dyrare, hamna på båt med bara västerlänningar och grym buffe och uppträdande, väldigt stilfullt inredd.

Sen läste jag här på forumet att andra betala lägre.
Så nästa gång tjöta jag ner priset hamnade på systerbåten med Asiater, dålig buffe en i sällskapet blev magsjuka dagen efter (kanske samma @Berralund åkte med för mig han skrev att han betala samma) tråkig billig inredning och musikanläggningen och ljudet helt bedrövligt.
Satt och kollade avundsjukt in i andra båten där alla västerlänningar satt och såg nöjda ut, sista gången jag prutar på en sådan sak, vi västerlänningar får en bättre behandling för priset.
rimlig att bättre klass debiteras högre. skall det betalas mera så skall det ge lite extra.

Angående dubbel prissättning.

Jag var med en thaitjej till Mahanakhon building för en och en halv månad sen. Pris 880 baht att åka upp. När jag hade betalt såg jag en skylt att ungdom och 60+ kostade 250 baht. De fick ge tillbaka pengarna och slå in i kassan igen, jag 250 baht och thaitjejen 880 baht. Kändes för en gångs skull trevligt när farangen gick in billigare.
Så hon var inte jämngammal eller ungdom :o

Kan lova dig att Norrmännen får betala turistpriser i bohuslän.
Norrmänn tog vi dubbelt dubbelt betalt mot, dom är ju enklast, dom ser det fortsatt som billigt.
I Sotenäs kommun ökar invånarna med ca75% sommartid varav minst 50% Norrmänn och dom fick då allt dubbelprissättning ;)

Det at noen betaler "turistpriser" andre steder i verden er absolutt ingen unnskyldning.

Tillbaka
Topp