Dubbel prissättning uppmärksammat.

Ja det är la inte så illa, om fru/sambo får jobb dessutom har de ju rätt skapligt in per månad.
Problemet är att hon är ifrån Laos och det verkar inte vara så lätt för laoiter att få WP som vissa här vill göra gällande.
Men dom skall gifta sig på amphoe nu och hon har ju barn med Thaimedborgarskap så skall nog gå tillslut.

Ny dubbelprisättning nu, där inte bara farang är drabbad.
Nong noch tropical garden ger fri entre till Thai från 5 provinser, dom rikare, provinsen där parken ligger så får inte befolkningen ens förmånen.
Så inte bara vi, var mycket tjafs på fb om det idag bland Thai.
Så även den inhemska befolkningen särbehandlas.
Detta var vad va frugan läste på derras sida med nåt som måste vara den mest dummaste inhemska promotion man kan göra.

Ny dubbelprisättning nu, där inte bara farang är drabbad.
Nong noch tropical garden ger fri entre till Thai från 5 provinser, dom rikare, provinsen där parken ligger så får inte befolkningen ens förmånen.
Så inte bara vi, var mycket tjafs på fb om det idag bland Thai.
Så även den inhemska befolkningen särbehandlas.
Detta var vad va frugan läste på derras sida med nåt som måste vara den mest dummaste inhemska promotion man kan göra.

Hej

Låter väldigt konstigt, hur tänkte dom där?

Mvh isan lover

Hej

Läste ett intressant fall om dubbel prissättning s.k falangpris som hade drabbat en Thailändsk kvinna med Kinesiskt utseende, försäljaren som antog att kvinnan var Kinesisk tog 150 baht betalt för en maträtt som skulle ha kostat ca 35 baht.
Nu riskerar försäljaren allt mellan 7 års fängelse och 25 000 i böter.

Så luras turister i Thailand av gatuförsäljare

Mvh isan lover
7 års fängelse för 115 bath extra? Jag blev lurad på 1000 bath en gång då riskerade hon dödstraff om skulle åka fast. 555

Hej

Nämnde det här för frugan som sa sig tycka synd om Försäljaren, enligt frugan är det bra om dom besvärliga och impopulära Kineserna får betala mera än Thailändare och t.o.m andra falanger, felet Försäljaren gjorde enligt frugan var att ta ut ett högre pris för en Thailändsk medborgare och det borde hon väl egentligen straffas lite för.

Mvh isan lover
Tycker din fru detsamma om svenska försäljare tar ut mera betalt för varorna i Sverige för alla thailändare/skor än för övriga som vill handla?

Tycker din fru detsamma om svenska försäljare tar ut mera betalt för varorna i Sverige för alla thailändare/skor än för övriga som vill handla?

Hej

Nej det gör hon inte eftersom vi alla har högre löner i Sverige, så här känns det ok med samma priser för alla tycker hon.

Man resonerar ju för övrigt likadant och tycker att det är helt ok om utlänningar får betala mer för varor och tjänster i många Sydostasiatiska länder, en del länder som Indonesien har t.o.m 3-4 olika prisnivåer för olika etniska grupper.

Mvh isan lover

Hej

Nej det gör hon inte eftersom vi alla har högre löner i Sverige, så här känns det ok med samma priser för alla tycker hon.

Man resonerar ju för övrigt likadant och tycker att det är helt ok om utlänningar får betala mer för varor och tjänster i många Sydostasiatiska länder, en del länder som Indonesien har t.o.m 3-4 olika prisnivåer för olika etniska grupper.

Mvh isan lover

Ett vanligt, ganska korkat, argument tyvärr bland en del tycka-synd-om-sig-själv-thailändare. Är nog väldigt många av de kinesiska turisterna som inte har det bättre än många av thailändska medel/överklassen. Hade det hänt dig hade hon förstås tyckt det var ok och ställt sig på thailändarens sida?

Hade skämts om min fru hade ansett det vara ok med högre priser baserat på hudfärg/ras, ja om det nu inte är skattefinansierat möjligen.
Jag tycker själv det vore logiskt med prisdifferentiering om det handlar om t.ex. statliga sjukhus, nationalparker, museum etc. Också där verkar du tycka annorlunda, förstår dig, man är ju sig själv närmast hur röd man än kallar sig.

/ SatanG

Ett vanligt, ganska korkat, argument tyvärr bland en del tycka-synd-om-sig-själv-thailändare. Är nog väldigt många av de kinesiska turisterna som inte har det bättre än många av thailändska medel/överklassen. Hade det hänt dig hade hon förstås tyckt det var ok och ställt sig på thailändarens sida?

Hade skämts om min fru hade ansett det vara ok med högre priser baserat på hudfärg/ras, ja om det nu inte är skattefinansierat möjligen.
Jag tycker själv det vore logiskt med prisdifferentiering om det handlar om t.ex. statliga sjukhus, nationalparker, museum etc. Också där verkar du tycka annorlunda, förstår dig, man är ju sig själv närmast hur röd man än kallar sig.

/ SatanG

Hej

Som Svensk får man nog ibland vänja sig vid att allt inte fungerar på samma sätt och att alla inte tänker på samma sätt som vi i Sverige, det finns säkerligen en ganska stor majoritet som tycker att det är helt ok att folk med mer pengar betalar mer, tidigare undersökningar har ex.vis visat att ca 80% tycker att korruption är ok o.s.v vilket också är kontroversiellt i Sverige.

Vad det gäller statlig prisdifferentiering så är jag emot denna, jag är övertygad om att många turister ogillar dubbel prissättning just på museum och nationalparker o.s.v, att staten själva använder sig av denna etniska differentierade prissättning när dom i lag förbjuder och straffar sina medborgare för detta tycker jag är motsägelsefullt.

Själv är jag emot dubbel prissättning i alla former och som tur är råkar jag nästan aldrig ut för detta, det går år emellan någon ens försöker, senaste fallet är nog 6-7 årsedan, Thailändarna verkar mer gå på hur väl integrerad och språkkunnig en falang är när dom sätter priset än hudfärgen tycker jag, det oavsett bransch och var man befinner sig i landet.

Mvh isan lover

Jag råkade ut för detta i somras på en flytande marknad i HH. Thai gratis farang 200 baht. De skulle ha 200 baht av barnen. Min fru blev förbannad sa de är ju thai. Ok gratis då men din man ska betala.

Vi frågade vad man kunde se. Massa butiker. Ok jag betalar inte för att gå till shoppingcenter, svarade jag på thai. De sa jag kan gå in gratis. Nej tack jag väntar utanför. Min fru och barn var där 10 minuter och sa att allt var dyrt och riktade sig till faranger som de krävde inträde av.

Misslyckad business. :D

Hej

Mvh isan lover

Lustigt hur "alla" har högre löner i Sverige. Högre löner än? Vem är "alla"?

Hur räknar du lönen? Baserat på arbetsinsats? Kompetens? Månadslön netto? Timlön netto?

Tjejen tjänar t.ex. lägre i Sverige än hon gjorde i Phuket och får jobba mycket hårdare än hon gjorde i Thailand. Men hon kanske inte faller in under er definition av "alla"? Många kvalificerade yrken tjänar bättre i Thailand än i Sverige men inte heller dessa människor räknas antar jag.

Sen kan vi även gå yrke för yrke då det är stora skillnader på hur man arbetar i Sverige och i Thailand inom väldigt många yrken.

Hur räknar du lönen? Baserat på arbetsinsats? Kompetens? Månadslön netto? Timlön netto?

Tjejen tjänar t.ex. lägre i Sverige än hon gjorde i Phuket och får jobba mycket hårdare än hon gjorde i Thailand. Men hon kanske inte faller in under er definition av "alla"? Många kvalificerade yrken tjänar bättre i Thailand än i Sverige men inte heller dessa människor räknas antar jag.

Sen kan vi även gå yrke för yrke då det är stora skillnader på hur man arbetar i Sverige och i Thailand inom väldigt många yrken.

Hej

Med det menar nog dom flesta att man har mer betalt i alla vanliga yrken i Sverige än i Thailand, sen är det väl även så att många i Thailand tar för givet att utlänningar är rika beroende på hur dom lever, äter och bor i Thailand.

Tar du en murare, elektriker, målare, snickare, fabriksarbetare, bilmekaniker, städare, sköterska, busschaufför eller grävmaskinist o.s.v så har dom alla flerdubbla löner jämfört med en motsvarande anställd i Thailand.

Mvh isan lover

Du måste göra "rätt" urval på "alla"... ;)

Hej

Som Svensk får man nog ibland vänja sig vid att allt inte fungerar på samma sätt och att alla inte tänker på samma sätt som vi i Sverige, det finns säkerligen en ganska stor majoritet som tycker att det är helt ok att folk med mer pengar betalar mer, tidigare undersökningar har ex.vis visat att ca 80% tycker att korruption är ok o.s.v vilket också är kontroversiellt i Sverige.

Vad det gäller statlig prisdifferentiering så är jag emot denna, jag är övertygad om att många turister ogillar dubbel prissättning just på museum och nationalparker o.s.v, att staten själva använder sig av denna etniska differentierade prissättning när dom i lag förbjuder och straffar sina medborgare för detta tycker jag är motsägelsefullt.

Själv är jag emot dubbel prissättning i alla former och som tur är råkar jag nästan aldrig ut för detta, det går år emellan någon ens försöker, senaste fallet är nog 6-7 årsedan, Thailändarna verkar mer gå på hur väl integrerad och språkkunnig en falang är när dom sätter priset än hudfärgen tycker jag, det oavsett bransch och var man befinner sig i landet.

Mvh isan lover

Nu sliras det vilt igen :)
Jag frågade ju om fru IL tycker det är ok och om hon hade lierat sig med thailändskan om det hade varit dig det hände?
Jag frågade fru SatanG vad hon ansåg "Of course it should be same standard and price for everybody if it is not subsidized by taxmoney. People who think/speak differently just do so because they are not the ones who pay or being unfairly treated"

Undersökningen du hänvisar till var väl 80% som tyckte korruption var ok OM det gynnade dom själva eller hur. Ganska väsentlig skillnad.

Ja jag vet att många inte tycker om differentierad prissättning, ingen som vill betala mer än andra naturligtvis, men det är ju lite mer förståeligt och naturligt i säkert de flestas ögon om det gäller områden som bärs av skattpengar, t.ex. statliga sjukhus, museum etc.
Varför du tycker du ska få vård i Thailand på thailändska skattebetalares bekostnad låter minst sagt märkligt men jag blir inte förvånad.

/ SatanG

Jag frågade ju om fru IL tycker det är ok och om hon hade lierat sig med thailändskan om det hade varit dig det hände?
Jag frågade fru SatanG vad hon ansåg "Of course it should be same standard and price for everybody if it is not subsidized by taxmoney. People who think/speak differently just do so because they are not the ones who pay or being unfairly treated"

Undersökningen du hänvisar till var väl 80% som tyckte korruption var ok OM det gynnade dom själva eller hur. Ganska väsentlig skillnad.

Ja jag vet att många inte tycker om differentierad prissättning, ingen som vill betala mer än andra naturligtvis, men det är ju lite mer förståeligt och naturligt i säkert de flestas ögon om det gäller områden som bärs av skattpengar, t.ex. statliga sjukhus, museum etc.
Varför du tycker du ska få vård i Thailand på thailändska skattebetalares bekostnad låter minst sagt märkligt men jag blir inte förvånad.

/ SatanG

Det är enkelt att förklara. Hans ideologiska övertygelse innebär att han inte har alla vapen i kansliet som man brukar säga om sossar här i Sverige ;)

/ SatanG

Hej

Min fru skulle säkert skratta åt mig om jag lät mig luras att betala ett Falangpris, men jag tror inte att hon skulle gå i försvar åt mig mot säljaren, hon skulle nog tycka att jag borde veta bättre och senare fråga mig varför jag betalde för mycket.

Att 80% tycker att korruption är ok om dom själva tjänar på det säger ganska mycket tycker jag, det förklarar nog också varför det är så svårt att göra något åt den, hade 20% varit positiva och 80% negativa hade det säkerligen hänt mycket mer.

Jag tycker nog inte att utlänningar borde ha gratis sjukvård, fria mediciner och fri tandvård i Thailand, men bor man i ett område som tolkar beslut tagna i Bangkok på det sättet är det inte mycket att göra åt som enskild individ, det är ju för övrigt flera medlemmar på forumet som har berättat att dom behandlas likadant i sjukvården som mig och vår familj, så vi är ju inte unika på något sätt.

I vårt område går man på en lista över alla som är inskrivna som boende i området, här finns jag, frugan och pojken med, då ska vi behandlas som alla andra boende där säger dom som är ansvariga lokalt.

Men jag kan inte tänka mig att jag skulle få gratis vård utanför vår Amphoe ex.vis på en resa till Bangkok eller någon turistort.

Mvh isan lover

/ SatanG
Som ja tänker Om ja inte kan betala vad de kostar, låt bli åk inte dit. Ja flyttade inte hit för att få allt gratis eller thai pris, ja är av den övertygelsen att kolla upp vad de innebär dit du flyttar. Har ja inte råd bli kvar hemma hos löven och kompani

Tillbaka
Topp