Durian - Frukten från himmelriket

 
Dansk ost är ju extremt fet ... men extremt god ...

Svarta Sara är en favorit ... oj vad sugen jag blev ...

Men Janne det är inte fettet i sig som gör dig fet. Socker och kolhydrater skapar signaler i kroppen som säger åt kroppen att lagra/spara energi. Våra kroppar lagrar överskottsenergi i form av mättat fett. Vad tror du har ökat mest dom senaste 50 åren, socker/kolhydrater eller fett? Sedan titta runt dig och se hur folk ser ut idag.

Jag kanske borde skapa en tråd i ämnet, jag är hyfsat insatt men det har inte så mycket med Thailand att göra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men Janne det är inte fettet i sig som gör dig fet. Socker och kolhydrater skapar signaler i kroppen som säger åt kroppen att lagra/spara energi. Våra kroppar lagrar överskottsenergi i form av mättat fett. Vad tror du har ökat mest dom senaste 50 åren, socker/kolhydrater eller fett? Sedan titta runt dig och se hur folk ser ut idag.

Jag kanske borde skapa en tråd i ämnet, jag är hyfsat insatt men det har inte så mycket med Thailand att göra.
Vi har ju forumdelen " ordet är fritt" skapa du en tråd där om du vill, vi är säkert en del här som behöver tips och råd angående mat mm.
 
Men Janne det är inte fettet i sig som gör dig fet. Socker och kolhydrater skapar signaler i kroppen som säger åt kroppen att lagra/spara energi. Våra kroppar lagrar överskottsenergi i form av mättat fett. Vad tror du har ökat mest dom senaste 50 åren, socker/kolhydrater eller fett? Sedan titta runt dig och se hur folk ser ut idag.

Jag kanske borde skapa en tråd i ämnet, jag är hyfsat insatt men det har inte så mycket med Thailand att göra.
Skapa gärna en tråd!
 
Men Janne det är inte fettet i sig som gör dig fet. Socker och kolhydrater skapar signaler i kroppen som säger åt kroppen att lagra/spara energi. Våra kroppar lagrar överskottsenergi i form av mättat fett. Vad tror du har ökat mest dom senaste 50 åren, socker/kolhydrater eller fett? Sedan titta runt dig och se hur folk ser ut idag.

Jag kanske borde skapa en tråd i ämnet, jag är hyfsat insatt men det har inte så mycket med Thailand att göra.
Absolut, skapa gärna en sådan tråd. Det gagnar alla att leva hälsosamt, ovidkommande om det är thailandsrelaterat.
 
Om det är midjemåttet du är ute efter så oroa dig inte över osten. Dra in på socker/kolhydrater och alkohol så ska du få se på midjemått ;)

PS riktig ost innehåller väldigt lite socker/kolhydrater DS
Prioritera va det, tar hellre en öl på fred än käkar ostmacka, socker e svårt å komma undan men skippar iaf godis, glass å bakverk.
 
Prioritera va det, tar hellre en öl på fred än käkar ostmacka, socker e svårt å komma undan men skippar iaf godis, glass å bakverk.
Det ligger mycket i det som du säger. Man får hitta en balans mellan belöningar/njutningar kontra att leva ett asketiskt/tråkigt liv. När jag är på semester en relativt kort tid så kan jag unna mig allt. I vardagen är jag mer strikt och unnar mig knappt några onyttigheter. Älskar man riskakor av luft och blir lycklig av det så är ju allt frid och fröjd men jag älskar ost, bröd och frukt samt vin.
 
Jag unnar mig det jag känner för men kanske förändras nu när man börjar bli gammal annars har jag haft en stabil vikt fram tills nu förutom viktras under tiden i norr då det var svårt finna ätbar föda ;)
Men gubbmage risken ökar väl nu när man kommer i gubbålder ;)
 
Prioritera va det, tar hellre en öl på fred än käkar ostmacka, socker e svårt å komma undan men skippar iaf godis, glass å bakverk.

Det är ju precis de det handlar om! Du gör rätt enligt mig som skippar det som innehåller mest socker. Ostmackor är goda men se till att inte använda vitt bröd och absolut inte margarin som är rena giftet, äkta smör skall det vara. Sedan bör man inte äta mackor varje dag. "Känsliga" personer, som jag, blir snabbt runda om buken.
 
Skapa gärna en tråd!

Ja okej men skall fundera först. Detta ämne brukar tyvärr reta upp många.

Jag kanske får börja med att berätta om min resa från tjockis till snöre och sedan till halvtjockis (dagsläget) :)

Är just nu uppe i Isaan (Chaiyaphum) och datorn lämnade jag i Huset i Bang Saray. Jag orkar inte skriva den historien på telefon.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är ju precis de det handlar om! Du gör rätt enligt mig som skippar det som innehåller mest socker. Ostmackor är goda men se till att inte använda vitt bröd och absolut inte margarin som är rena giftet, äkta smör skall det vara. Sedan bör man inte äta mackor varje dag. "Känsliga" personer, som jag, blir snabbt runda om buken.
Käkar normalt inte mackor och absolut inte smör på, räcker med pålägg om det nu blir en macka. Kruxet i Thailand är att dom använder så förbaskat med olja och dessutom socker i maten så det räcker å blir över. Thaimat är absolut ingen smalmat om man äter ordentligt.
Hemma i Sverige på sommarn blir det massor av minikeso med lättyoughurt, blåbär e en favorit, lite kalorier och mycke protein, nåt jag saknar i Thailand.
 
Jag äter också macka utan smör och oftast fullkorn, men nog är det lite socker i alltid.

Jag väntar på tråden till du har datorn med dig!
 
Ja en riktig lagrad Danbo eller Havarti är mums. Sen Durian gott i små mängder, kan bli lite mäktigt ibland och så illa luktar det inte, tycker inte jag i alla fall:)
Dom danska ostarna slår stinkfrukten med hästlängder, vilka delikatesser det finns där. Men konstigt nog reagerar frugan starkt på aromen, hon har dock ingen förståelse för min avsky mot stanken från durian och palaa.
 
Dom danska ostarna slår stinkfrukten med hästlängder, vilka delikatesser det finns där. Men konstigt nog reagerar frugan starkt på aromen, hon har dock ingen förståelse för min avsky mot stanken från durian och palaa.
Enda nackdelen med danska ostarna är att de är svåra att skära med en vanlig svensk osthyvel.
 
 
 
Tillbaka
Topp