Durian har gått om Ris och Gummi i exportinkomster.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Export av Durian ger nu Thailand mer inkomster än exporten av Ris och Gummi.


Durian is Thailand’s top export earner, outranking rice and rubber​

June 13, 2022
durian.jpg

Thai durian has outranked rice and para rubber as Thailand’s top export performer, with export volume last year estimated at about 187 billion baht, compared to 100 billion baht for rice exports and 90 billion baht for rubber, according to the Centre for International Trade Studies at the University of the Thai Chamber of Commerce.


Mvh isan lover
 
Hej

Export av Durian ger nu Thailand mer inkomster än exporten av Ris och Gummi.


Durian is Thailand’s top export earner, outranking rice and rubber​

June 13, 2022
durian.jpg

Thai durian has outranked rice and para rubber as Thailand’s top export performer, with export volume last year estimated at about 187 billion baht, compared to 100 billion baht for rice exports and 90 billion baht for rubber, according to the Centre for International Trade Studies at the University of the Thai Chamber of Commerce.


Mvh isan lover
Jag tycker mest synd om stackarna som skall transportera och hantera stanken. Men bra att eländet går att sälja. :)
 
Jag tycker mest synd om stackarna som skall transportera och hantera stanken. Men bra att eländet går att sälja. :)
Hej

Det hade varit ett drömjobb för mig, tänk att vara omgiven av Durian hela dagarna. :)

Men skämt åsido så är det ju som du säger bra att Thailand kan sälja Durian och det i en sån omfattning att det har passerat både ris och gummi i inkomst för Thailand.

Mvh isan lover
 
Anledningen till vi (och flera djurarter har ett luktsinne). Luktar det illa, ät inte. Men personligen tror jag att 'surströmmingsfester' beror mest på att det brukar inmundigas alkohohalttiga drycker under sådana evenemang.
Inte ens det kan få mig att komma i närheten av eländet. Då köper jag hellre ett helrör Explorer på Bolaget och gör grabbarna på ljugarbänken sällskap.
 
Hej

På Phuket anordnar man just nu ”Phuket Durian Fair” för att marknadsföra frukten Durian, bara på Phuket är 789 hushåll durianodlare, ca 2 511 rai på ön används för durianodling och ca 610 ton durian produceras varje år till ett värde av ca 53,7 miljoner baht per år. Man uppmanar även fler bönder att gå över ifrån andra grödor till Durian som ger så bra betalt just nu.

1655615508991.jpeg

'Phuket Durian Fair' opens, photo by PR Phuket


Mvh isan lover
 
Hej

På Phuket anordnar man just nu ”Phuket Durian Fair” för att marknadsföra frukten Durian, bara på Phuket är 789 hushåll durianodlare, ca 2 511 rai på ön används för durianodling och ca 610 ton durian produceras varje år till ett värde av ca 53,7 miljoner baht per år. Man uppmanar även fler bönder att gå över ifrån andra grödor till Durian som ger så bra betalt just nu.

1655615508991.jpeg

'Phuket Durian Fair' opens, photo by PR Phuket


Mvh isan lover
Hur lång tid tar det innan en planta bär frukt? Kanske minst 5 år och vad skall bonden göra under den tiden?
 
Hur lång tid tar det innan en planta bär frukt? Kanske minst 5 år och vad skall bonden göra under den tiden?
Hej

Själv har jag aldrig planterat några Durianträd, dom ska tydligen inte trivas i Isaan enligt experterna, men ser man till andra fruktträd så är nog 5-10 år kanske rimligt innan det blir någin frukt att tala om.

Sen oroar man ju sig som vanligt när en gröda ger ett högt pris och myndigheterna uppmanar fler att börja odla samma sak, blir det tillräckligt många som gör detta kommer ju med tiden säkerligen priset på Durian att påverkas negativt, så har det ju blivit med andra jordbruksprodukter som gummi, cassava och sockerrör m.m.

Mvh isan lover
 
8-10 år innan det blir frukt.
Dyra plantor dessutom.

Det går att komma ner på 5-6 år genom att ympa kvistar på äldre träd.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp