Snart brist på Durian?

Kanske även du inser att det inte går att ge skulden för detta på nuvarande junta som du gör.
En helt vanlig utveckling rent av, som i övriga världen.

Hej

Lite så är det helt klart, vare sig jag själv eller dom drabbade bönderna påstår väl att det är juntans fel att gummimarknaden har kollapsat, det som har retat upp bönderna är väl mer det som uppfattas som en total oförståelse och ovilja ifrån juntans sida att ingripa till hjälp för dom drabbade, droppen som fick bägaren att rinna över var väl när diktatorn som en lösning på problemen uppmanade bönderna att såga ned träden om dom inte var nöjda.

Mvh isan lover

Isaan-lover,

Att ge dig ETT svar på alla dina frågor kan bli knivigt. Men vad jag sade var att du maler på som en "gummiboll" (uttalas på finska)... Finns inget positivt för dig alls hur bra än regeringen har skött om Thailand nu sedan statskuppen. Så vare sig du gillar eller ogillar militär-regimen så är det inte din sak att ens tycka, som varande falang.

Bara njut av den verklighet som du vägrar se omkring dig, där i byn, där du gnager på hönsben. Thailand utvecklas, och blomstrar, och går stadigt framåt, och detta tack vare att Thailand slipper kapitalister som stjäl skjortan av de stackars thailändarna, och som tack ger dom 500 baht i pension....

Ville bara ha sagt detta....... Om du kunde (Holmen också) gnälla vid lite väl valda tillfällen, istället för alltid, så hade det blivit lite mer trovärdigt.... Men Lau Kaun har väl tagit sin ranson verkar det som...

Hej

Felaktig vet jag inte om jag håller med om, det fungerade ju faktiskt väldigt bra i ca 20-25 år, många byar och familjer blomstrade, det ledde t.o.m till en återflytt av familjer som hade lämnat byarna tidigare, folk hade råd att bygga nya hus, köpa bilar, skicka barnen till bättre skolor o.s.v.

Problemet var väl att fler länder än Thailand i regionen också satsade stort på odling av gummiträd, tänker då på länder som Indonesien, Malaysia, Kambodja, Indien, Burma, Laos och Södra Kina, att detta borde påverka världsmarknadspriset borde man kanske förstått.

Sen är det ju inte första gången som just Thailand begår misstaget att för många satsar på samma gröda eller affärsidé, just nu är det överproduktion och dåliga priser på det mesta som ris, cassava, sockerrör och ananas, vad man borde odla istället verkar ingen veta och jordbruket befinner sig i något av en kris.

Mvh isan lover
Förstår din ångest men det är i Thailand som övrigt i världen det gäller att satsa rätt.
Ingen regering sitter med kunskap var som är lönsamt i morgon.
Varför tragga juntan för detta. Jag accepterar alla regeringar bara de ser till folkets bästa oavsett om de är valda av folket eller inte.
Det som jag är rädd för som för övrigt gäller även i Sverige är att vi får en ny kull outbildad folk som drar igång med nya idéer som folket får bekosta och bekosta och bekosta och till slut ger det förlust. Som energi försörjningen i Sverige, följd detta mina vänner och se hur man kan dra ner en hel nation p g a okunskap. Exempel finns redan, Tyskland, titta hur snett det har gott där med satsningar och nu skall Sverige följa efter. Arma land säger jag bara.

Isaan-lover,

Att ge dig ETT svar på alla dina frågor kan bli knivigt. Men vad jag sade var att du maler på som en "gummiboll" (uttalas på finska)... Finns inget positivt för dig alls hur bra än regeringen har skött om Thailand nu sedan statskuppen. Så vare sig du gillar eller ogillar militär-regimen så är det inte din sak att ens tycka, som varande falang.

Bara njut av den verklighet som du vägrar se omkring dig, där i byn, där du gnager på hönsben. Thailand utvecklas, och blomstrar, och går stadigt framåt, och detta tack vare att Thailand slipper kapitalister som stjäl skjortan av de stackars thailändarna, och som tack ger dom 500 baht i pension....

Ville bara ha sagt detta....... Om du kunde (Holmen också) gnälla vid lite väl valda tillfällen, istället för alltid, så hade det blivit lite mer trovärdigt.... Men Lau Kaun har väl tagit sin ranson verkar det som...
Gnägg gnägg!

Förstår din ångest men det är i Thailand som övrigt i världen det gäller att satsa rätt.
Ingen regering sitter med kunskap var som är lönsamt i morgon.
Varför tragga juntan för detta. Jag accepterar alla regeringar bara de ser till folkets bästa oavsett om de är valda av folket eller inte.
Det som jag är rädd för som för övrigt gäller även i Sverige är att vi får en ny kull outbildad folk som drar igång med nya idéer som folket får bekosta och bekosta och bekosta och till slut ger det förlust. Som energi försörjningen i Sverige, följd detta mina vänner och se hur man kan dra ner en hel nation p g a okunskap. Exempel finns redan, Tyskland, titta hur snett det har gott där med satsningar och nu skall Sverige följa efter. Arma land säger jag bara.

Hej

Jag förstår fortfarande inte snacket om att tracka juntan för det dåliga priset på gummi och den ekonomiska kris som har drabbat odlarna och deras familjer, vi kan vara överens om det inte var en militärjunta som hade makten när beslut togs om att Thailand skulle satsa på gummiodling.

Men just nu är det en militärjunta som sitter vid makten och som t.o.m kallar sig för regering, att bollen då hamnar hos dessa nu är väl inte så konstigt?

Det är väl nästan självklart att odlarna väntar sig är åtgärder för att lätta upp situationen, en plan och strategi ifrån myndigheternas sida om vad som ska ske framöver, såga ned träden och plantera ex.vis durian som diktatorn sa räcker inte långt.

En del verkar vara inne på att detta är en fråga som handlar om demokrati-diktatur eller junta-civil regering o.s.v, men det är egentligen en fråga och problematik som kvarstår oavsett vem eller vilka som har makten, staten bör ta sin del av ansvaret när en statligt sponsrad satsning hamnar i problem.

Mvh isan lover

Isaan-lover,

Hej

Misstänkte att det skulle bli svårt eller snarare omöjligt att få ett svar på frågan.

För det första har Thailand ingen regering för tillfället, det är en militärjunta bestående av generaler och polischefer som styr landet, dom kallar sig själva för regering men det är det nog inte många som går på även om medlemmarna bör sina uniformer mer sällan numera utan oftast kostym.

Thailands ekonomi går framåt men detta är det bara en lite del av befolkningen som gynnas av t.ex aktieägare, banker och dom ca 10% som äger 90% i landet, även juntan har insett detta och delar nu ut 100 tals miljarder i kontant stöd utan motkrav till fattiga, även matkort och annat.

Mvh isan lover

Hej

Misstänkte att det skulle bli svårt eller snarare omöjligt att få ett svar på frågan.

För det första har Thailand ingen regering för tillfället, det är en militärjunta bestående av generaler och polischefer som styr landet, dom kallar sig själva för regering men det är det nog inte många som går på även om medlemmarna bör sina uniformer mer sällan numera utan oftast kostym.

Thailands ekonomi går framåt men detta är det bara en lite del av befolkningen som gynnas av t.ex aktieägare, banker och dom ca 10% som äger 90% i landet, även juntan har insett detta och delar nu ut 100 tals miljarder i kontant stöd utan motkrav till fattiga, även matkort och annat.

Mvh isan lover
Det är precis som var som helst. Kan du berätta vad gör den folkvalda regeringen i Sverige för torkan som har drabbat Sverige? Vilka åtgärder har de planerat för att underlätta bönderna vid denna katastrof?
Absolut ingenting och det är den flataste regering som har suttit i styret sedan mannaminne. De har inte gjort ett jota för att stävja kriminaliteten utan skyller på M Och SD som inte ens har haft makten någon gång.
Du får nog uppdatera lite på din argumentation för jag som bor i Thailand tycker den icke valda men ändock regering här gör enormt mycket mera än den folkvalda i Sverige.
Saker som denna skall inte styras av känslor utan fakta.

Angående Durian så här finns det snart inte brist på denna delikatess. Fast vi får vänta två år men sedan blir det att plocka från egen trädgård. Den bästa sorten naturligtvis är ju livsmedelsing. Fd i och för sig men än hänger gubben med. :D
Så om Alibaba får slut så kan jag fixa till ett överkomligt pris, reglerat ungefär som Bitcoin, tillgång o efterfrågan :p

Det är precis som var som helst. Kan du berätta vad gör den folkvalda regeringen i Sverige för torkan som har drabbat Sverige? Vilka åtgärder har de planerat för att underlätta bönderna vid denna katastrof?
Absolut ingenting och det är den flataste regering som har suttit i styret sedan mannaminne. De har inte gjort ett jota för att stävja kriminaliteten utan skyller på M Och SD som inte ens har haft makten någon gång.
Du får nog uppdatera lite på din argumentation för jag som bor i Thailand tycker den icke valda men ändock regering här gör enormt mycket mera än den folkvalda i Sverige.
Saker som denna skall inte styras av känslor utan fakta.

Hej

Svenska regeringen har begärt pengar ifrån EU till stöd för dom drabbade bönderna, och dom kommer också med största sannolikhet också att få detta.

Sen kör myndigheterna ut vatten till dom som är i behov av detta, fyller brunnar och tankar o.s.v.

Regeringen har även tagit beslut om att upphäva det förbud mot att skörda hö på den mark som får bidrag för att ligga i träda, detta innebär att bönderna får tillgång till mer foder, alternativet hade i värsta fall varit nödslakt.

Kampanjer för att vi Svenskar nu ska äta Svenskt kött har dragits igång och enskilda handlare har tagit beslut om att stötta bönderna just nu och bara sälja Svenskt kött, något som Jordbruksmininsrer Bucht uttryckte sin uppskattning för.

Det råder dessutom bevattningsförbud i stora delar av landet, man har också förbjudet folk att ta vatten ifrån små och medelstora vattendrag o.s.v.

Så visst vidtar regeringen och dess myndigheter en rad åtgärder vid torka och problem inom jordbruket.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp